6kk vauvalle ei mene RAKEISET ruuat? Pitäskö vaan antaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HuuliPyöreä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HuuliPyöreä

Vieras
Meidän 6kk on syönyt kiinteitä jo 4kk eteenpäin. Melkeinpä kaikki menee ja kovalla vauhdilla, mutta heti jos tarjoaa jotain rakeisempaa sosetta (kaupankin), niin johan on naama väärällä, yököttää ja siihen loppuu syöminen.

Nyt tässä mietin, että pitääköhän näitä vaan yrittää antaa sinnikkäästi, vai onko tärkeämpää, että pieni syö hyvin ja antaisi vain hyvin soseutettuja pilttejä? Olen yrittänyt sillainkin, että annan hyvin soseutettua ensin ja sekaan aina välillä näitä rakeisempia, mutta silloinkin ruokailu meinaa loppua siihen.

Unohdin kysyä asiaa neuvolassa. Vai onko se niin, että vasta 8kk eteenpäin rakeisempaa, vai pitäisikö nyt jo totutella? Olen siis antanut pilttejä alk. 4kk tai 6kk, mutta niissäkin on jo sellaisia ruokia, joissa paloja mukana. Mm. makarooni pitoiset piltit.

Kiitos vastauksista!

Alkuperäinen kirjoittaja HuuliPyöreä:
Meidän 6kk on syönyt kiinteitä jo 4kk eteenpäin. Melkeinpä kaikki menee ja kovalla vauhdilla, mutta heti jos tarjoaa jotain rakeisempaa sosetta (kaupankin), niin johan on naama väärällä, yököttää ja siihen loppuu syöminen.

Nyt tässä mietin, että pitääköhän näitä vaan yrittää antaa sinnikkäästi, vai onko tärkeämpää, että pieni syö hyvin ja antaisi vain hyvin soseutettuja pilttejä? Olen yrittänyt sillainkin, että annan hyvin soseutettua ensin ja sekaan aina välillä näitä rakeisempia, mutta silloinkin ruokailu meinaa loppua siihen.

Unohdin kysyä asiaa neuvolassa. Vai onko se niin, että vasta 8kk eteenpäin rakeisempaa, vai pitäisikö nyt jo totutella? Olen siis antanut pilttejä alk. 4kk tai 6kk, mutta niissäkin on jo sellaisia ruokia, joissa paloja mukana. Mm. makarooni pitoiset piltit.

Kiitos vastauksista!

Tee itse niin saat sopivan koostumuksen ja ravitsemusarvokin on parempi.

Meillä esikoinen oli varsinainen sihtikurkku, mikään ei tuntunut uppoovan. Puurohiutaleet pistin aluksi tehosekottimella hienommaksi. Ekat hampaat tuli 8kk iässä, 2kpl. Seuraavat vasta yli vuosikkaana, sekin ehkä vaikutti asiaan. Oppi heti syömään rakeisempaa kun tuli hampaita.

Kuopus on vetänyt mitä vaan rakeista ruokaa heti alusta asti.

Kehottaisin tarjoomaan sitä ruokaa hienona, kyllä sitten syökin jo hyvällä halulla varmasti isompia paloja kun on valmis/ hampaita tulee joilla pureskella. Meillä esikoinen aloitti myös vuosikkaana itse syömisen, joten oli kiinnostunut niistä kivannäköisistä paloista joita lautasella oli.

Tsemppiä, kyllä se siitä!

osannut rakeisempia syödä,mutta n.9kk sitten osasikin jo,eli ei mitään hätää teillä.alkuun voi vaikka sekoittaa hienonpaa ja rakeisempaa sekä vielä löysyttää maidolla.

No ei mulla olekaan kiire minnekään, mutta ajattelin, että vähän monipuolistus ruoka, ku antais riisiä ja makaroonia ja kalaa. Nämä piltit ovat just sellaisia rakeisempia, vaikka suositus onkin 4kk tai 6kk eli tarkoitettu ihan tämän ikäisille. Kaikki soseisemmat ruuat ovat melkein aina porkkana/peruna pohjaisia, joten siksi yritin antaa myös riisi / makaroonipohjaisia ja kalaa, lihan ja kanan lisäksi.

Ehkä sitten odottelen vielä tai yritän antaa vaikka 2 lusikkaa rakeisempaa per ruokailu soseisemman ruuan väliin. Jos näin tottus pikkuhiljaa.

Kiitti!

Hampaita on jo 2.