6kk unet ulkona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äipätys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äipätys

Vieras
Hei, auttakaa avutonta! Vauvamme kohta 6 kk ei enää mahdu vaunujen pehmeään kantokassiin. Miten tuonikäistä nyt nukutetaan ulkona? Siis voiko pelkässä ratasosassa nukuttaa (saa makuuasentoon)? Miten kauan vauvanne ovat nukkuneet päikkäreitä ulkona?

Toinen kysymys: emme pääse ulos läheskään joka päivä, voiko tästä olla haittaa vauvalle? Miksi vauva pitäisi nukuttaa ulkona?

Voi olla pelkässä ratasosassa, kunhan laittaa lämpimästi päälle ja varmistatte että ei pääse putoamaan(valjailla vaikka). Monissa vaunuissa kantokopasta saa lämpöpussin kun irrottaa siitä jotain osia (meillä oli kova koppa, joten en tiedä enempää).

Ei ole mitään sääntöä, että vauva pitäisi nukuttaa ulkona. Niin kyllä väitetään, että vauvat nukkuisi paremmin ulkona. Itse uskon, että se on tottumiskysymys. Meillä nukutaan päikkärit sisällä. Raitista ilmaahan lapset ja aikuisetkin toki tarvitsee. Itsekään en aina pääse/jaksa mennä ulos ja uskonkin, että hyvä tuuletuskin kotona auttaa jo jotain. Meillä tuuletetaan makkari hyvin aina ennen kun vauva menee yöunille.

meillä on emmaljungan vaunut jossa pehmeä koppa, olen jo kuukuden ajan nukuttanut vauvaa pelkässä ratasosassa koska koppa niin ahdas, varsinkin nyt kun paljon vaatetta ja makupussia. Vauva nyt 6kk. Olen laittanut ratasosan päälle pienen taljan, jotta kylmä ei pääse altapäin ja päälää äippäpakkauksen haalari ja ostettu lämmin makuupussi jonka päällä vielä fleecepeitto. Lämpimänä on tyttö pysynyt ja nukkuukin paremmin kun ei niin ahdasta kuin kopassa. Ulkona saa raitista ilmaa ja hyvin nukkuu vaikka nenä vähän tukossa. Sisällä tuskin 1/2h unia mutta ulkona 2-3h! en pärjäisi jos en saisi ulos nukkumaan päivittäin. Tottumuskysymys kai tuo on...

Meidän 1v3kk poika nukkuu edelleen ulkona, ahtaasti emmaljungan pehmeässä kopassa, mutta silti pitkään nukkuu. Itse saan rauhassa vaikka imuroida, tehdä ruokaa, laittaa astioita koneeseen jne. eikä tarvi pelätä pojan heräämistä. Oman itseni vuoksi pitkälle nukutan ulkona. Sisällä on pelkkää kiukkuamista tuntikaupalla kun vastustelee nukahtamista, ulkona vaunuissa nukahtaa vartin-puolen tunnin lenkin aikana, ja niin minä pääsen "ansaitulle" päiväkahvilleni ja lehteä lukemaan! Ja poika nukkuu hyvin. Aion jatkaa niin kauan kuin vain onnistuu, keväämmällä jätän sen kopan pois.

Meillä on myös tuo Emmaljungan pehmeä kantokassi ja ikinä en käyttänyt sen kanssa enää muita makuupusseja. Jos on toppapuku päällä ja kantokassissa niin ei muita makuupusseja kyllä mielestäni tarvitse. Ei ole ihme, että teillä käy kantokassit ahtaaksi, kun tuppaatte lapsille noin paljon peitteitä. Pukekaa lämmin väliasu ja toppapuku niin lapsi mahtuu vielä pitkään nukkumaan kantokassissa. Meillä nukkui vielä 1vuotiaana kassissa ja puolitoistavuotiaaksi sitten ratasosassa.