6kk päiväunet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tikkari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tikkari

Vieras
kuinka monet päiväunet 6 kk lapsesi nukkuu/nukkui? meillä herätään 3-5 kertaa yössä vieläkin, joten epäilen että pieni herra nukkuu liikaa päivällä? päiväunia nukutaan vielä 3 kertaa.

yö""unet"" 20:30-7:30
aamupäiväunet 9.00-10:30
päiväunet 12:00-14:00
iltapäiväunet 15:30-17

Alkaa olla takki tyhjä noiden yöheräämkisten takia. rintamaitoa on yritetty vaihtaa nan:iin niin että mieheni antaa sitä yöllä. poika pyytää sitä saman verran kuin rintamaitoa. hään syö aamupuuron, kaksi lämmintä ateriaa, välipaloja ja iltapuuron. eli nälkä ei pitäis olla vaan mistäs tiedän sitäkään varmaksi....

meillä 6 kk ikäinen poitsu nukkui vielä viikko sitten 3 kertaa päivässä, heräili 7.30, ekat 10-11 välillä sit toiset 13-14 välillä ja kolmannet joskus 17.30-18.30.

Nyt lauantaista lähtien on nukkunut päivisin vain 2 kertaa...heräilee vasta 8.30 ekat unet 10-11 välillä ja saattaa nukkua 2 tuntiakin ja toiset 14.30-17 välillä eli saattaa nukkua toiset 2 h putkeen...yöunille menee 22.00 maissa ja herää tavallisesti 1-2 kertaa yössä....joskus toki saattaa heräillä tunninkin välein ja silloin kyllä on takki tyhjä kans täällä.

Meillä kans syödään aamupuuro, lounas, välipala, päivällinen ja iltapuuro ja lisäksi maitoa vielä ennen nukkumista....joten taitaa kaikki olla yksilöitä.....

meillä oli sama yö rumba, johon kyllästyin/väsyin viikko sitten. laitettiin poika omaan huoneeseen ja nyt on 2 yötä mennyt VAIN 1 syötöllä. aloitin samalla tassuhoidon, mutt en yrittänytkään vähentää syömisiä, jätti ihan ite pois.
eli meillä nukutaan 20-7.30, 10-10.30, 13-13.30(14), 16-16.30. hyvin harvoin nukkuu päivällä 30min kauemmin, ei oo oikeen koskaan nukkunut vaikka ikää on vasta 5,5kk. syödää samanlailla kuin teillä2 puuroo, 2 sosetta, 1 hedelmä ja aina tissiä päälle.

jaksamista ja kokeilkaa kaikkea hulluakin ;)

mä oon varmasti universumin ainoa urpo, mutten tajua miten lapsen yöunet voi parantua kun se laitetaan eri huoneeseen nukkumaan...? meidän lapsi on totisesti nukkunut kokeilun vuoksi eri huoneessakin, mutta on sitten kiivaasti vaatinut sitä nan:ia parin tunnin välein.

en minä, ystävät, oma äitini kuin neuvolan tätikään keksitä mitä helkuttia sitä tekee. toivottavasti tahti muuttuu seuraavan puolen vuoden aikana että jaksaa joskus taas tehdä töitäkin

Meidän 5½kuinen nukkuu 20-7.15. Herätyksiä tuolla välillä vähimmillään 5 ja välillä tunnin välein koko yön. Syö yöllä klo 4.
Päiväunet 9-9.45, 13-15 ja 17.30-18. Joten melko samoin kuin teillä. Meillä yöherätykset liittyvät tutin tippumiseen, eli aina kun tutti tippuu -> herätään. Nyt kaksi yötä oltu ilman tuttia, ja hieman helpottanut. Samalla aloitettu tassuhoito. Silti herätyksiä ainakin viisi. Toivottavasti tämä tästä. En kuitenkaan jaksa uskoa, että teillä yöheräilyt johtuisivat ""liiasta"" päivänukkumisesta, mutta mistäs näitä tietää. Melkoisia mysteerejä välillä tuntuvat olemaan nämä vauvat. Jaksamista ja tsemppiä!

Mulla n.6kk kaksostytöt. 5,5kk iässä oli kans et heräilivät 2h väleinkin tais olla tiheänimun kausi silloin(??!!). Nykyään syövät 1-3 krt yössä.. Aika usein 2x jollon äippä nousee ainakin 4x..

Päivällä nukutaan n.3 krt 0,5-2,5h pätkissä

Meillä poika 5,5kk, mutta saanen vastata. Minä olen ainakin huomannut sen, että mitä paremmin nukkuu päivällä, niin sitä paremmin nukkuu myös yöllä ja päinvastoin. Mutta rajansa kaikella, päivällä valvotaan ja yöllä nukutaan eli olen kyllä joskus joutunut herättelemään päiväunilta... Meillä poika on nukkunut omassa huoneessa kolme viikkoisesta lähtien ja hyvin mennyt. Yösyönnit jättänyt jo itse pois, eikä tuttiakaan enää yöllä syödä juuri tuon jatkuvan tippumisesta johtuvan heräilyn vuoksi. Meillä poika herää aamulla kun kuulee meidän touhuilevan keittiössä, kun mies on lähdössä töihin. Päiväunia nukkuu melko samalla lailla kuin teillä ja yöunet ovat n.10h.

Tassuhoito on ns. lempeä unikoulu vauvoille, jotka heräilevät lukuisia kertoja yössä (kuten meillä). Syy heräämiseen voi vaihdella kaikenlaisiin maan ja taivaan välillä. Meillä syy tutin putoaminen, joillakin vauva ei havahduttuaan saa unta ilman maitoa jne. Perinteisessä unikoulussa vauva ""jätetään"" huutamaan itsekseen kunnes rauhoittuu ja nukahtaa. Tassuhoidossa vauvaa ei jätetä yksin vaan rahoitellaan eri konstein, riippuen siitä kuinka suuri hätä on kyseessä (itkun mukaan). Jos kiinnostaa hae ohjeet googlen kautta ""tassuhoito"" (yle/ akuutti-ohjelmassa näytetty).

olin minäkin - jälleen kerran - pihalla tuosta tassuhoito -termistä. never heard... mut kiitos tiedosta, tutustun ylen sivuihin.

huvittavaa, että opettamalla opetin lapselleni 3 kk vanhana tutin syömisen, että olisin saanut edes muutaman tunnin imetysvälejä. imemisen tarve pienellä pojalla oli niin valtava. ja nyt täytyy opettaa hänet siitä pois, että saisin edes muutaman tunnin nukkumisvälejä. halleluja, että lapsi voi olla yhtä aikaa niin rakas ja kummallinen.

meillä jäi viime perjantaina kolmannet päikkärit pois. vauva (6,5kk) jätti ihan itse pois viimeiset ja alkoi nukkua 2 x 2 h päivällä.

Öisin meillä oli kans aika hulina - vaati pulloa tosi taajaan imuteltavaksi. Kokeiltiin tuota tassuhoitoa ja kyllä se siihen yösyömiseen auttoi. eli nyt syödään enää kerran yössä. vielä noita heräilyjä on muutama sen ruokailun lisäksi, mutta kun flunssa on ohi - käydään tassuhoidon avulla niidenkin kimppuun (varmaankin seuraavaksi jätetään se tutti pois).

eli nyt meillä nukutaan näin:
aamupäikkärit klo 9-11
päikkärit klo 14-16
yöunet n. 20.30-7.00

Tikkari:
vaavin omaan huoneeseen muutto auttoi herkkäunista vaavia, kun vanhemmat ei ""metelöi"" vieressä. Eli meidän kääntyilyt, tuhinat, kuorsaukset yms. herättivät hänet aina herkän unen aikana. Muutenkin on arka koviin ääniin (vaikka olen yrittänyt totuttaa). Joten näin meillä...

Yhteistyössä