6kk-7kk ruuan määrä ja hampaiden pesu

Paljonko teidän 6-7 kk vauvelit syö kiinteetä ruokaa kerralla? Meneekö yhdellä ruokakerralla esim. puolet sosepurkista vai koko purkki vai useampikin ja jos menee useampi, niin oletteko jatkaneet samalla ruualla vai vaihtaneet toiseen?

Ja sitten, miten teillä onnistuu hampaiden pesu? Meillä alhaalla kaksi hampia joita olen pyrkinyt vähän "harjaamaan" aamuin illoin ja alussa antoi tosi hyvin pesasta mut nyt on napsahtanu suu kiinni.. Harjan ehkä välillä saa suuhun mut siihen se jääkin kun huulet liimautuu yhteen.. :)
 
Soseet aloitettiin vasta 6kk iässä. Ei tainnut vielä 7kk mennä kokonaista purkillista...
Nyt vähän vanhempana kun syö enemmän niin samalla ruoalla jatketaan jos lisää haluaa. Tosin mä teen ite soseet ja ison satsin kerralla niin siitä onkin helppo ottaa lisää.

Hampaiden harjauksesta sen verran, että älä ainakaan väkisin koita saada suuta auki, ettei pikkuselle tuu siitä traumoja. Tuossa iässä tärkeintä on, että totutellaan siihen hampiharjaan. Tietty jos kauheen pitkäksi venähtää toi harjauslakko niin sit pitää kokeilla erilaisia kikkoja, esim. peilin edessä harjaus. :)
 
Meillä poika 6kk (soseet aloitettu 4,5 kk) erittäin hyvänä päivänä ja hetkenä voi syödä ehkä purkillisen sosetta. Nyt on ollut jokin syömälakko ja suuhun päätyy kerralla vain muutama lusikallinen. Tuossa päivällä söi jo vähän paremmin, ehkä puolikkaan purkin verran ruokaa. Keskimäärin kerralla menee varmaan noin 2/3 purkkia kerralla. Syödään tällä hetkellä neljästi päivässä soseita/puuroa.

Kai tuo määrä lisääntyy pikkuhiljaa. En ole pakolla syöttänyt, kun suu ei enää aukea ja kitinää alkaa kuulua niin ruokailu loppui.
 
No en tietenkään pakolla yritä niitä hampaita harjata :) Meillä oli suuhygienisti kun tyttö täytti 6kk, ja siellä täti sanoi että kannattaa jo alkaa totutella hammasharjaan, ja aamuin illoin vähän koittaa pesasta, vaikka onkin siis vaan kaksi hammasta.
 
Meillä poika viikon päälle 7kk, ja kuukauden päivät on syöny n.2-4prk/sosetta / pvä. Aamulla n.1dl puuroa, ennen puoltapäivää 1prk liha-kasvista + 1/2-1prk hedelmää, iltapäivällä ollaan yleensä liikenteessä, joten joko 1/2-1prk hedelmää tai maito/velli, päivälliseksi 1prk liha+kasvis + 1/2prk hedelmää ja illalla 1,5-2dl puuroa.
Mä olen ottanut tavaksi syöttää ensin lihasosepurkillisen, jos menee kokonaan niin jälkkäriksi hedelmää, yleensä sen 1/2prk että jää tilaa vähän maidollekin (ettei maito jää kokonaan..) Aiemmin söi hyvällä ruokahalulla 6-7kk, nyt on taas hidastunut ruokahalun määrä 1,5-2prk lihasosetta + 1-1,5prk hedelmää/pvä. :)
Maistellaan jo 8kk soseita, joissa on jo maistettuja aineksia - ja tänään ensimmäistä kertaa meni sapuskaa kakomatta.
 
meillä hampaat "harjataan" siten että annan pojalle harjan käteen ja se sitten itse hinkkaa kutisevia ikeniä sillä... mutta niihin kahteen hampaaseen ei kyllä vahingossakaan osu sillä harjalla, mutta välillä saa huomaamatta ite ohjattua sen harjan hampaiden kohdalle.
 

Yhteistyössä