6 yötä unikoulua takana, ei toimi!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mami"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mami"

Vieras
6 yötä on nyt tosiaan valvottu 11 kk pojan kanssa. Aluksi tarkoitukseni oli opettaa hänet nukahtamaan itsekseen viereeni. Ensimmäisenä yönä poika kitisi ja huusi parin tunnin ajan. Kun huuto oli hysteeristä, nostin hänet syliini ja rauhoittelin, muuten hän oli vieressäni sängyllä. Kaikki meni hyvin siihen asti, että yläkerran naapuri hermostui ja alkoi hakata lattiaa. Pelästyin ja otin pojan syliini ja annoin hänen nukahtaa siihen. Tämän jälkeen olen nukuttanut pojan joka yö syliini imettämättä. Ensimmäisen kerran olen imettänyt vasta 5-6 välillä aamulla. Tämä tekniikka ei kuitenkaan toimi. Viime yönä valvoimme 3 tuntia, jonka päätteeksi sitten imetin pojan, kun en jaksanut enää.
Mikä neuvoksi? Miten voin unikouluttaa niin etteivät naapurit häiriinny vai pitääkö minun olla piittaamatta naapureista?
Mikä unikoulu tehoaisi parhaiten poikaa, jonka ongelma selvästi on se, ettei hän osaa nukahtaa itsekseen ilman apua?

Ensinnä unohda ne naapurit. Toiseksi yöimetys pois. Ja kolmanneksi opeta lapsi nukahtamaan itsekseen omaan sänkyyn. Johdonmukaisesti vaan samalla kaavalla aina. Laitat lapsen nukkumaan (unilaulut ym.), poistut huoneesta ja annat olla, jos alkaa huutaa kovin, käyt sanomassa että nyt nukutaan ja joka kerralla pidennät aikaa ennen kuin menet. Huutoa voipi olla luvassa, mut meillä ei ainakaan muut auttanut. Ja kysele apua esim. turvakodeilla on unikoulut tai sairaalassa. Voimia!

no todellakin olet välittämättä naapureista, voisit vaikka käydä sanomassa, että teillä nyt tällainen vaihe menossa, että koittakaa kestää! lue siitä tassukoulusta, se toimii monella lapsella. jaksamista ja sitkeyttä sinulle!!

Ikävää sanoa näin, mutta meillä keskimmäisen kanssa kokeiltiin kaikki mahdolliset ja mahdottomat "unikoulut", ilman tulosta.
1v 4kk iässä putkitettiin korvat ja poistettiin kitarisat. Viikko operaation jälkeen napero nukkui täysiä öitä.

Oletko yh? Jos et ja mies on kuvioissa, niin miehen tehtäväksi tuo unikoulu! Ja johdonmukaiseksi ne hommat, eihän tuo ole mikään unikoulu kun säännöt vaihtelee miten sattuu!

Meillä mies piti unikoulun ja lapselta loppui samalla yösyötöt kun lapsi oli 6kk. 2 yötä meni huonommin, jo kolmas yö meni enää yhdellä heräämisellä ja sen jälkeen on täällä nukuttukin :)

Jep, ei tuommoinen unikoulu varmasti tehoakkaan. Lapsi pitää laittaa omaan sänkyynsä ja siellä silitellä aina uneen.. ei oteta syliin vaan silitellään laajasti kädellä ja välillä vain pidetään kättä lapsen selän tai mahan päällä ja kun on lopulta ihan rauhottunut niin käsi pois, sit jos alkaa taas kiljumaan, niin käsi takaisin. Mutta ei pidetä kättä niin kauvaa, että kerkiää nukahtamaan kunnolla. Meillä toimi tämä :)

Onko ap menossa töihin?

Mikä hel... Hoppu sinulla on, sylissäsi on vauva ei iso lapsi.

Lopeta imetys ,mutta älä muuta mitään muuta rutiinia.
Mitä kauheeta siinä on jos vauva nukkuu syliin?
Anna tutti suuhun.

Naapureista sun ei tarvi välittää hittojakaan, lapsen huutokuuluu elämän ääniin joita saa kuukua myös yöllä..
Mutta, mikä ihmeen kiire sulla on? miksi lapsen pitäisi oppia nukahtamaan itse? Odota kuukausi niin voit lopettaa imetyksen kokonaan ja kyllä se lapsi nukahtaa ihan itse vaikka et sitä huudattaisikaan!

Joo, olen lukenut paljon tassutteluista sun muista unikouluista ja tiedän, että joillakin ne toimivat. Meidän poika nousee aina seisomaan sängyssä, joten tassuttelu olisi lähinnä sitä, että kaataisin hänet makuulle kerta toisensa jälkeen. Olen joskus pari kuukautta sitten päiväunille kokeillut Hoggin pick up, put down tekniikka, mutta se oli hiukan liian raskas. Kokeilin sitä silloin kolmen päivän ajan, ja otti koville nostella silloin 9 kk ikäistä poikaa aluksi meni melkein kaksi tuntia, mutta kolmen päivän päästäkin meni vielä yli puoli tuntia, joten lopetin sen.
En ole yksinhuoltaja, mutta mies on pessyt kätensä nukuttamisesta kokonaan. Hän hoitaa muuten poikaa hyvin, mutta hänen hermonsa ei kestä itkun kuuntelemista. Siksi nukuttaminen on jäänyt minun tehtäväkseni.
Sen vierran sanoisin tuosta minun "unikoulustani" vielä, että en muuttanut sääntöjä joka yö. Nukutin lapsen syliin joka yö imettämättä viime yöhön saakka jolloin en enää jaksanut. Aika monet unikoulusta kirjoittaneet ovat pitäneet yhden aamuyön syötön vielä kuvioissa, siksi minäkin imetin aamuyöstä.

Niin, ja vauva ei syö tuttia, eikä juo tuttipullosta. Ei se minustakaan ole kauheaa jos vauva nukahtaa syliin. Muutamana ensimmäisenä yönä syliin nukutus toimi todella hyvin ja kesti vain puolesta tunnista tuntiin. Sitten tilanne paheni ja kanniskelin poikaa kaksikin tuntia ympäri asuntoa. Ja viime yönä tosiaan kannoin ja keinuttelin häntä sen kolme tuntia, ennen kuin annoin periksi ja imetin...
Kauankohan tassuttelu kestäisi meidän tapauksessamme, jos syliin nukutukseenkin menee kolme tuntia, veikkaan että aika kauan saisin tassutella, eikä nyt ole enää energiaa yrittää sitä...

Ei olisi saanut antaa periksi. : /

Meillä unikouluttamisen hoiti mies ja siinä ei mennyt kuin kaksi yötä.
Ja nimenomaa unikoulutettiin siksi, kun halusin lopettaa yöimetyksen.

Meillä tehtiin niin, että menin olohuoneen sohvalle nukkumaan yöksi. Ekana yönä tyttö huusi jonkun verran ja toisena yönä ei huutanut enää yhtään, niin sitten kolmas yö menikin jo niin, että pystyin palaamaan omaan sänkyyn. Eikä yöheräilyjä enää ollut sen jälkeen. Mikä helpotus se oli. :)

Niin ja meilläkään ei ollut tutteja tai tuttipulloa käytössä. Tyttö ei koskaan hyväksynyt tuttia.

Me laitettiin aikoinaan kerrostalomme ilmoitustaululle lapun, jossa kerroimme että poikamme koittaa opetella nukkumaan ilman yösyömisiä ja valittelimme mahdollisesti tästä aiheutuvia öisiä protesti-itkuja.

Minäkin kokeilin ensin sitä, että imetä vasta aamuyöstä. No, hyvin pian kävi selväksi, että lapsi ei ymmärrä kellon päälle (tietenkään), eikä ymmärrä, että miksi tissiä tulee viideltä muttei kolmelta tai puoli neljältä jne.. Niinpä jätin sen viimeisenkin yöimetyksen pojan ollessa n. 10kk. Tätä suosittelen ap:llekin.

Toinen ratkaiseva helpotus meillä oli se, että minä painuin viikoksi olohuoneen sohvalle ja mies nukkui pojan kanssa. Kaksi ensimmäistä yötä tissin perään huudettiin enemmän, siitä yö yöltä aina vain vähemmän. Mies yritti "tassuttelua", mutta hankala tuollaista sängystään kiipeilevää vihaista pikkumiestä oli tassutella. Joten otti syliin ja heijasi&hyräili aina niin kauan että rauhoittui ja laittoi sitten sänkyyn. Viikon kulutta sai äitikin palata makuuhuoneeseen, mutta huomasin että äitin läsnäollessa pari yötä meni taas enemmän itkiessä. Otin syliin ja hyssyttelin kunnes oli rauhoittunut ja laitoin sänkyyn, kuitenkin niin ettei ehtinyt syliin nukahtaa.

Tuolla päästiin siis yöimetyksestä eroon, mutta ei meidän lapsi kokonaisia öitä nuku vieläkään vaikka ikää on jo vuosi enemmän. Mutta silti yöt ovat helpommat kuin ennen unikoulua, jolloin poika havahtui parhaimmillaan puolen tunnin välein eikä saanut unta ennen kuin oli tissi suussa. Tuttia tai tuttipulloa ei ole koskaan huolinut.

Jos se lapsi nukahtaa syliin, tahtoo takas syliin taas yöllä havahduttuaan. Tämä on niinku se pääsyy siihen, että lasta EI nukuteta syliin unikoulussa. Eikä myöskään tassutella UNEEN, vaan siihen asti että rauhoittuu ja jää itsekseen hakemaan unta. Siinä vieressä ei ole tarkoitus itse tattina seistä/istua/maata.

Ja tosiaan, kaikilla (esim. meidän kuopuksella) ei unikoulut toimi. Kannattaa silti kokeilla ns. oikein, aika monella ne toimiikin :)

Taidan ottaa pari vapaapäivää unikoulusta eli aion imettää ensiyönä. Tällä hetkellä energiat ovat niin vähissä, etten jaksa alkaa noudattamaan mitään ohjeita pilkun tarkasti. Olen samaa mieltä siitä, että syliin nukuttaminen oli virhe, mutta naapureiden yörauhan takia päädyin siihen. Olen samaa mieltä siitäkin, että unikoulu voisi toimia paremmin, jos mies hoitaisi sen, mutta kun hän ei siihen suostu, niin se ei ole vaihtoehto.
Unikouluun päädyin sen vuoksi, että 8kk-10kk aikana pojalle tuli painoa vain 200g ja neuvolassa suositeltiin yösyötöistä luopumista. Hän siis söi ennen unikoulua 5-10 kertaa yössä, joten päivisin ei sitten ruoka maistunutkaan. Nyt on päivisin havaittavissa pientä parannusta syömisen suhteen. Lisäksi tämä minun ns. "unikoulu" on kuitenkin pidentänyt unijaksoja tunnista kolmeen tuntiin, joten toivon, että ensi yönä minun pitää imettää hänet vain pari kertaa..heh toivossa on hyvä elää!
Kokeilen varmaan unikoulua uudestaan joskus myöhemmin, kun olen taas virkeämpi ja silloin tosiaan jätän aamuyön syötönkin pois.

Ihan hyvä ajatus ap. En oikein keksi miksi noin pieni edes pitäisi vieroittaa ja unikouluttaa. Jos hän kerran imettämällä helposti nukahtaa, niin jatkakaa toki niin niin pitkään kuin se hyvältä tuntuu. :) Meillä tuplasti vanhempi lapsi nukahtaa sekä päivä- että yöunille imettämällä ja nukuukin sitten molemmat unet aivan mainiosti. Miksipä muuttaa toimivaa systeemiä ja kiusta sekä itseään, että lasta?

[QUOTE="Mami";27881133]Taidan ottaa pari vapaapäivää unikoulusta eli aion imettää ensiyönä. Tällä hetkellä energiat ovat niin vähissä, etten jaksa alkaa noudattamaan mitään ohjeita pilkun tarkasti. Olen samaa mieltä siitä, että syliin nukuttaminen oli virhe, mutta naapureiden yörauhan takia päädyin siihen. Olen samaa mieltä siitäkin, että unikoulu voisi toimia paremmin, jos mies hoitaisi sen, mutta kun hän ei siihen suostu, niin se ei ole vaihtoehto.
Unikouluun päädyin sen vuoksi, että 8kk-10kk aikana pojalle tuli painoa vain 200g ja neuvolassa suositeltiin yösyötöistä luopumista. Hän siis söi ennen unikoulua 5-10 kertaa yössä, joten päivisin ei sitten ruoka maistunutkaan. Nyt on päivisin havaittavissa pientä parannusta syömisen suhteen. Lisäksi tämä minun ns. "unikoulu" on kuitenkin pidentänyt unijaksoja tunnista kolmeen tuntiin, joten toivon, että ensi yönä minun pitää imettää hänet vain pari kertaa..heh toivossa on hyvä elää!
Kokeilen varmaan unikoulua uudestaan joskus myöhemmin, kun olen taas virkeämpi ja silloin tosiaan jätän aamuyön syötönkin pois.[/QUOTE]

Eli nyt sitten ajattelit ottaa yöimetykset takaisin? Voi tsiisus, oikeasti, kuinka pienen lapsen pään voi yksi typerä vanhempi saada sekaisin...

Ja kuulostaa tosi kypsältä ja vastuuntuntoiselta mieheltä, pidähän tollaisesta helmestä kiinni kaksin käsin! Huoh...

Meillä saman ikäinen lapsi ja nyt on "unikouluiltu" 4 iltaa. Mulla siis tarkoituksena saada hänet nukahtamaan omaan sänkyyn, tähän asti on nukahtanut rinnalle mistä olen hänet siirtänyt omaan sänkyynsä mutta yöt muuttuivat levottomiksi ja muutenkin meinaan piakkoin lopetella imetystä joten sitä ajatellen tämä. Kaksi ekaa iltaa oli tosi vaikeita, lapsi itki laskiessani hänet imetyksen jälkeen omaan sänkyynsä ja huusi sydäntäsärkevästi vaikka yritin silitellä mutta eilen hän jo oli oppinut idean ja nousi enää kerran pystyyn laitoja vasten ja laskeutui itse alas kun silittelin häntä pinnojen välistä. Nukahtaminen kesti eilenkin yli tunnin mutta makasin rauhassa parisängyssä pinnasängyn vieressä ja annoin hänen kääntyillä ja laitoin välillä tuttia suuhun. Yöt ovat parantuneet paljon, enää hän ei heräile jatkuvasti kuten viime viikot. Siispä malttia ja unohda naapurit. Yritä opettaa lapsi nukahtamaan aina samaan aikaan niin tiedät milloin väsy iskee ja ehdit ennen kuin on jo yliväsynyt.
Meillä ainakin tehdään nyt myös hampaita ja opetellaan kävelemistä ja nekin voivat aiheuttaa huonoja öitä. Kaiken perusta on kuitenkin rauhallisuus ja kaavamaisuus - älä anna periksi vaan jatka valitsemallasi tyylillä. Lapsi oppii että pääsee huutamalla syliin/rinnalle ja siitä onkin sitten vaikeampi opettaa pois. Johdonmukaisesti vaan eteenpäin, kyllä se siitä! t. kohtalotoveri :)

Laita mies nukuttamaan.
Jos ei ole miestä, niin laita ainakin monta paitaa ja vaikka jotain hajuvettä kaulaan, niin ei niin tuoksu maidolle.
Itsekään en viitsisi kauheasti naapureita huudolla häiritä, ellei ole pakko. Eihän sitä mikään laki kiellä, kuten joku toivenaapuri tuolla kirjoitti, mutta mielestäni toiset ihmiset voi joskus huomioida ilman määräyksiäkin.

" Nukahtaminen kesti eilenkin yli tunnin mutta makasin rauhassa parisängyssä pinnasängyn vieressä ja annoin hänen kääntyillä ja laitoin välillä tuttia suuhun. " Tämä oli minullakin ideana ensimmäisenä yönä, tosin niin että poika olisi vieressäni sängyssä, koska vieressäni oli tottunut nukkumaan. Eli tavoitteenani oli, että lapsi oppisi nukahtamaan itse. Tiedän, että se on avain onnistuneeseen unikouluun. Olen tässänyt lukenut tätä ketjua ja arponut mielessäni annanko periksi vai jatkanko unikoulua vähän kovemmalla linjalla (sänkyyn nukuttamalla) ensi yönä... Pitää varmaan jutella miehen kanssa.
Muutamat teistä onkin "kehunut" miestäni ;) Minuakin välillä kyrpii suunnattomasti se, että hän ei auta. Toisaalta ymmärrän häntä, sillä joskus olemme kokeilleet sitä, että mies menee ottamaan pojan hänen herätessä yöllä -huuto on ollut paljon hirveämpi, mitä minä saan osakseni. Olisikohan nyt jotain eroahdistustakin kuvioissa mukana.. Mummolasta voisi saada apua, mutta vasta viikonloppuna, joten minun pitäisi sinnitellä vielä monta yötä, enkä tiedä jaksanko...

Monelta lapsi menee nukkumaan? Siirrä aikaa esim tunnilla myöhäsemmäksi, niin ehkä uni tulee nopeammin. Anna nukahtaa syliin, lapsi on todella pieni. Muutaman vuoden päästä ehtii omaan sänkyynkin.

Yhteistyössä