6 vuotias pissaa liki joka yö sänkyynsä :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamuäree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Tämä on tosiaan joka öistä, ennemmin on sen 1-2 yötä viikossa kun sänky EI kastu :|

Niin ja tyttö kyseessä, mutta eipä sillä taida vaikutusta olla.
Meillä on sama juttu 4v tytön kanssa. Yökastelu on ainakin osittain perinnöllistä ja minäkin kastelin kouluikään asti. Muistan vieläkin elävästi kuinka painajaismaista oli olla kesäleirillä.

http://www.yokastelu.net/ sivuilta luin että illalla voi lapselle syöttää vaikka sipsejä sillä suolainen vähentää virtsaneritystä. En ole kokeillut muta voisihan sitä kokeilla. Tyttökin voisi tykätä ajatuksesta =)

Jos päiväkirja osoittaa, että yli viisivuotias kastelee lääke- tai kastelupatjahoidosta tai molemmista huolimatta ainakin kolmena yönä viikossa vähintään puolen vuoden ajan, hän on oikeutettu Kelan hoitotukeen.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lok00080&p_haku=pissa

Meillä sama vaiva alkoi noin kuusivuotiaana ja kesti puolisen vuotta. Loppui yhtä nopeasti kuin alkoikin, syytä en tiedä vieläkään. Tyttö täytti juuri seitsemän ja nyt useampi kuukausi mennyt hienosti, toivottavasti jatkossakin... Silloin kun vaiva "oli päällä" ei auttanut juomisen rajoittaminen tms. - ainoastaan herättäminen pissalle juuri oikeaan aikaan (ei liian aikaisin eikä myöhään) auttoi.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Miten tän kävi?

Tän ei oo käynyt vieä kuinkaan.

Maanantaina aamusta käymme mittauttamassa verensokerin, aikaisemmin ei otettu. Terkka oli sitä mieltä että silloin ehtii, ei kiirettä otattaa aiemmin, koska muuta 'oiretta' ei ole.
Heinäkuussa aika lastenlääkärille joka erikositunut yökasteluasioihin.

me just saimme pojalle hälyttimen, sen "patjan". Olin yllättynyt että se olikin sellainen tyynyliinan kokoinen! Eihän se siinä koko yötä nuku, pyörii kun väkkärä. Liikkuvainen tapaus. Eli ei toimi meidän kohdalla toi. Netistä löytyi joku langaton juttu vuokrattavaksi, ehkä kokeiltava sitä. Lääkäri oli sitä mieltä ettei lääkettä ennenkun muutamia kuukausia koitettu hälytinhoitoa.

Meillä tuo hälytinpatja + kastelupäiväkirjan pito auttoi. Tyttömme oli 6 vuotias silloin kun patja otettiin käyttöön. Tyttömme oli tosin siihen saakka kastellut öisin koko elämänsä ajan ,välillä' useammin välillä harvemmin. Tutkimuksia tehtiin mm ultrassakin käytiin. Poissuljettiin rakenteellinen vika. Mut tosiaan tyttö itse täytti yhdessä minun kanssani sitä kastelupäiväkirjaa ja se tuntui olevan hänelle hyvin tärkeä juttu. Minä ainakin voin suosittella näitä kahta yhdessä. Niitä kastelupäiväkirjoja saa neuvolasta ja juuri sellaisen kirjanpidon avulla saa sitten hakea sitä kelan avustusta. Puoli vuotta pitää olla kastelua "takana", siis niin , että on ollut lääkärin seurannassa. Tosin sit sitä tukea saa takautuvasti.

Multa aikaisemmin aloitus samasta aiheesta... Eli meillä 5,5-vuotias poika kastelee sängyn joka yö (1-5 kuivaa yötä/kuukaudessa). Puoleen vuoteen poika ei ole huolinut vaippaa ja pissapyykki alkaa pian tursua tältä äidiltä jo korvistakin....

Meillä koitettiin Miniriniä, josta ei ollut mitään apua. Hälytinpatjajonossa ollaan ja just käytiin ultraäänessä, mut sen tuloksista ei vielä tietoa. Kelan tuen eväämisestä laitoin just valituksen menemään. Kummasti tää elämä voikin pyöriä pissan ympärillä.;D

Kyllä tätä rumbaa voi olla vielä toiset kuus vuotta ainakin edessä..kaverin laps on 12-vuotias ja edelleen vahinkoja sattuu.:(

Alkuperäinen kirjoittaja Moi:
me just saimme pojalle hälyttimen, sen "patjan". Olin yllättynyt että se olikin sellainen tyynyliinan kokoinen! Eihän se siinä koko yötä nuku, pyörii kun väkkärä. Liikkuvainen tapaus. Eli ei toimi meidän kohdalla toi. Netistä löytyi joku langaton juttu vuokrattavaksi, ehkä kokeiltava sitä. Lääkäri oli sitä mieltä ettei lääkettä ennenkun muutamia kuukausia koitettu hälytinhoitoa.

Mistä netistä löysit sen jonkun langattoman jutun? Kiinnostais

Meillä tyttö oli yökastelia. Oppi nuorena päiväkuivaksi mutta käytännössä yökasteli joka yö eikä edes itse herännyt vaikka sänky oli märkä. Saatiin sellanen hälytin joka laitettiin alushousuihin. Toisin sanoen laitoin sen pikkuhousujen sisään ja sitten se osa mikä äänsi yöpukuun kiinni. Meillä auttoi. 6 yötä meni ja tyttö oli yökuiva. Oisko käytetty hälytintä noin kuukausi sen jälkeen vielä varulta. Yhtään vahinkoa ei ole tapahtunut sen jälkeen. Herää tosin aika usein vieläkin yöllä pissalle, mutta käy sitten wc:ssä. Suosittelen ainakin kokeilemaan sitä hälytintä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Multa aikaisemmin aloitus samasta aiheesta... Eli meillä 5,5-vuotias poika kastelee sängyn joka yö (1-5 kuivaa yötä/kuukaudessa). Puoleen vuoteen poika ei ole huolinut vaippaa ja pissapyykki alkaa pian tursua tältä äidiltä jo korvistakin....

Meillä koitettiin Miniriniä, josta ei ollut mitään apua. Hälytinpatjajonossa ollaan ja just käytiin ultraäänessä, mut sen tuloksista ei vielä tietoa. Kelan tuen eväämisestä laitoin just valituksen menemään. Kummasti tää elämä voikin pyöriä pissan ympärillä.;D

Kyllä tätä rumbaa voi olla vielä toiset kuus vuotta ainakin edessä..kaverin laps on 12-vuotias ja edelleen vahinkoja sattuu.:(

joskus luin jotain vastaavaa ketjua ja siinä äiti kertoi laittavansa vaipan lapselle yöpuvun päälle sitten kun toinen on jo nukahtanut. Ei tarvi tapella siitä vaipasta ja säästyy koko sängyn vaihtamiselta...

Meillä auttoi Minirin. Kuopus ei oikein koskaan oppinut yökuivaksi, vaikka päiväkuivaksi oppikin. Minirinit taisivat olla käytössä n. 6-vuotiaana. Pissaa tuli öisin paljon ja se oli laimeaa, joten sen perusteella uskoin, että hormonitoiminta ei vielä ollut kypsä, joten siksi minusta Minirin-hoitoa kannatti kokeilla. Lääkäri oli onneksi suostuvainen tähän :) Lääkitys siis auttoi, ja sen lopettamisen jälkeen loppui myös kastelu - alkaakseen uudelleen reilun vuoden päästä. Mutta noin puolen vuoden jälkeen kastelu loppui itsekseen. Nyt poju on ollut kuiva reilun vuoden ajan, täyttää ensi talvena 10v, ja toivon, ettei kastelu enää uusiudu.

Alkuperäinen kirjoittaja ii:
Meillä tuo hälytinpatja + kastelupäiväkirjan pito auttoi. Tyttömme oli 6 vuotias silloin kun patja otettiin käyttöön. Tyttömme oli tosin siihen saakka kastellut öisin koko elämänsä ajan ,välillä' useammin välillä harvemmin. Tutkimuksia tehtiin mm ultrassakin käytiin. Poissuljettiin rakenteellinen vika. Mut tosiaan tyttö itse täytti yhdessä minun kanssani sitä kastelupäiväkirjaa ja se tuntui olevan hänelle hyvin tärkeä juttu. Minä ainakin voin suosittella näitä kahta yhdessä. Niitä kastelupäiväkirjoja saa neuvolasta ja juuri sellaisen kirjanpidon avulla saa sitten hakea sitä kelan avustusta. Puoli vuotta pitää olla kastelua "takana", siis niin , että on ollut lääkärin seurannassa. Tosin sit sitä tukea saa takautuvasti.

Mistäs ne sit maksaa? Lakanapyykistä?

Meillä 6vuotias poika kastelee joka yö sänkyyn, eikä edes herää siihen. On kokeiltu miniriniä ja on kokeiltu pissapatjaa. Minirin auttaa vähän mutta pissaa tulee silti vähän. Pissapatjasta poika repii johdot tahallaan irti yöllä. Joskus patja on hälyyttänyt vaikka sänky oli kuiva. Poika ei ole herännyt siihen kun patja hälyyttää pissaamisesta vaikka annoin hälyyttimen huutaa ties kuinka kauan. Vaippaa hän ei suostu laittamaan vaan repii sen pois päältään ja huitoo ja huutaa ettei sellaista laita. Sokerit ovat normaalit. Nykyisin kun olen asiasta stressaantuneena paasannut niin poika on alkanut yöllä laskemaan housut alas, jotta housut pysyvät kuivana ja vain lakana kastuu. Sitten hän kysyy että miten hän on muka voinut pissata kun kerta housutkin ovat kuivat. Olen aivan loppuunpalanut tän asian kanssa. Ei enään jaksaisi. Voimia muillekin!

Mä ostin netistä sellaisen langattoman pissahälyttimen, joka laitetaan alushousuihin (pikkuhuosunsuojan sisässä). Siihen kuuluu lisäksi sellainen herätyskellon näköinen hälytin. Tarkoitus on, että kun hälytin alkaa soida, lapsi itse sammuttaa sen ja menee pissalle.

Meillä tämä on toiminut hyvin. N puolivuotta käytettiin ja nyt on oltu n puolivuotta käyttämättä. 8v :n sänky ei kastu enää. Muutama tippa voi tulla, mutta sitten poika havahtuu hereille ja menee vessaan.

Ennen laitteen hankintaa oli tietysti suljettu kaikki muu pois. Oli ultrattu ja otettu verikoetta. Hälytinpatjaan jonot oli todella pitkät, joten päätin toimia ihan itse. Maksoi n 250e ja oli todellakin hintansa arvoinen!

Meilläkin kohta 6v kastelija. Vaippaa ei ole huolinu vuoteen ja nekin kyllä falskas eli pyykkiä tuli sillonkin. Miniriniä ei saa ennenkun patjaa on kokeiltu ja sitä ollaan jonotettu maaliskuusta asti...Täytynee tässä alkaa muualta hakea hälytintä kun ei neuvolasta saa. Asia alkaa lastakin harmittaa jo siinämäärin. Iltajuonnilla ei näytä olevan merkitystä. Ei herää vaan posottaa aamuun asti märässä. Pissaaminen on nii epätasasta että vaikea ajoittaa vessaankaan käymän. Ja saattaa silti pissiä sänkyyn vaikka kävisi yöllä. Koskaan emme ole lapselle pahana olleet tai saarnanneet, itse aamulla vie märät pyykkiin ja käy pesulla. Toki huomataan se jos sänky on kuiva. Mitä se ajoittain voi olla. Mistä voisi itse katella sitä hälypatjaa?

Yhteistyössä