6-vuotiaat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iitukka08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

iitukka08

Jäsen
05.08.2008
119
0
16
Olen täs nyt itse ihan mielipide kysely reissulla..
mulla on 6-vuotias poika ja se on heittänyt ajatusta että saisi jäädä itsekseen siksi aikaa kun me muut käydään lähikaupassa. Sitten sellainen juttu et haluis itsenäisesti ulkoilla meidän kerrostalon pihamaalla.
oletteko jättäneet tuon ikäisen jo hetkeksi omine nokkineen kotiin? ja ulkoileeko teidän tuo ikäiset itsenäisesti kavereiden kanssa?

välillä tuntuu et olen tuota esikoista kohtaan liian ylisuojeleva.

Voisin jttää meijän 6v pojan itekseen kaupassakäynnin ajaksi mut ei halua jäädä yksin kotiin. Tänä talvena on alkanut ulkoilemaan pihalla kaverinsa kanssa..

Meillä eskarilainen saa olla vähän aikaa kotona yksin, usein tosin 10v jää seuraksi. Pärjää kyllä puoli tuntia yksin, omistaa kännykän eikä saa laskea ketään ovesta sisään, jos on yksin. Kaveriporukassa on ulkoillut lähipuistossa 4-vuotiaasta lähtien.

Meillä jäi juuri 6-vuotiaana ensimmäisiä kertoja yksin kotiin, kun itse halusi kokeilla. Kävimme lähikaupassa sillä aikaa. Hän tykkäsi kovasti olla hetken itekseen :-) Ja kyllä ulkoili itekseen kavereiden kanssa, mutta meidän tieltä en antanut poistua.

Mun toukokuussa 6 v. täyttävä on jo lyhyitä aikoja (alle tunnin) yksin kotona. Haluaa aina mielummin jäädä kotiin kuin tulla kauppaan. Siskon kännykkä on sillä aina silloin turvana ja sillä osaa mulle soittaa. Tuo poika halusi jo 3-4 vuotiaana jäädä yksin kotiin, mutta en jättänyt. Poika näyttii yksinolosta ja rauhasta :)

kyl meiän kuusvee haluisi olla kotona yksikseen mutta meillä kauppaan matkaa sen verran,15km yhteens uuntaan että menee aina niin kauan et en oo jättäny.ulkoilee kyl yksinää

Omani saa olla ulkona kavereidensa kanssa. Tietää rajat ja ainakin toistaiseksi on niitä noudattanut. Asumme rauhallisella omakotialueella.
On ollut KAKSIN kaverin kanssa noin puoli tuntia kotona. Kännykkä on, osaa käyttää. Turvalliset naapurit "tukikohtana" ( sovitaan aina etukäteen ).
Olen siis aika arka jättämään poikaa yksin.
Pitäis karaista mieleni ja alkaa harjoitella jo ihan ensi syksyäkin ajatellen..

Meillä 6-vuotias kulkee omine nokkineen eskariin aamuisin, ulkoilee itsenäisesti pihalla ja on yksin kotona koirien lenkitysten ja lähikaupassa asioinnin ajan. Kännykkä on käytössä, ei tosin kulje ulkona mukana, ja on ohjeistettu, ettei ulko-ovea avata kenellekään kun on yksin. Hienosti pärjää :)

Ovat ulkoilleet jo 5-vuotiaasta asti kavereitten kanssa ja siitä asti myös jääneet kotiin kun lähden kauppaan, jos niin ovat halunneet. Fiksuja lapsia ja kännykkää osaavat käyttää. Vaikka kuinka itsellä hirvittäis niin olen silti antanut tehdä tuollaisia juttuja, sitten sitä huomaa itsekin että hyvinhän nuo jo pärjäävät =)

Meillä myös kesällä 6-v täyttävä poika on yksin kotona lyhyiden kauppareissujen ym. ajan, kännykkä jätetään ja sillä voi soittaa, jos tulee asiaa. Itse haluaa jäädä ja toistaiseksi kaikki mennyt hyvin. Katsoo sen aikaa telkkaria tai pelaa pleikkaria. Rivitalon pihalla on myös yksikseen, mutta yleensä ei viihdy pitkiä aikoja, kun ei ole kavereita lähitaloissa. Tielle ei saa mennä tai muihin pihoihin harhailemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hoo:
Mun toukokuussa 6 v. täyttävä on jo lyhyitä aikoja (alle tunnin) yksin kotona. Haluaa aina mielummin jäädä kotiin kuin tulla kauppaan. Siskon kännykkä on sillä aina silloin turvana ja sillä osaa mulle soittaa. Tuo poika halusi jo 3-4 vuotiaana jäädä yksin kotiin, mutta en jättänyt. Poika näyttii yksinolosta ja rauhasta :)

3-4 vuotias on liian pieni oleen yksin! Lapsiltako te kysytte haluuko olla yksin ??!!! Aikuisten päätettävissä se on että nyt mennään kauppaan ja lapsi tulee mukaan tietenkin vai sanooko se teidän 6v. "mee vaan äiti kauppaan niin mä oon täällä yksin ja leikin vähä tulitikuilla sen aikaa... "
Kyllä 6 v. on liian pieni vielä. MIKSI pitäis olla yksin ,ootteko niin laiskoja ettei jaksa ottaa lasta mukaan ?

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja hoo:

3-4 vuotias on liian pieni oleen yksin! Lapsiltako te kysytte haluuko olla yksin ??!!! Aikuisten päätettävissä se on että nyt mennään kauppaan ja lapsi tulee mukaan tietenkin vai sanooko se teidän 6v. "mee vaan äiti kauppaan niin mä oon täällä yksin ja leikin vähä tulitikuilla sen aikaa... "
Kyllä 6 v. on liian pieni vielä. MIKSI pitäis olla yksin ,ootteko niin laiskoja ettei jaksa ottaa lasta mukaan ?

Mistä sait mielikuvan että ed. vastaaja on kysynyt nelivuotiaalta haluaako tämä olla yksin?

Kuusivuotiaana voi minusta jo hyvin harjoitella yksinoloa, jos lapsi itse niin haluaa. Useimmilla se kuitenkin on kouluunmennessä edessä, ja moni on vielä 6v kun koulu alkaa. Se on lapselle iso juttu jos hän haluaa olla yksin ja häneen luotetaan, pieni levittää siipiään matkalla koululaiseksi. Lapsi saa lisää itseluottamusta.

Meillä 6v ulkoilee joskus yksin, mutta kotona ei vielä ole ollut yksinään. Paitsi viime viikolla oli pakkotilanne, kun olin kahden hänen kanssaan kotona, mursin jalkani ja ambulanssi haki minut. Mieheni oli 60 km:n päässä töissä ja naapurikin oli juuri lähtenyt kotoa, mutta lapsi katseli videota niin kauan että isä tuli kotiin. Tosin ei joutunut loppujen lopuksi olemaan kuin 10 min, onneksi. Oli muutenkin vähän pelottava tilanne vaikka minä tuskissani vakuuttelin ettei ole mitään hätää ja isi tulee kohta. Ei tainnut silti jäädä traumoja.