6 vuotiaan pakko-oireet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoton

Vieras
onko kellään tietoa lasten pakko-oireista? meillä arka 6 vuotias tyttö,jolla pakonomainen tarve hypätä pissalla nukkumaan mennessä...päivisin ei vaivaa,mutta illalla kun rauhoittuu sänkyyn,käy vaikka 5-10 kertaa pissalla...on yritetty tarrapalkinnoilla houkutella oppimaan,ja auttanutkin,mutta ongelma palaa aina uudelleen.Mitä pitäisi tehdä???pakko ottaa yhteys joulun jälkeen neuvolaan tai jonnekin. 2 vuotta sitten samaa ongelmaa jo ja silloin tutkittu ultralla munuaiset ja virtsa-rakko,kaikki ok.

Mulla oli tuossa iässä tuota samaa ja itse olisin toivonut ettei siihen puututtaisi. Koitinkin tehdä sen mahdollisimman salaa aina ja harmitti, kun siihen puututtiin. Meni itsellään ohi lopulta ajan kanssa ja sen takia ei koskaan käyty missään lääkärissä tms. Vahinkoja ei yöllä tullut.

Muistan vain siis, että pelkäsin että on sittenkin vielä pissahätä ja lykkäsin ja lykkäsin ja totesin, että taas taitaa tuntua siltä, että pissa tulee ja ravasin vessassa. Mutta koska välillä äiti ja isä kiinnittivät siihen niin paljon huomiota niin sitten minä pissailin välillä huoneeni matolle yhteen kohtaan. Sekin huomattiin, mutta laitoin sen koiran syyksi ja se menikin läpi.

Mutta minun ohjeeni on, että älä kiinnitä huomiota.

arvaa! ollaan kokeiltu olla huomioimatta,sama juoksu...sanottu että max 2 kertaa,joskus onnistuu joskus ei, puhuttu,kyselty,paijattu yms . Menee hermot koko perheellä jo tuon kanssa.

Lasten pakko-oireisiin suositellaan reagoimaan niin, ettei niitä huomioida tai noteerata yhtään millään tavalla. Kun tyttö tulee taas pissalle, niin huikkaat vaan "okei" ja sanot taas hyvää yötä. Ihan kuin olisi vain yhden kerran siellä käymässä. Mitä enemmän siitä tekee asiaa, sitä voimakkaammin se on mielessä. Meillä oli huomiota herättäviä liikesarjoja ja äännähdyksiä, mutta tokaluokalla ne kaikki olivat jääneet pois ilman että enää uusia tuli tilalle.

Yleensä lasten pakko-oireet kai liittyy ihan siihen, että aivoissa tapahtuu niin paljon asiaa. Koko maailmahan on vielä tuon ikäiselle ihan uusi ja tuon ikäisenä alkaa myös tunne-elämä kehittyä ihan toisella tapaa kuin pienemmillä tai enää isommilla ja aivoihin vaan jää sellaisia automatisoituneita toimintoja. Niitä myös tarvitaan, kuten vaikkapa siinä, että lapsi oppisi tarkistamaan aina lähtiessään, että avaimet on taskussa tai viemään pyykit pyykkikoriin. Mun mielestä sulla ei ole syytä huoleen, eikä kannata kiirehtiä lasta oppimaan tavastaan eroon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla oli tuossa iässä tuota samaa ja itse olisin toivonut ettei siihen puututtaisi. Koitinkin tehdä sen mahdollisimman salaa aina ja harmitti, kun siihen puututtiin. Meni itsellään ohi lopulta ajan kanssa ja sen takia ei koskaan käyty missään lääkärissä tms. Vahinkoja ei yöllä tullut.

Muistan vain siis, että pelkäsin että on sittenkin vielä pissahätä ja lykkäsin ja lykkäsin ja totesin, että taas taitaa tuntua siltä, että pissa tulee ja ravasin vessassa. Mutta koska välillä äiti ja isä kiinnittivät siihen niin paljon huomiota niin sitten minä pissailin välillä huoneeni matolle yhteen kohtaan. Sekin huomattiin, mutta laitoin sen koiran syyksi ja se menikin läpi.

Mutta minun ohjeeni on, että älä kiinnitä huomiota.

Tää taitaa olla se paras lääke, vaikka vaikeeta se olisikin. Lapselle tulee valtava ahdistus kun tajuaa että häiritsee käytöksellään muita. Eihän kuitenkaan kiusallaan lapsi sitä tee..

Yhteistyössä