6-vuotiaalta ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä voi vaatia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä voi vaatia

Vieras
mitä voi vaatia kuusivuotiaalta tytöltä että pitää tehdä?
Olen antanut tehtäviä kuten huoneensa siivous, tavaroiden järjestely, joskus roskapussin vienti, sängyn petaaminen, omien pyykkien vieminen pyykkikoriin, pöydän kattaminen silloin tällöin,eivät tunnu minusta liian vaativilta? vai ovatko?

Eihän kuusivuotias vielä tarvitse viikkorahaa ?
mielestäni ei sillä ei hänellä mitään menojakaan!
olen miettinyt kyllä jotain sellaista että jos haluaa johonkin säästää niin tekee jotain pikku töitä noiden edellisten lisäksi kuten puhtaiden vaattteidensa kaappiin laittaminen, pyykkien ripustaminen narulle (vaikka omansa), pölyjen pyyhkiminen ym.. pikkuhommaa..
niin niistä voisi tienata vaikka 10 senttiä tai jotain...
Mitä mieltä näistä ?

olen myös pitänyt linjaa että hänen tulisi jo huolehtia omista tavaroistaan, (ettei ne ole minun etsittävissä jos ovat hukkuneet) esim, jos ottaa jotain tavaroita johonkin kylään mukaan niin pitää itse huolehtia ne myös pois sieltä, kerhorepun muistaminen ottaa kerhosta mukaan ja kerhotossu..ym...

Olenko liian vaativa ??

Entä kuinka vanhana lapsi voi käydä itsekseen esim. suihkussa?

Meillä 6 vuotias, joutuu siivoomaan oman huoneen. Eipä sotke sitten kun joutuu muutaman kerran siivoomaan koko päivän. Hän auttelee minua tiskikoneen tyhjentämisessä (laittaa astiat päöydälle ja minä nostan ne kaapsita. Meillä vielä tyttö käy yksin suihkussa, muttei saunassa. Hän lämmittää itselleen ruokaa välillä ei pyydä edes apua silloin kun on ahkeralla tuulella.Me annetaan aina sillloin tällöin viikkorahaa, välillä hän on säästänyt ne ja ostanut sitten esim.lelun.
Kaikkihan kasvattaa miten itse haluaa, mutta näin meillä ja neuvolassa hehän kehottavat jopa siihen.

Just tänään pohdin samaa asiaa :D
Ja tulin siihen tulokseen, että saa 1? viikkorahaa, joka edellyttää oman huoneen siivousta kerran viikossa. Ja jos tekee pieniä kotitöitä kuten mainitsit, niin saa 50senttiä.

MEillä 6v poika. Siivoaa huoneensa, petaa petinsä, huolehtii likaiset vaatteet pyykkiin, vie joskus roskiksen tai hakee postin, vahtii pikku sisarta jos käyn suihkussa tms. Huoneen siivous+petin petaus+likaisten vaatteiden huolehtiminen pyykkiin= viikkorahaa 1,50? josta hän ostaa karkit ja loput laittaa säästöön. Jos noita sisaren vahtimis tuokioita tms tulee enemmän kuin kerran-kaksi viikossa, on annettu sit extraa 10cnt ->

On ajateltu et poika oppii huolehtimaan tavaroistaan ja siisteydestä..toki tämä sukulaispoikaan ja tyttöön (pari vuotta vanhempia) verrattuna tuntuu aika työllistämiseltä..mutta kuten joku jo kirjoitti, jokainen päättää miten lapsensa kasvattaa..

Meillä lapsia pian neljä,joten jokaisen on opittava huolehtimaan tavarat paikoilleen ja pyykit koriin, että äidin aika riittää muuhunkin kuin jälkien siivoamiseen =) Nyt meillä ennätetään pelaamaan, ulkoilemaan, leikkimään jne lasten kanssa ihan hyvin, vaikka isä tekee töissä pitkää päivää =)

Kyllä nuo kuullostaa ihan kohtuullisilta 6-vuotiaalle. Minulla 2v tyttö ja nyt jo yritän opettaa tavaroiden keräämistä ja ettei jättäisi niitä lojumaan pitkin poikin (meillä koira joka tykkää tytön leluista). Joskus kerää tavaransa, joskus ei, useimmiten siis yhdessä. Tiskikonetta tykkää tyhjentää kanssani, ja nykyään haluaa viedä likaisetkin sinne (kunhan vain vähän vanhempanakin suostuisi tuohon).

Tuota viikkorahaa pohdiskelen joskus jo minäkin. Kun en oikein kannata ajatusta, että kodinhoidosta maksetaan, kun nehän kuuluu kaikille. Mutta katsotaan sitten muutaman vuoden kulutta, onko mieleni muuttunut.

Yhteistyössä