6-vuotiaalle pyörä vaihteilla vai ilman?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HaaveitaVain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ostaisin vaihteilla. Käyttöä pyörälle tulee vähintään kaksi-kolme kesää joten jos nyt vaihteet tuntuvat turhalta ei ne sitä enää ens tai seuraavana kesänä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti:
Ostaisin vaihteilla. Käyttöä pyörälle tulee vähintään kaksi-kolme kesää joten jos nyt vaihteet tuntuvat turhalta ei ne sitä enää ens tai seuraavana kesänä ole.

Meillä mentiin 2 kesää.Sitten tuli 24" pyörä.

Mun mielestä ilman, koska 6v:llä menee täysiä kaikki huomio liikenteen hahmottamiseen niin minusta mahdollisimman vähän mitään ylimääräistä pyörässä on parempi ts. sellaista mikä vie huomiota pois ajamisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja muumi:
Mun mielestä ilman, koska 6v:llä menee täysiä kaikki huomio liikenteen hahmottamiseen niin minusta mahdollisimman vähän mitään ylimääräistä pyörässä on parempi ts. sellaista mikä vie huomiota pois ajamisesta.

Eihän niitä vaihteita ole pakko käyttää, jos ei vielä händlää.
Itse ostaisin vaihteilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn:

Joo,ei täälläkään tyttö halunnut ekana vuonna vaihteita käyttää.

Niin ei varmaan ole ja aikuinen ei käytäkkään jos en tuntuu hankalalta tai turhalta. 6v rassaa niitä aivan takuulla sitä enemmän mitä hankalampaa on.
Toki aivan se ja sama mitä sinä teet, ei minuun satu yhtään kun sun lapsi hurauttaa auton alle ;)

Meillä on kaksi vanhinta saaneet ennen eskaria kesällä juuri tuon koon pyörät. Poika oppi vaihteiden käytön heti ilman ongelmia. Tyttö ei niitä alkuun käyttänyt vaan ajeli pienehköllä vaihteella. Kun oppi kunnolla ajamaan isommalla pyörällä onnistui myös vaihteiden käyttö.

Vaihteilla.Meillä ostettiin 6v vaihteeton 20" pyörä jolla sit ajoi 7-vuotiaanakin ja kyllä ois viime kesänä pitäny olla vaihteet.Nyt mietin et pitäskö ostaa 24" vai pystyskö 135cm poika ajamaan 26" pyörällä.ja tottakai vaihdepyörä.

Vanhempi poika ei oppinut käyttämään kolme vaihdetta pyörässään sinä aikana, kun ko kokoinen pyörä oli käytössä.
Nuoremmalla on nyt ollut sama pyörä viime kesän käytössä, ei oppinut käyttämään vaihteita, saas nähdä oppiiko tänäkään kesänä ja sitten onkin jo isomman pyörän vuoro (ainakin meillä on kahdessa kesässä jäänyt pieneksi).
Eli meillä ovat olleet vaihteet turhia, ostettiin vaihteilla, kun kummipojalta ostettiin, sitä en muista oppiko hän käyttämään niitä vaihteita.

Niin ei varmaan ole ja aikuinen ei käytäkkään jos en tuntuu hankalalta tai turhalta. 6v rassaa niitä aivan takuulla sitä enemmän mitä hankalampaa on.
Toki aivan se ja sama mitä sinä teet, ei minuun satu yhtään kun sun lapsi hurauttaa auton alle ;)

Riippuu varmaan lapsesta.
Täällä sai vaihteet olla rauhassa ekan vuoden.Pihassa saattoi välillä kokeilla vaihteita.

Meillä on 7-vaihteinen pyörä ilman jalkajarruja mutta me ollaankin aika erilainen pyöräilijäperhe kuin useimmat muut perheet.

Varauksetta en vaihdepyörää suosittele mmutta niille keille suosittelen suosittelen lämpimästi.

Alkuperäinen kirjoittaja osta vaan vaihteilla:
Vaihteilla.Meillä ostettiin 6v vaihteeton 20" pyörä jolla sit ajoi 7-vuotiaanakin ja kyllä ois viime kesänä pitäny olla vaihteet.Nyt mietin et pitäskö ostaa 24" vai pystyskö 135cm poika ajamaan 26" pyörällä.ja tottakai vaihdepyörä.

Me mietittiin samaa tuossa vaiheessa ja päädyttiin 24" pyörään.
Eikä haittaa mitään vaikka pyöriä jäisi kun tulee 2 käyttäjää perässä.
Käytettynä kaikki pyörät ostettu.

Eli jos ymmärsin oikein lapsesi täyttää kahdeksan? En muista minkä pituinen meillä oli vanhin, mutta täytti kahdeksan sinä kesänä kun ostettiin 20 tuumaisen jälkeen uusi pyörä, koko on 26, koska pystyi ajamaan ja sai hyvin jalat maahan satulassa istuessaan.
24 tuumainen olis ollu yhden kesän ilo.
Myyjissö oli hirveästi eroja, toiset tuputtivat ehdottomasti 24 tuumaista ja toiset sanoivat että voi olla 26 tuumainen, samoin suurin osa myyjistä alkoi tarjoamaan vaikka kuinka monilla vaihteilla olevia pyöriä, lopputulos on 7 vaihdetta jalkajarrun kanssa.
Niin ja ed viestiin lisäten lapseni ovat olleet 5 vuotiaita saadessaan 20 tuumaisen pyörän. Jos sillä on vaihteiden käytössä mitään merkitystä.

Meillä ollaan kuitenkin jo viimekeväästä lähtien ajettu ihan kaupungillakin, että tuo liikenteessä kulkeminen ei ole ihan uutta. Taidan kallistua vaihdepyörän puolelle. Kiitos kommenteista.

Poika täyttää vasta marraskuussa 6-vuotta. Jos sillä nyt on merkitystä..

Onko sulla esittää jotain lähdettä, jossa on tutkittu polkupyörien vaihteitten lukumäärän korreloivan liikenneonnettomuuksien lukumäärän kanssa 6-vuotiaiden keskuudessa, vai heitteletkö noita juttuja ihan päästäs?

Meille pyörämyyjä sanoi että pyöränselästä pitää pystyä hyppäämään niin että poikkitanko jää jalkojen väliin. Ei käytännössä tytölle voi ostaa aiemmin, mutta kun pojilla haarukset paukahtaa helpommin tankoon niin se rajoittaa. Perusteli että jos tulee yllättävä tilanne ja pitää hypätä pyöräselästä tai jos jalka lipsahtaa tmv. Maastopyörissähän on monesti poikien pyörissäkin matalemmalla se poikittain menevä runko/tanko. Käykää lapsen kanssa testaamassa ennen ostoa.

Yhteistyössä