6-v poika ja puhuu vaan peleistä ja peleistä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AnnaManna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

AnnaManna

Aktiivinen jäsen
26.07.2004
4 433
0
36
Kuopio
mä en ymmärrä mikä tuohon poikaan on mennyt. puhuu vaan peleistä ja koko ajan kinuamassa pelien perään. mä olen pyrkinyt pitämään tuon pelihomman aisoissa ja meillä onkin pelipäivä (sunnuntai ) jolloin saa pelata muutaman tunnin. oon myös pyrkinyt valitsemaan väkivallattomat pelit (mm. nallepuhin esikoulu ja xboxille disneyn skeittipeli jossa ne hahmot skeittaa ). no kaikki päivät menee kysellessä "millon on pelipäivä, millon on pelipäivä" "saanko pelata sitä, saanko pelata tätä" "peli,peli,peli,peli". mua rasittaa |O |O |O |O tänäkin aamuna se aloitti heti ensimmäisenä peleistä puhumisen.. mitä mun pitää tehdä kun en tiedä |O

se menee ohi, usko vaan. tiedän kokemuksesta mitä se on :) koitat vaan keksiä jotain muuta mielenkiintoista puuhaa pojalle. 1-2 v. päästä on jo muut touhut mielessä ja kavereiden kanssa menemiset.

Alkuperäinen kirjoittaja hattivatti lehmilaitumella:
mä tekisin sinuna niin, että muuttaisin tota systeemiä niin, että poika sais pelata joka päivä sen tunnin tai puoli ja sunnuntainakaan ei sen enempää

pitää kokeilla.. mua niin rasittaa toi pelihomma!! haluaisin heittää ikkunasta jokaisen pelin joka vaan meiltä löytyy!! tuntuu ettei se millään leikkisi, katsooo vaikka ostosteeveetä jos muuta ei telkkarista tule (siis olis koko ajan myös katsomassa tv:tä jos peliä ei ole tarjolla.. )

Alkuperäinen kirjoittaja AnnaManna:
mä tekisin sinuna niin, että muuttaisin tota systeemiä niin, että poika sais pelata joka päivä sen tunnin tai puoli ja sunnuntainakaan ei sen enempää

pitää kokeilla.. mua niin rasittaa toi pelihomma!! haluaisin heittää ikkunasta jokaisen pelin joka vaan meiltä löytyy!! tuntuu ettei se millään leikkisi, katsooo vaikka ostosteeveetä jos muuta ei telkkarista tule (siis olis koko ajan myös katsomassa tv:tä jos peliä ei ole tarjolla.. )
meillä on 10 vuotias tyttö jämähtänyt tietokone nettiin, etenkin tonne meseen. mun on ihan pakko rajoittaa sitä touhua. ja meillä on nyt niin, että joka päivä saa päivällä olla tunnin ja illalla vielä tunnin ja sen sit saa käyttää mesessä tai pelaamalla tai mitä nyt haluu touhuta. ja meillä tää nyt toimii suhtkoht hyvin.

Niin meilläkin oli! Mut on ohjelmia joissa rakennetaan ja koulujuttuja
pelin muodossa yms. Päivittäin voi hyvin tehdä.Mäkin aloin tekee erilaisia kouluohjelmien hommia ni sivussa tuli oivaa asiaa muksuille!
Kivoja oli ne puhe jutut kun muutkin pääsi vastaamaan!
Koko sakki oli innolla mukana!

Ihan ku meillä ja vielä molemmat pojat :/ , toinen 6v ja toinen 5v :headwall:

sama homma,meillä 8v. poika
meille poika pelaa joka päivä..kavereita kun sillä ei oo :ashamed:
välil pelaa enemmän ja välil vähemmän,yritän kyl rajottaa sitä pelaamista että se ei koko aikaa istus pleikkarin ääres mut eihä tuon ikäset pojat varmaa enää varsinaisesti leiki.. :/

meillä kans 8v poika on "pelialtis",on kokeiltu pelipäivää,kellonaikoja,välillä oltu ilman ja vaikka mitä...mutta ei...mikään muu ei jaksa kiinnostaa kauan muutaku pelit pelit ja pelit...meil ei kans osteta mitään pyssy ym.liian rajuja pelejä...ei niissä huvikseen ole ikärajoja...jotkut antaa pelata vaikka mitä,onko ne itse viitsiny vaivautuu kattoon edes...mä nään aina punasta,kun meen poika on käyny kyläs ja siel se poika pelaa kaikkia k15-18 pelejä... :kieh:

Voi voi, kun kuulostaa tutulta.... Meidän 8v on puhunut peleistä jo 3 vuotta :headwall: Silloinkin, kun mitään pelikonetta ei itse edes omistanut....
Välillä ollaan kielletty puhumasta jatkuvasti ja välillä kuunneltu, kun muuten tuntuu, että poikaa vaan hiljennetään aamusta iltaan...
Noh, ehkä se tästä joskus...

Alkuperäinen kirjoittaja Alumiinikuu:
Voi voi, kun kuulostaa tutulta.... Meidän 8v on puhunut peleistä jo 3 vuotta :headwall: Silloinkin, kun mitään pelikonetta ei itse edes omistanut....
Välillä ollaan kielletty puhumasta jatkuvasti ja välillä kuunneltu, kun muuten tuntuu, että poikaa vaan hiljennetään aamusta iltaan...

meillä kans suu käy koko ajan, peli sitä, peli tätä, peli peli peli peli.. prkl!

Alkuperäinen kirjoittaja Alumiinikuu:

meillä kans suu käy koko ajan, peli sitä, peli tätä, peli peli peli peli.. prkl!

voi ku tuo kuulostaa nii tutulle! :)
nyttenki ku poika heräs ni heti et millo me mennää sinne pelikauppaa.
millasia pelejä teiä pojat pelaa?
meillä poika pelaa rallipelejä,jääkiekkoa..nuo on ne mieluisimmat.
sitte on spidermania,monstereita,virran viemää,ice age...

Minä en tekisi näin. Silloin pelaaminen puheiden sijaan muuttuu päivittäiseksi pelaamiseksi, mikä ei mielestäni ole hyvä ollenkaan...
Jos ei lapsi ymmärrä ajan kulua ja kyselee koko ajan, milloin pelipäivä on, niin tee ap vaikka jääkaapin oveen jonkin näköinen "päivälista", mistä ruksitte aina joka aamu yhden päivän yli. Pikku hiljaa lapsi oppii, kuinka pitkä aika viikko on ja monenko yön päästä pelipäivä koittaa.

Älä missään nimessä jousta sovitusta pelipäivästä! Lapsen kehitykselle (varsinkaan noin pienen) ei ole todellakaan hyväksi altistaa itseään joka päivä pelien aiheuttamille haitoille. Telkkari komeroon, pelikone myös, ja yhdessä ulkoilemaan =) Siinä on terveellistä ja kehittävää sisältöä lapsen elämään =)

Voisitteko pelata yhdessä vaikka vanhanajan lautapelejä? Saisi pelaaminen uusia ulottuvuuksia...

Täysi pelipaasto saattaisi saada asian vain tuntumaan entistä kiehtovammalta.

minkä takia 6v:n pitäisi pelata 2tuntia kerralla?edes kerran viikossa..?
korkeintaan puoli tuntia jos sitäkään..voi aiheuttaa pienelle lapselle helposti riippuvuuden(youtube on täynnä videoita siitä kun muksut raivoaa pelin kieltämisestä ).

meillä ei tuu pelaamaan ennen kouluikää jos silloinkaan..vaikka meillä toi xbox on niin se on lähinnä dvd:n katsomista varten..

Ulos ylös ja lenkille tai tavan lautapelejä..paremmin aktivoivampaa kuin netti/konepelit

mä en ymmärrä mikä tuohon poikaan on mennyt. puhuu vaan peleistä ja koko ajan kinuamassa pelien perään. mä olen pyrkinyt pitämään tuon pelihomman aisoissa ja meillä onkin pelipäivä (sunnuntai ) jolloin saa pelata muutaman tunnin. oon myös pyrkinyt valitsemaan väkivallattomat pelit (mm. nallepuhin esikoulu ja xboxille disneyn skeittipeli jossa ne hahmot skeittaa ). no kaikki päivät menee kysellessä "millon on pelipäivä, millon on pelipäivä" "saanko pelata sitä, saanko pelata tätä" "peli,peli,peli,peli". mua rasittaa |O |O |O |O tänäkin aamuna se aloitti heti ensimmäisenä peleistä puhumisen.. mitä mun pitää tehdä kun en tiedä |O

Ei ole totta, tai siis tää on aivan täysi kuin minun suustani. Meillä täysin samanlainen 6-vuotias poika ja samoin ollaan pelaamista rajoitettu, nykyään ei saa pelata edes joka viikko ja silti elää täysin pelimaailmassa eikä puhu mistään muusta.

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
minkä takia 6v:n pitäisi pelata 2tuntia kerralla?edes kerran viikossa..?
korkeintaan puoli tuntia jos sitäkään..voi aiheuttaa pienelle lapselle helposti riippuvuuden(youtube on täynnä videoita siitä kun muksut raivoaa pelin kieltämisestä ).

meillä ei tuu pelaamaan ennen kouluikää jos silloinkaan..vaikka meillä toi xbox on niin se on lähinnä dvd:n katsomista varten..

Ulos ylös ja lenkille tai tavan lautapelejä..paremmin aktivoivampaa kuin netti/konepelit

Meillä peltaan lautapelejä ja tehdään paljon muuta mukavaa lapsen kanssa. meillähän peltaan pleikkaria korkeintaan kerran viikossa tunnin pari, viime aikoina ehkä kerran kuussa. Eli tokihan viikkoon muutakin aktiviteettia mahtuu. Pojalla on harrastuksia, joista sähly ja temppukoulu mieluisimpia. Asutaan omakotialueella ja piha on täynnä kavereita. Ei siis neuvo ylös, ulos ja lenkille auta...

Ja kysymykseesi miksi yleensäkin tuon ikäinen pelaa. Niin sano se. Kadullamme on ykdeksän samanikäistä lasta ja jokaisella on pleikkari. Miksi kaikki siis pelaavat? En tiedä mutta emme voi päästää poikaamme enää kavereiden luo leikkimäänkään, koska siellä vain pelataan. Ja tuntuuhan se lapsesta tosi ikävältä ja rangaistukselta, kun ei naapuriinkaan enää pääse.

Mä oon varmaan kauhean terroristiäiti, mutta meidän 6-vuotias ei ole pelannut kun kaksi kertaa tietsikalla jotain helppoa nettipeliä :whistle: Pelikorteilla ja lautapeleillä kyllä sitten enemmänkin ettei ihan ilman peli-iloa ole jäänyt.

Mun koulun aloittava poika on ollut kiinnostunut peleistä ainakin 3v lähtien. Meillä on kausia,että pelaa paljon (liikaa) ja kausia jolloin ei juuri ollenkaan. Itse asiassa koko kesä mennyt ilman pelihuumaa kunnes sai viikonloppuna uuden pelin ja sitä nyt pelasi eilen aika kauan. On meilläkin tuota,että peleistä puhutaan paljon ja joskus koko ajan pelihimon ollessa pahasti päällä :whistle: Pahin pelivaihe meillä oli 4v iässä ja kun poika sai lahjaksi uuden pelin...heräsin yöllä siihen kun poika pelasi tietsikalla |O Silloin aloimme rajoittamaan pelaamista!

Joskus meillä laitetaan rajoitukset,siis silloin kun pelaisi koko ajan,mutta useimmiten saa pelata jonkin verran...en sitten tiedä mikä on sopiva annostus ja mikä ei! Mutta mun mielestä poju käyttäytyy normaalisti ja uniin ei pelit vaikuta.

Neuvolassa olen asiasta puhunut ja eskarissakin opettajan kanssa kun sielläkin poika oli tietty opea valaissut pelien maailmasta :whistle: Opekin meinasi,että ei tarvitse pelaamista missään nimessä kieltää,koska se on pojalle luontaista ja se hallitsee tietsikkaa hyvin,missä sinänsä ei ole mitään pahaa. Mutta tietty jos pelaaminen ottaa ylivallan niin silloin asiaa pitää miettiä uudelleen. Mutta minusta meillä on vielä suht normaalia ollut tuo pelaaminen (välillä toki runsaampaa)

Meillä on pääasiassa rallipelejä ja muumi-pelejä. Olen muuten huomannut,että pojan pikkuveli 3v4kk ei ole ollenkaan kiinnostunut pelaamisesta :whistle: Ehkä vältymme peliaddiktioilta pikkuveikan kanssa ;)

Ottaisin pariksi kuukaudeksi kaikki pelit kokonaan pois ja pihalle leikkimään! Pojan kanssa tietysti täytyisi keskustella miksi näin toimitaan. Jatkossa antaisin pelata taas rajoitetusti mutta toistaisin totaalikiellon aika ajoin ihan vain siksi että huomaisi elää myös oikeata elämää. Voi olla jonkun mielestä liian julmaa mutta minä en ymmärrä jatkuvaa pelaamista / tietokoneella istumista joka vie ajan muilta leikeiltä ja sosiaalisilta suhteiltä.

Yhteistyössä