6 kk yöimetys

Heissan,

Neuvoa ja kokemuksia kyselen. Kyseinen tilanne on siis käsittääkseni jo ihan hyvä. Vauvani herää klo 01 ja 04 ja 06 syömään, ylös nousee siinä 7-8 paikkeilla. Olen huomannut että vauva syö nälkäänsä kerran, yleensä 04 syötöllä, kuitenkin vaihtelevasti eri syötöillä ja haluaa viereen imeskelemän muiden syöttöjen yhteydessä. Vauva nukahtaa aina rinnalle jonka jälkeen siirrän sänkyyn. Puhdasta laiskuutta kun en ole jaksanut aina heti siirtää sänkyyn ennen nukahtamista. Mites tässä kannattaisi toimia jotta ylimääräiset (ei nälkää) syötöt saisi pois. Jättääkö vauva ne itsestään vai "pitääkö" asiaan vaikuttaa. Mistä tiedän ettei oikeasti ole nälkä, on niin raastavaa kun vauva itkee ja haluaa maitoa eikä tiedä haluaako nälkään vai tavaksi. Toisaalta, mitä kummaa siinä on jos vauva haluaa läheisyyttä, ihanaahan se on. Kyseessä ei siis ole "valitus" tästä tilanteesta (tiedän, monilla on paljon rankempi tilanne) vain tiedonjano siitä, mitä te muut olette tehneet / tekisitte. Parashan olisi jos vauva itsestään jättelisi noita pois. Miten vaikuttaa jos vaihtaa imetyksen pulloon?

Kiitos etukäteen jo vastauksista.
 
Hei, en tiedä onko tästä apua, mutta meillä lopeteltiin juurikin 9kk ikäiseltä yöimetys, kun itse en enään jaksanut. Eli tuohon asti nousin 1-3 kertaa yössä syöttämään ja pikkumies nukahti aina tissille ja siirsin sänkyyn. Joskus nukahti itsekseen, jos oli hereillä, mutta seisomaan opittuaan ei enään nukahtanut itse. Meillä yöimetyksen lopetus meni käytännössä niin, että mies antoi yhtenä yönä pullosta maitoa (joi 50ml) ja nukahti noin tunnin jälkeen ja toisena yönä ei saanut pulloakaan, meni 40min, että poika nukahti. Sitten oli mun vuoro herätä yöllä pojan kanssa ja meillä meni reilu tunti, 50ml maitoo.. Nää oli siis ne kerrat kun ei nukahtanut heti kun laittoi pitkälleen. Sitten tuli yö ettei herännyt kun vasta aamulla. Heräilee edelleen 1-3 kertaa yöllä ja nyt jo nukahtaa kun hetken jaksaa olla vierellä (välillä se hetki vaan vie tunnin). Tissiä ei tunnu enään kaipaavan. Kaksi viikkoa siis vasta menty ilman yötissiä.. :D Illalla nukahtaa edelleen tissille.. Hyi hyi äitiään.. ;) Mutta kun se on niin helppoa.. :D Meillä siis poika ei syö tuttia.. :D Mutta musta siis vaan alkoi tuntumaan, että ei sillä ole nälkä kun söi.. Mentiin siis vähän niinku huudattamalla, tosin oltiin vieressä ja otettiin syliin jne.. Mutta ei oikeesti mennyt montaa yötä ja nautin kyllä öistä, kun saa nukkua! :D
 
Aika vaikea sanoa, meillä pian 9kk ikäinen vauva syö kahdesti yöllä edelleen ja tuntuu olevan nälkäinen, syö ihan kunnolla... Kyllähän sen pitäisi pärjätä ilmankin maitoa tai yhdellä syötöllä, mutta kuka kertois sen tuolle tytölle :D

Välillä väsyttää tosi paljon ja muutamana yönä oon jo miettinyt koko imetyksen lopettamista... Sain vähennettyä syömiset kolmesta kahteen, kun sitkeästi vaan silittelin ja annoin huutaa muutamana yönä, mutta sen enempää en oo onnistunut vähentämään. Parina yönä on menty yhdellä syötöllä, mutta se mahdottoman raskasta se nukuttelu yöllä, kun vauva ei tosiaankaan haluis nukahtaa ilman maitoa. Ja saattaa sitten nukkua puoli tuntia ja herätä uudestaan huutamaan.

Meillä siis syötöt n. 24-01 aikoihin sekä 03-04 aikoihin. Ja testattu on pari kertaa, vauva ei kitise vain päästäkseen tissille vaan huolii kyllä pullonkin ja on juonut jotain 1,5 dl eli ihan kunnolla. Päivällä syö hyvin kiinteitä jo. Meillä varmaan mennään tällä kaavalla kunnes saan jostain energiaa ns. unikouluun tai lopetan koko imetyksen (?).

Luin näistä uniassosiaatioista, joissa vauva ei osaa nukahtaa ilman rintaa, mutta ei se pidä paikkaansa ainakaan meillä koska vauvaa ei ole koskaan nukutettu rinnalle. Ja on jo monet kuukaudet nukahtanut itsekseen sänkyynsä, mutta yöllä herätessään vaatii silti aina maitoa.
 

Yhteistyössä