6 kk vatsallaan nukutus

Eli kuinkas moni teistä nukuttaa noin puolen vuoden ikäistä vauvaansa vatsallaan? Meillä ovat yöt olleet nyt reilun kuukauden tosi risaisia, tyttö heräilee monia kertoja yössä.Olen nyt parina viime iltana laittanut hänet vatsalleen nukkumaan ihan kokeilu mielessä, josko nukkuisi paremmin.Sen verran on ainakin apua ollut, että kaksi yösyöttöä on vaihtunut yhteen ja paremmin on saanut tytön uudelleen pyllystä heiluttamalla uneen jos on alkanut kitistä.
Mutta, ärsyttää noi viralliset kannat tohon vatsallaan nukuttamiseen eli ei saisi nukuttaa niin.Millaisia kokemuksia teillä muilla on?
Miten ootte lopetelleet yösyötöt? Ihanko vaan sitkeydellä, kun toinen huutaa eikä millään nukahtaisi ilman tisua...Meidän neidillä kun on toi yösyöminen tapa, ei nälkä pitäisi olla.Itse alan muistuttaa kohta zombieta...
Kiitos kommenteista!

Moikka

Mä olen nukuttanut mahallaan jo 2kk iästä lähtien ja jopa ennekin. Heti kun vauva alkoi kunnolla kannatella päätään. Tosi on, että hän nukkuu paremmin sillai. Jos laittaa kyljelleen, niin hän heräää heti kun kääntyy selälleen. Mahallaan tulee sellaisia 4-7 tunnin yhtämittaisia putkia jatkuvasti, selällään maks. 1 tunti.

Kun kätkytkuolemia tilastoitiin, tutkimukset tehtiin Australiassa ja Englannissa, joissa äidit eivät imetä paljoa ja tupakoivat useammin kuin esim Suomessa. Yksi yhdistävä tekijä oli se, että suurempi osa kuolleista vauvoista oli mahallaan. Lisäksi kätkytkuolleita vauvoja yhdisti siis äitien imettämättömyys sekä tupakointi. Kätkytkuolemia on myös muissa asennoissa nukkuvilla vauvoilla. Vauvoja kuolee Suomessa muutama vuodessa, syntyvyys on yli 60 000. Lisäksi suomalaisilla äideillä on tapana imettää vauvojaan ainakin pidempään kuin mainituissa maissa. En olisi niin peloissani mahallaan nukuttamisesta. Kun me olimme pieniä ,niin vauvat oli tapana nukuttaa mahallaan ja hengissä ollaan ainakin suurin osa :) Tosin, mitäpä ei tuore äiti pelkäisi enempää kuin kätkytkuolemaa... :|

Aku
Oon nukuttanu mahallaan ihan pienestä pitäen =) helpotti masuvaivoihin ja muuten rauhattomiin öihin.Nyt tyttö 10kk ja edelleen tykkää nukkua masulleen =) Mä onn antanu mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos noi ei saa nukuttaa mahallaan-kommentit :LOL:

Yösyöttöjen suhteen pääsin kyllä ehkä liiankin helpolla.Reilun puolen vuoden iässä siirrettiin tyttö omaan huoneeseen nukkumaan ja samalla päätin lopetella imetystä.Ekana yönä kun tyttö heräs niin annoin tutin ja menin lämmittää pulloa.Takasin tullessani tyttö veteli sikeitä tutti suussa :heart: siihen jäi meiän yösyömiset.
Noihin aikoihin meillä meni jo 5 ateriaa kiinteetä päivässä eli tyttö ei enää vaan kaivannu maitoa yöllä,se oli vaan tapa.

Monihan antaa vettä pullosta maidon sijaan.Se on kuulemma ihan hyväks havaittu keino

=)

Meillä tyttö nyt vähän reilu 5kk. On nukkunut ainakin reilun kuukauden verran masullaan. Tai nukahtaa kyllä selälleen/kyljelleen mutta kääntyy melkein aina itse masulleen. Aluksi siihen kääntymiseen herättiin, mutta nyt nukutaan entistä paremmin =) (vaikka ei meillä oikeastaan koskaan ole nukuttu huonosti muutamia poikkeuksia lukuunottamatta). Joitakin kertoja käänsin tytön takasin selälleen, mutta ihan turhaksi huomasin sen muutaman kerran jälkeen kun kerran itse siihen asentoon kuitenkin menee :wave:

Meillä poika alkoi nukkua vatsallaan n. 3-4 kk:n ikäisenä. Laitoin aina kyllä aluksi kyljelleen, mutta kääntyi itse aina masulleen. Sitten aloin suoraan laittamaan unille vatsalleen. Ja todella hyvin nukkuukin, varmaan osittain vaikuttaa juuri tuo asento. Yösyönnit loppuivat meillä 3,5kk:n ikäisenä, joten niiden kanssa ei ole tarvinnut taistella. Nykyisin nukkuu n. 13-14 tunnin yöunet heräämättä (klo 18-7.30/8).

Tää alkoi nukkua vatsallaan nyt 8kk iässä. Sitä ennen ei millään. En ole alkanut rajoittaa nukkuma-asentoja sen perään kun kyljeltä kääntyi selälleen. Turhaa hommaa alkaa asetella liikkumataitoista kun se kuitenkin etsii itse mukavan uniasennon.

mä käännän kohta 6kk tytön vatsalleen jos nukahtaminen levotonta.usein hän sitten jossain vaiheessa herää ja haluaa selälleen ja jatkaa sitten unia eli meillä auttaa kyllä tuohon nukahtamiseen.
se miksi en anna koko yötä mahallaan nukkua on se että ei itse siihen vielä käänny

Alkuperäinen kirjoittaja Kipsu:
Alkuperäinen kirjoittaja raisu:
Nykyisin nukkuu n. 13-14 tunnin yöunet heräämättä (klo 18-7.30/8).
Monenkos vanha tuo vauvelinne on? T. Kade
|O
7kk on ikää pojalla. Meillä on vaan mennyt ihan mahdottomaksi tuo nukkuminen siinä mielessä, että poikahan kävisi yöunille jo reilusti ennen klo 18. Saan aina vaivoin pidettyä hereillä tuohon asti. Ajattelin ennen, että kun ikää tulee lisää, niin jaksaisi valvoa vähän pidempään, mutta ei. Koko ajan on vain aikaistunut tuo yöunille meno.

Bam
Voi. Mietin ja pohdin että vastatako tähän vai ei, en haluaisi olla ilonpilaaja. :( Mutta kun itse olen joutunut ottamaan selvää kätkytkuolemien riskitekijöistä niin ajattelin että ehkä on kuitenkin hyvä tietää asiasta ja tehdä sitten tietoisen päätöksen siitä että haluaako nukuttaa vatsallaan vai ei. Olen ymmärtänyt että nykytutkimuksen valossa vatsallaan nukuttaminen saattaa olla riskitekijä. Sinä vuonna kun suomessa annettiin viralliset ohjeet vatsallaan nukuttamista vastaan, suomen kätkytkuolematapaukset lähes puolittuivat. On siis edelleen HYVIN HARVINAISTA :attn: :attn: :attn: (ennen suosituksia ja suosituksen jälkeen). Varsinaista syytähän ei kätkytkuolemiin tiedetä (juuri oli jokin tutkimus esim tiettyjen aivojen välittäjäaineiden mahdollista liittymisestä asiaan...) ja ymmärtääkseni kun syytä ei tiedetä, kaikki "odottamattomasti" ja selittämättömästi kuolleet laitetaan saman "diagnoosin" piiriin. Joten siis eri vauvoilla saattaa myös olla erilaiset syyt. Tällä hetkellä syynä sille että ei suositella vatsallaan nukuttamista on ymmärtääkseni se (oisko ollut duodecimin julkaisu, mutta en valitettavasti nyt muista tarkemmin lähdettä...) että (joillain) vauvoilla saattaa olla pieniä hengityskatkoksia yön aikana ja vauva normaalisti säpsähtäisi hereille tälläisessä tilanteessa jolloin autonominen hermosto ottaisi taas hengityksen normaalisti käyttöön. Vatsallaan ollessa vauva ei herää yhtä helposti kuin selällään (ja siksi siis vaikuttaakin siltä että nukkuu paremmin) ja siksi voi olla että vauva ei säpsähdä yhtä varmasti hereille apneatilanteessa.

En ole missään nähnyt (virallisia) ohjeita siitä että kuinka kauan tämä suositus on olemassa. Olen kysynyt asiaa ainakin 5 eri ihmiseltä ja kaikki ovat sanoneet vain että sitten kun alkaa itse kääntyä niin eihän sitä sitten enää voi alkaa valvoa ja estää. Kukaan ei varmaan oikeasti tiedä... Kaikkihan tämä on niin epävarmaa ja tilastollista ja... Jos hyvin käy, jonain vuonna voidaan tämäkin suositus kumoutua, mistä sitä koskaan tietää...

Itse en ole uskaltanut nukuttaa vatsallaan - tosin nyt kun tyttö on 7kk vanha olen huomannut että hän joskus saattaa itse mennä vatsalleen joten enää en ole sitä yrittänyt kovasti estää (aika mahdotontahan se on yöllä sitä valvoa...).

Tosi vaikeita asioita. Mutta kun tutkimuksissa löydetään mitään kytköksiä niin niistä annetaan suosituksia juuri koska todellisia syitä ei tiedetä. Mutta näiden suositusten ei tietenkään ole tarkoitus aiheuttaa kenellekään mitään huolta - päinvastoin.

Joka tapauksessa, jokainen tietysti tekee niin kuin hyvältä tuntuu. Tiedän että omakin äitini on nukuttanut minut vatsallaan ollessani vauva ja hyvin olin kuulemma nukkunut...

Bam
Niin, toisaalta myös uskon siihenkin että vauva "tietää" parhaiten - joten jos vauva itse haluaa nukkua vatsallaan (kääntyy itse vatsalleen) niin silloin se on ihan ok. Mutta tämä on siis täysin fiilistelypohjalta - ei pohjaudu tutkimuksiin. Itse otan paljon asioista selvää mutta silti luotan myös "luontoon" ja siihen että vauva tekee niitä asioita mitkä on oikein. Ja äidinvaistokin ohjaa aika hyvin...

Aku
http://www.kapy.fi/tukipaketit/tuki_katkytkuolema.html

Tossa on linkki käpy ry:n sivuille jossa mun mielestä on aika kattava tietopaketti tosta kätkytkuolemasta.

Mua on ihmetyttänyt se että tosta vatsallaan nukuttamisesta vaahdotaan,mutta jopa sairaaloissa nukuttavat lapsia mahallaan.Mä oon sitä mieltä (ja niinkun tuolla sivuilla oli juttua) että jos vauva on kuollakseen niin käy nukkuma asennosta huolimatta.Onneksi noi tapaukset on nykyään kuitenkin tosi harvinaisia.

Itse ne ole koskaan lapsia vatsallaan nukuttanut tai laittanut nukkumaan. Mutta nyt tuo pikkukakkonen, 7kk, on alkanut itse nukkumaan vatsallaan eli kun sänkyyn hänet selälleen laitan, kampeaa hän itse masulleen ja nukkuu siinä pylly pystyssä :heart:

Uskoisin, että nuo suositukset koskee ihan pientä vauvaa, ja jos vauva itse asntoaan ei siitä ole mitään haittaa.

Sinänsä jännää, että v 2005 esikoisen aikana laitoksella suositeltiin nukuttamaan kyljellään ja viime vuonna selällään.

Yhteistyössä