6- ja 11-vuotiaat lapset kaksin kotona kun vanhemmat baarissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmailija

Vieras
Eräässä tuttavaperheessä on tapana jättää lapset kotiin kun molemmat vanhemmat lähtevät baariin. En tiedä onko tämä jokaviikonloppuista, mutta tiedän että useamman kerran on näin käynyt. Joskus lapset jäävät hereille ja menevät sitten keskenään nukkumaan.

Mitä tekisitte asian suhteen? Itse en ikinä menettelisi noin, mutta en jotenkin koe voivani mennä heille sanomaan asiasta. Päivällä voisin kyllä jättää tuon ikäiset hetkeksi kaksin kotiin, mutta en kyllä baarireissun vuoksi. Onneksi mitään ei ole vielä sattunut, mutta kuinkahan mahtaisi käydä esim. tulipalon syttyessä. Isommalle jäisi elinikäinen syyllisyys jos esim. pienemmälle kävisi jotain.

Nämä ovat niin vaikeita tilanteita!

No, tuossa tapauksessa soittaisin lastensuojeluun ja kysyisin heidän mielipidettään asiaan. Koska mielestäni tuon ikäisten ei tulisi olla kahden kotona kun vanhemmat baarissa. Ihan vain jo vaikka olisi 11-vuotias kotona yksin niin silti ei saisi jättää.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Miksi et voi sanoa?

En oikeastaan ole nähnyt heitä pitkään aikaan, mieheni lähinnä pitää yhteyttä enemmän. Tunnen kyllä molemmat vanhemmat kohtuuhyvin. Mieheni ei halua puuttua ystävänsä asioihin.

Alkuperäinen kirjoittaja harmailija:
Eräässä tuttavaperheessä on tapana jättää lapset kotiin kun molemmat vanhemmat lähtevät baariin. En tiedä onko tämä jokaviikonloppuista, mutta tiedän että useamman kerran on näin käynyt. Joskus lapset jäävät hereille ja menevät sitten keskenään nukkumaan.

Mitä tekisitte asian suhteen? Itse en ikinä menettelisi noin, mutta en jotenkin koe voivani mennä heille sanomaan asiasta. Päivällä voisin kyllä jättää tuon ikäiset hetkeksi kaksin kotiin, mutta en kyllä baarireissun vuoksi. Onneksi mitään ei ole vielä sattunut, mutta kuinkahan mahtaisi käydä esim. tulipalon syttyessä. Isommalle jäisi elinikäinen syyllisyys jos esim. pienemmälle kävisi jotain.

Soita päivystävälle sossulle niin hakee lapset sieltä pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Sossu:

Tuo on kyllä totta että poliisit ja ls-työntekijä saattaisivat mennä paikalle heti, jos ilmoittaisin että vanhemmat ovat jossain kännissä ja lapset kahden. Mutta silloin minun mieheni olisi siellä baarissa lasten isän kanssa (enhän muuten tietäisi että tilanne on juuri päällä ), ja olisi aika selvää kuka ilmoituksen on tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tuo on kyllä totta että poliisit ja ls-työntekijä saattaisivat mennä paikalle heti, jos ilmoittaisin että vanhemmat ovat jossain kännissä ja lapset kahden. Mutta silloin minun mieheni olisi siellä baarissa lasten isän kanssa (enhän muuten tietäisi että tilanne on juuri päällä ), ja olisi aika selvää kuka ilmoituksen on tehnyt.

kyllä mieheskin moraalia

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö miehesi voisi sanoa, ettei lapsia ole soveliasta jättää kotiin yksin?

Kai tuollaisen asian pitäisi olla itsestäänselvyys, minulle ainakin on (ja miehellenikin, mitä tulee omiin lapsiin). Luulen että hänenkin on vaikeaa puuttua vanhan ystävänsä asioihin, mutta pitää kai yrittää valmentaa häntä ottamaan asia puheeksi ilman päällekäyvää syyllistämistä. Jotenkin en usko että hänen mielipiteensä saa heidät silti muuttamaan toimintatapojaan.

Eikö nyt ole tärkempää miettiä lasten tilannetta kuin sitä säilyykö välit tuollaisten ihmisten kanssa! En ihan ymmärrä miestäsi, joka kaveeraa näiden kanssa mutta ennen kaikkea jos itse olet huolissasi tuttavien lapsista (ja kertomasi perusteella syytä on), mitä vielä mietit? Kai sellaisen ilmotuksen voi antaa nimettömänä ja vaikka saisivatkin tietää, että se oot ollu sinä niin MITÄ MERKITYSTÄ?!! Jos eivät tajua itse, ettei noin saa toimia, on hyvä että joku joka näkee tilanteen vakavuuden tajuaa sen. On todella vaarallista jäädä pohtimaan, kun on kyseessä pienten lasten turvallisuus. Mitä jos lapsille sattuu jotain, etkö siinä tapauksessa toivoisi tehneesi ilmoitusta?

Alkuperäinen kirjoittaja mukavierailija:
Eikö nyt ole tärkempää miettiä lasten tilannetta kuin sitä säilyykö välit tuollaisten ihmisten kanssa! En ihan ymmärrä miestäsi, joka kaveeraa näiden kanssa mutta ennen kaikkea jos itse olet huolissasi tuttavien lapsista (ja kertomasi perusteella syytä on), mitä vielä mietit? Kai sellaisen ilmotuksen voi antaa nimettömänä ja vaikka saisivatkin tietää, että se oot ollu sinä niin MITÄ MERKITYSTÄ?!! Jos eivät tajua itse, ettei noin saa toimia, on hyvä että joku joka näkee tilanteen vakavuuden tajuaa sen. On todella vaarallista jäädä pohtimaan, kun on kyseessä pienten lasten turvallisuus. Mitä jos lapsille sattuu jotain, etkö siinä tapauksessa toivoisi tehneesi ilmoitusta?

Totta. Tiedän tosin miehen olleen väkivaltainen kännissä (ei omaa perhettään kohtaan, mutta muuten), joten kyllä minua pelottaa jäädä kiinni ilmoituksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mä oon ollu 12v. useita vuorokausia yksin kotona. Ei kai tuo nyt niin kamalaa ole olla yön yli kaksin?

Haloo, kyseessä on 6v ja 11v lapset!! Ihan liian iso vastuu 11v:lle, joka on itsekin vielä lapsi. Ap:n velvollisuus on tehdä HETI lastensuojeluilmoitus.

Noita on pilvin pimein! Ei lastensuojelu voi valitettavasti puuttua kaikkeen...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mukavierailija:

Totta. Tiedän tosin miehen olleen väkivaltainen kännissä (ei omaa perhettään kohtaan, mutta muuten), joten kyllä minua pelottaa jäädä kiinni ilmoituksesta.

Miehen väkivaltaisuus -ja etenkin alkoholinkäyttö siihen yhdistettynä- vain vahvistaa ajatukseni siitä, että asialle on tehtävä jotain ja heti. Ymmärrän, että pelottaa (on näitä hulluja tullut vastaan täälläkin päin ja varmasti muualla) mutta se nyt vain valitettavasti liittyy tällaisiin tapauksiin. Tulit kuitenkin tänne palstalle kysymään, mitä sinun pitäisi asialle tehdä ja vastaukset ovat aika yksimielisiä. Jos pelko on suuri, tee nimetön ilmoitus ja ota selvää samalla, miten voit suojata itsesi ja perheesi tuttavan mahdollisilta lähestymisyrityksiltä. Et ole ensimmäinen etkä valitettavasti viimeinen, joka joutuu niin tekemään mutta voit olla varma, että olosi on parempi, kun olet tehnyt oikein ajatellen niitä lapsia, jotka tarvitsevat turvalliset elinolosuhteet. Sinä olet aikuinen, ja aikuisilla on välineet suojata itseään ja muita, näillä lapsilla ei niitä välineitä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja naapuri:
meidän naapurin eskarilainen on taas tälläkin hetkellä kotona yksin.....

olet tehnyt asian eteen?

NIMENOMAAN. Nyt ois mielestäni aika ottaa ne luurit käteen ja soittaa JONNEKIN, jos on faktatietoa, että lapsia on jätetty heitteille. Anteeksi nyt, mutta nämä "hei, meidänkin naapurissa on! Ai, niin meidänkin, kellä muulla täällä?"-viestit on pelottavia!

Ihan hyvä, jos haette täältä rohkaisua mutta tehkää sitten asialle jotain, älkääkä vaan ilmoittautuko piittaamattomiksi naapureiksi jollain palstalla.

Ihme hyysäreitä palsta täynnä jos isot lapset ovat hetken kahdestaan kotona. Mites niiden lasten kanssa pitäisi tehdä jotka ovat yökaudet kadulla rööki suussa ja bisse kädessä?

Tiedän tapauksen jossa naapurit olivat soittaneet poliisille kun olivat aikansa katselleet kun alakouluikäiset lapset jätettiin baari-iltoina yksin.

Ihme hyysäreitä palsta täynnä jos isot lapset ovat hetken kahdestaan kotona. Mites niiden lasten kanssa pitäisi tehdä jotka ovat yökaudet kadulla rööki suussa ja bisse kädessä?

No niin. Hyysäriksi tunnustaudun, koska olen sitä mieltä, ettei 6-vuotiaan pitäisi joutua olemaan yksin kotona, eikä 11-vuotiaan hänestä vastuussa. "Hetken kahdestaan kotona" on ok, jos vanhemmat käy vaikka lähikaupassa mutta EI, jos vanhemmat on yötä myöten dokaamassa, eivätkä pysty vastaamaan lapsistaan, jos jotain tapahtuu. Ulkona dokaavat lapset ei TIETENKÄÄN ole hyvä juttu, mutta jospa katsoisit, mikä tämän keskustelun aihe oli ja aloittaisit vaikka ihan uuden, asiallisen keskusteluketjun näistä lapsista rööki suussa ja bisse kädessä.

Alkuperäinen kirjoittaja BlondeMonsoon:

No niin. Hyysäriksi tunnustaudun, koska olen sitä mieltä, ettei 6-vuotiaan pitäisi joutua olemaan yksin kotona, eikä 11-vuotiaan hänestä vastuussa. "Hetken kahdestaan kotona" on ok, jos vanhemmat käy vaikka lähikaupassa mutta EI, jos vanhemmat on yötä myöten dokaamassa, eivätkä pysty vastaamaan lapsistaan, jos jotain tapahtuu. Ulkona dokaavat lapset ei TIETENKÄÄN ole hyvä juttu, mutta jospa katsoisit, mikä tämän keskustelun aihe oli ja aloittaisit vaikka ihan uuden, asiallisen keskusteluketjun näistä lapsista rööki suussa ja bisse kädessä.

aivan, mutta kaikki vanhemmat eivät ole täydellisiä ja se mihin ls-ilmoitus johtaa on yleens ähuonompi vaihtoehto, paitsi jos kotona väkivaltaa lapsia kothaan.

lastensuojelulaitokset ja sijoitusperhee t ottavat lapsia rahasta, ja se ei ole otollinen maaperä lasten kasvulle.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja BlondeMonsoon:

aivan, mutta kaikki vanhemmat eivät ole täydellisiä ja se mihin ls-ilmoitus johtaa on yleens ähuonompi vaihtoehto, paitsi jos kotona väkivaltaa lapsia kothaan.

lastensuojelulaitokset ja sijoitusperhee t ottavat lapsia rahasta, ja se ei ole otollinen maaperä lasten kasvulle.

Täydellisyyttä tässä ei olla vaatimassa, vaan vastuunkantoa omista lapsista. Oletko oikeasti sitä mieltä, että lasten yksin jättäminen ei ole väkivaltaa? Sitä se nimenomaan on, välittömästi henkistä (turvattomuus, hylätyksi tuleminen jne) sekä välillisesti myös fyysistä (tapaturmat kotona, mahdolliset humalaisen vanhemman aiheuttamat onnettomuudet, kun vihdoin baarista kotiutuvat). Jos haluaa käydä ulkona, on velvollinen hankkimaan lapsilleen hoitajan.

Ls-ilmoitus ei automaattisesti johda lasten huostaanottoon, sen tarkoitus on herättää lastensuojeluviranomaisten huomio sellaisen perheen kohdalla, jossa vanhemmat eivät itse ehkä tiedosta toimivansa vastoin lastensa etua.

Lähipiirissäni on perhe, jossa asuu huostaanotettu lapsi. Sijaisvanhempina toimivat lapsen biologiset isovanhemmat, ja voin todella läheltä nähneenä kertoa, että sijaisvanhemmuuteen ei kovin helposti rahan takia lähdetä, sen verran rankkaa puuhaa se on. Päinvastoin kuin lainaamani kirjoittaja väittää, huostaanottoja ei tosiaan tehdä rahan takia, vaan ne ovat erittäin kalliita yhteiskunnalle.

Yhteistyössä