6,5kk vauvan nukahtamisvaikeudet

Heippa
Oliskohan jollakulla kokemuksia samankaltaisesta tilanteesta ja miten sitä vois hoitaa:
Meidän 6, 5kk vanha poikamme ei millään suostu nukahtamaan illalla omaan sänkyynsä, vaan aloittaa huutamisen samantien sänkyyn laitettaessa, vaikka on selvästi tosi väsynyt. Saa illalla puuroa ja tissiä ja tissille nukahtaisikin, mutta omaan sänkyyn ei sitten millään. Sängystä on jostain syystä tullut kauhea mörkö. Unikoulujen toteuttaminen ei oikein onnistu, koska mikään tassuttelu ei huutavaa lasta rauhoita, vaan rauhoittuu vasta syliin päästessään ja sekin saattaa vaatia työtä. Huuto alkaa taas heti uudelleen sänkyyn laitettaessa, hommaa voi toistaa loputtomiin...
Poika heräilee myös yöllä monta kertaa, noin kahden kolmen tunnin välein (välillä nukkuu vain tunninkin), eikä silloinkaan osaa nukahtaa itsekseen, vaan vaatii lähes aina tissin nukahtaakseen. Nälkä ei varmaankaan vaivaa, sen verran paljon syö päivän aikana. Vieressä poika nukkuu kohtalaisen hyvin, vaikka herääkin monesti syömään, mutta äidin ja isän unet jäävät vähiin, kun joutuu väistelemään pyörivää lasta...
Vinkkejä siis kaivataan! :/
 
Miellä molemmat lapset ovat tarvinneet läheisyyttä nukahtamiseen ja jopa nukkumiseen. Sylissä olen molemmat nukuttanut ja perhepedissä nukutaan. Mielestäni ei voi puhua nukahtamisvaikeuksista noin pienen kanssa vielä. Vauvasi on kovin pieni ja nähtävästi tarvii turvaa myös nukahtaessaan ja nukkuessaan.
Minulla on lapset 2v10kk ja 11kk, joista esikoinen on erityisen herkkäuninen. Hän alkoi nukkua yöt lähes heräämättä 2v3kk iässä ja edelleen nukutan hänet syliin. Nyt hän on viikon nukkunut omassa sivuvaunussa, josta saa kömpiä viekkuun. Kaksi kertaa on nyt nukkunut kuuteen saakka omassa vuoteessa. Kuopus nukkui vauvana hyvin ,mutta eroahdistus ja uudet taidot herättävät pikkuista nyt 2-6 kertaa yössä. Hän nukkuu pääosin viekussa. Viime yö oli hänen kohdalla loistava. Yksi unipätkä oli 3h!
Eli vinkkejä en osaa antaan muuta kuin aika auttaa. Itseäni auttaa jaksamaan ajatus, että vauva ja pikkulapsi aika on kuitenkin hyvin lyhyt ja me vanhemmat olemme lapsiamme varten käytännössä 24/7. Pätkäuniin tottuu ja viikkonloppuisin miehen kanssa herätään vuoroaamuin ,jotta minä saan nukkua myös univelkoja pois.
 
meillä oli pitkään tuo samainen ongelma, että vauva nukahti vain tissille. yöllä heräili usein ja nukahti vain, jos sai tissiä. kun alettiin antaa enemmän pullosta korviketta niin jonkun ajan kuluttua oppi myös nukahtamaan sänkyyn itsekseen. (vähän aikaa meni siis niin että tankkasi illalla ensin pullosta maidot ja sen päälle annoin vielä nukuttavan tissitujauksen kunnes jonkun ajan kuluttua taisi oppia että mihin sitä tissiä enää tarvitaan eikä enää halunnut. tämän jälkeen ei enää heräillyt yölläkään niin usein.)

oletko muuten lukenut kirjan PEHMEÄ MATKA HÖYHENSAARILLE Hellä tapa saada vauva nukkumaan läpi yön? siellä on vinkkejä tähän tissille nukahtamiseenkin ja perustuu siihen, ettei vauvaa tarvitse itkettää uneen. mitään nopeaa ratkaisua ei varmaan ole, mutta tuo kirja kannattaa kuitenkin lukaista. tykkäsin itse, kun ajatus unikoulusta, jossa lasta joutuu itkettämään, ei houkutellut yhtään kun itse mietittiin, mistä apua samaan ongelmaan.

tsemppiä! tiedän turhauttavan tunteen kun mikään muu ei auta kuin se tissi...
 
No huh huh! Että vielä vuosia joutuisi odottamaan aikuiselle riittäviä yöunia. :( Juuri 8 kk täyttänyt poikamme tekisi mieli myös jo leimata herkkäuniseksi, vaikeasti nukutettava on ainakin. On hyvin rauhallinen temperamentiltaan, mutta unisena jostain syystä kaikkea muuta! Taitaa olla sitkeä ja jopa jääräpäinen =) ja tuttia ei halua. Nyt kova liikkumisharjoittelu tuntuu häiritsevän eniten pienen kuopuksen unta.

Vastasyntyneestä nukahtamiseen tarvittiin kantamista, ja unet olivat öin ja päivin 1-2 h mittaisia. 5 kk iässä edelleen unipätkät olivat 1-2.5 h, tyytyväinen sain olla jos 3 h nukkui. Aloitimme tassuhoidon. Nukahtaminen ei kuitenkaan helpottunut lainkaan 3 viikossa, enkä voinut enää jatkaa jokailtaista syliin-sänkyyn-huutoa-kantamista tai rintaa-showta, vaikka tästä väsähtäneenä nukkui jopa 4 h jakson yön aikana.

6 kk ikäisenä palasin tassunukutteluun, joka sai aikaan vain 2-3 heräämistä 9-tuntisen yön aikana! Nukahtaminenkin tuntui alkavan hahmottua miellyttävämmäksi. Tätä autuutta kesti 2 viikkoa, ja olin onnessani: nyt pääsen viimein nukkumaan! Nyt rakas on kuitenkin harjoitellut varmaan kuukauden seisomista, myös unissaan. Nukahtaminen on uskomattoman vaikeaa, kun juuri kun lopulta rauhoittelun avulla on saamassa sängyssä unen päästä kiinni, niin on pakko alkaa kääntymään ja nousemaan pystyyn kauhealla voimalla, ja kun estän, raivostuu ja taas rauhoitellaan!

Kauan tuntuu vaikeuttavan nukahtamista tuo pystyynnousemisen harjoittelu! Mahtaako tämän höpsön kohdalla olla mahdollistakaan rauhoittua itsekseen sänkyyn ilman edeltävää teatteria.

En totu pätkäuniin, kun en ole vielä päässyt pojan syntymän jälkeen palautumaan ollenkaan, vaan unenpuutetta vain kertyy. Oon huomannut, että pitemmän päälle se 4 h jakso pitäisi olla yössä, että virkistäisi kunnolla. Ihmettelen miten joidenkin vauvat nukahtavat itsestään sänkyyn. Esikoisemmekin kanssa oli aikamoiset harjoittelut, mutta paremmin edistyttiin kuin tämän seisojavauvan kanssa :heart:
 
Minä tissitän pojan sohvalla tai samalla kun luen esikoiselle satua. Sitten tutti suuhun ja omaan sänkyyn. Poika syö puuron 19.30 jälkeen, sitten iltatoimet pesuineen, tissi ja unilla ennen 21.00. Joskus itkee sängyssä unissaan. Käännän kyljelleen ja tassut selkään ja poika rauhoittuu. Kun herää yöllä, laitamme tutin ja kyljelleen taas tassuilla.
 
P. S. Luin Pehmeä matka höyhensaarille. Onko tosiaan niin, että jokainen lapsi saadaan nukkumaan täysiä öitä ainakin vuoden iässä, jollei hän kärsi jostakin sairaudesta. Täytyy myöntää että pelkään jo, että omamme kuuluu näihin, jotka heräilevät useita kertoja yössä kaksi- tai kolmivuotiaaksi... :headwall:

Olisihan mukavaa, kun ei tarvitsisi aina viikonloppuisin varata aikaa vain lepäämiseen, ja kun voisi katsella iltaisin tv:tä tai lukea kirjaa!!! Ettei tarvitsisi aina mennä aikaisin nukkumaan, että saisi edes jonkun verran unta. Äitikin tarvitsee hiukan omaa rauhaa ja vapaudentunnetta, että osaa nauttia mahdollisimman paljon vauva-ajasta.
 
Iltaa!
Meillä oli juurikin tuossa iässä neidillä kanssa n. kuukauden kestävä vaihe kun laittoi sänkyyn niin huusi kuin syötävä, syliin sai nukutettua, mutta itki myös siinä itsensä uneen. Ennen sitä tyttö nukahti helposti omaan sänkyynsä (joka on aivan sänkymme vieressä) ja n. 7-8kk eteenpäin alkoi helpottamaan, nukahti sitten jopa iloisena itsekeen sänkyynsä. Olin kanssa ihan pihalla ja "paniikissa" että mitä nyt on vialla kun toinen vain huutaa ja heräili muuten silloin kanssa useammin yöllä. Itse en enää silloin imettänyt ja neuvolasta sanoivat että tuosta iästä eteenpäin lapsi alkaa oppimaan kaikkea uutta niin paljon että se vaikuttaa monella nukahtamiseen ja yöuniin. Tohon tietoon sitten luotin ja ajattelin vain odottaa ja todellakin myöhemmin unille meno helpotti. Tiedän kyllä tunteen kun toinen vain huutaa, tulee niin avuton olo. Tosta tissittelystä en sitten tiedä miten toimia kun toinen ei nukahda muuta kuin tissille, kaipa siihenkin aika auttaa...toivotaan että pian mentäs teilläkin parempaan suuntaan :)
 

Yhteistyössä