6.5kk sanoo ekat sanansa!

kyllä poika yllätti sunnuntaina, kun pykelsi suustaan ensi kertaa sanan "äiti" . Isi tulee myös, mutta se on aika sihinää.. =) On tämän jälkeen toistanut oppimiansa sanoja useaan kertaan, eli ei ole kyse vain vahingosta.

Oli se uskomaton tunne, kun jätkän pätkä sanoi sen "äiti"- sanan ekan kerran..! :heart:
 
Mäkin olen kuvitellut kuulevani äiti-sanan, mutta en ole uskonut korviani! Samoin mies on väittänyt että niin se sanoo. Monesti jos ei näe mua, huutaa käskevästi äii-TI!

Voiskohan se sitten oikeasti olla? Mulla kun eka laps niin ei ole kokemuksia... on kyllä kauan jo "jutellut" paljon, ja omakeksimiä sanojakin on, joita toistelee. Poika täyttää sunnuntaina 7kk, ja on motorisessa kehityksessä ollut vähän hidas, eli voi olla että puhe sitten kehittyy nopeammin. Tosin ei se aina niinkään ole.
 
Meilläkin tyttö alkoi joskus 6 kk vanhana sanomaan ekoja sanoja. Äiti oli eka sana ja onpahan tytön suusta kuulunut muutamia kertoja "auto, tyttö"..
Nyt tyttö on 7 kk vanha ja hokee "äiti" useamman kerran päivässä :)
 
Hei, missä vaiheessa teillä, joilla ekat sanat tuli jo 6-7 kuukauden ikäisenä, alettiin kääntyillä ja ryömiä?

Meillä on 4 ja puol kk vanha poika, joka kyllä jutella pupeltaa ummaa ja ammaa vaan ei osoita mitään intoa kääntymiseen.
 
Meillä tyttö oppi kääntymään joskus 2,5-3 kk vanhana (muistaakseni?) Ja ryömimään oppi 6 kk vanhana. Ryömimään oppimisesta meni pari viikkoa, kun alkoi menemään konttausasentoon ja pari päivää sitten otti ekoja "konttaus-askeleita" =)
 
Meillä kans on sanonu äiti monestikin, mut oon ajatellu sen olevan vahinko... Ettei tarkotuksen mukasesti osasi sitä käyttää. Vuodenvaihteessa mun porukoilla hoki ugi ja uggi... Tulkittiin tarkottavan ukkia, mut josko sitäkäään sanonu tarkotuksella. Hirveesti kyllä päristää ja juttelee omia sanojaan... On seurallinen tyyppi. Motoriselta kehitykseltään on on ollu ikäsensä tasolla tai jopa edellä... Mut liekö sillä vaikutusta suuntaan tai toiseen.
 
ira
Olen kuullu että noin puolen vuoden iässä vauva alkaa toistaa äänteitä, joita kuulee usein, mutta tämä ei ole vielä mitään "tietoista" sanojen tapailua. Esimerkiksi tuon äiti-sanan vauva ei siis ymmärtäisi oikeasti tarkoittavan Äitiä.
 
ira
Juu, eli teidän keskustelun aiheena oli vain se, että vauvat ääntelevät ja alkavat jossain vaiheessa sanomaan tavujakin.. Ok. Ymmärsin sitten hiukan väärin tämän ketjun perusteella. Kyllä meidänkin puolivuotias hokee "äitää,ätä, hätä", mutta ei ne ole vielä hänen ns. ensimmäisiä sanoja, jotka jotain tarkoittaisivat...
 

Yhteistyössä