5veen ylireagointi - tekeekö muiden lapset näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meidän pian 5,5v poika on alkanut ylireagoida, jos häntä harmittaa ja on väsynyt ja tulee jotain eripuraa.

Eli esim. äsken nosteli jatkuvasti lattialla 7kk vauvaa ja minä sanoin, että anna sen leikkiä rauhassa. Lopulta menin väliin ja otin vauvan syliini, kun ei lopettanut ja sanoin pojalle, että mene huoneeseen. Poika sanoi, että ei mene. Mies sitten vei pojan huoneeseen niin poika alkaa huutaa ja karjua, että häntä sattuu. Siis ihan sama mihin häntä olisi koskenut vähän kädellä sen suuttumuksensa keskellä niin siihen kohtaan sattuu muka ihan järkyttävästi. Huusi hulluna tuolla huoneessa sitä.

Mietin vain, että koskahan se menee ja kertoo jotain tuollaista jossain kerhossa ja luullaan, että täällä ollaan väkivaltaisia. Vaikka kyse siis tosiaan ihan muusta.

Kerran tässä poika suuttui minulle jostain ja alkoi huutaa. Oli ilta ja poika oli väsynyt. Siinä samalla, kun puhuin pojalle ja selitin sitä asiaa mistä oli kyse niin ohimennen kosketin pojan kaulaa, kun siinä oli jotain. En siis edes ajatellut sitä käteni liikettä ja hädin tuskin käsi koski pojan kaulaa niin alkoi huutaa, että sattuu, sattuu.

Ihan kauheaa. Ei näitä nyt jatkuvasti ole, mutta jos on väsynyt ja tulee jotain riitaa niin saattaa tehdä noin.

Joo. Eri asiasta meillä tosin, "mä en koskaan saa laittaa vaatteita päälleni" huutaa tuolla nytkin, kun kielsin ottamasta siskon upouutta lippistä ruokapöytään... Ja ihan hirveää raivoa ja huutoa.

samantyyppistä oli meilläkin, mutta onneksi ollaan parempaan päin menossa. poika ja 5,5, v.

silloin, kun on väsynyt, on kipukynnys nolla. samoin jos on kipeä. Teillä voi olla sama tilanne, eli on pahalla tuulella, herkällä mielellä tai väsynyt, jolloin kipukynnys on alentunut ja kaikki sattuu.
voit selittää esim. että "anteeksi jos se sattui, se ei ollut tarkoitus, minähän vain koskin ihan tavallisesti " ja "nyt sinä olet pahantuulinen ja sen takia tavallinen kosketus sattuu" tms.

Yhteistyössä