5veellä kihomatoja!!! Nyt kaikki vinkit tähän!

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Mitä ihmettä alan nyt aamulla tehdä? Petivaatteet pitää pestä? Entä pyyhkeet? Pestäänkö ne joka pesun jälkeen? Miten helvetissä saan ikinä kuivaksi kaikki?!?! Ei kuivausrumpua eikä juuri tilojakaan..... Onneks sentään on kesä.

Entäs pehmolelut? Jossain ohjeissa lukee et nekin pitäis pestä mut kuullostaa isolta urakalta. Jossain luki et kaikki muutkin lelut pitäis pestä mutta eihän se nyt oo käytännössä mahdollista?!?!

Entäs muu perhe? Meillä lisäksi 3v ja 2kk lapset ja minä imetän tota nuorempaa.
 
Koko huushollin perusteellinen pesu. Kaikkien käytettyjen vaatteiden pesu.
Tietenkin ekaksi annetaan 5v lääkärin määräämä lääkitys. Lopuksi toivotaan että muut lapset ei saa tartuntaa. Kannattaa olla huolellinen vessassa ja pestä kaikki hyvin. kokemusta löytyy asiasta.
 
Iso työ
Mä jouduin siivota kuin hullu, että päästiin eroon madoista. Illalla myös huomattiin, joten aamulla aloitin suursiivouksen, katosta lattiaan. Kaikki kannattaa tehdä perusteellisesti, jotta pääsee niistä eroon.
Kun otat sänkyvaatteita pois, niin kääri kaikki yhteen kasaan sängystä ja ulkona poista lakanat. Ota varovaisesti pois, älä puistele, silloin munat leviää. Lakanat, pyyhkeet, yövaatteet pesin joka päivä. Peitot, patjat imuroin ja vein pakkaseen päiväksi ulos. KAIKKI lelut ja pehmoeläimet pakastin tai laitoin jätesäkkiin muutamaksi kuukaudeksi. Sängyt, tuolit, lattiat ym. pesin desinfioivalla Tolulla huolellisesti.

Tk:n matohoitajan ohje oli, että imurointi on tärkeintä, varsinkin sänkyjen vierustat. Ja aina, kun kuljetat sänkyvaatteet pesuun, niin imuroi reitti, mitä pitkin ne kuljetat. Pese käsiä koko ajan, ennen ja jälkeen ruokailun, wc-käyntien jälkeen. Minä myös desinfioin vessakäyntien jälkeen suihkutolulla wc-renkaan. Pese hanoja, kahvoja, tietokoneen näppäimiä, hiirtä, kaukosäätimiä useita kertoja päivässä. Itse pesin tällä suikutolulla. Käytössä oli myös koko ajan käsidesi. Joka ilta viimeiseksi desinfioin vessan, kahvat, ovet, hanat ym. mitä koko ajan räävitään. Kynnet myös lyhyeksi.
Tässä nyt alku :)

Ja vaikka näin siivosin, saatin madot pois vasta kolmannella lääkekuurilla. Silloinkin vasta reseptilääkkeellä.
 
Ei se mitään mahdotonta siivousta vaadi. Petivaatteet vaihtoon ja puistele peitot ja tyynyt hyvin. Imurin kanssa kuljet pitkin taloa ja lisäksi ovenkahvojen ja hanojen pyyhkiminen on tärkeää. Vie pehmot vaikka viikoksi pihalle ulkoilemaan (katokseen, ettei sade kastelisi), ja anna niille selkäsauna, eli tomuta ne hyvin mattopiiskalla. Lisäksi tutustu huolella tähän linkkiin, niin olet sen jälkeen viisaampi: http://www.health.fi/tartuntatautiliitto/kihomato.html
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Iso työ:
Mä jouduin siivota kuin hullu, että päästiin eroon madoista. Illalla myös huomattiin, joten aamulla aloitin suursiivouksen, katosta lattiaan. Kaikki kannattaa tehdä perusteellisesti, jotta pääsee niistä eroon.
Kun otat sänkyvaatteita pois, niin kääri kaikki yhteen kasaan sängystä ja ulkona poista lakanat. Ota varovaisesti pois, älä puistele, silloin munat leviää. Lakanat, pyyhkeet, yövaatteet pesin joka päivä. Peitot, patjat imuroin ja vein pakkaseen päiväksi ulos. KAIKKI lelut ja pehmoeläimet pakastin tai laitoin jätesäkkiin muutamaksi kuukaudeksi. Sängyt, tuolit, lattiat ym. pesin desinfioivalla Tolulla huolellisesti.

Tk:n matohoitajan ohje oli, että imurointi on tärkeintä, varsinkin sänkyjen vierustat. Ja aina, kun kuljetat sänkyvaatteet pesuun, niin imuroi reitti, mitä pitkin ne kuljetat. Pese käsiä koko ajan, ennen ja jälkeen ruokailun, wc-käyntien jälkeen. Minä myös desinfioin vessakäyntien jälkeen suihkutolulla wc-renkaan. Pese hanoja, kahvoja, tietokoneen näppäimiä, hiirtä, kaukosäätimiä useita kertoja päivässä. Itse pesin tällä suikutolulla. Käytössä oli myös koko ajan käsidesi. Joka ilta viimeiseksi desinfioin vessan, kahvat, ovet, hanat ym. mitä koko ajan räävitään. Kynnet myös lyhyeksi.
Tässä nyt alku :)

Ja vaikka näin siivosin, saatin madot pois vasta kolmannella lääkekuurilla. Silloinkin vasta reseptilääkkeellä.
En kyllä tosiaan käsitä, että miten tekisin tuon kaiken 2kk vauvan kanssa, joka täysimetyksellä? Ja sitäpaitsi tartuntatautiliiton sivuilla lukee, että normaali viikkosiivous piisaa seuraavana päivänä lääkkeen otosta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Ei se mitään mahdotonta siivousta vaadi. Petivaatteet vaihtoon ja puistele peitot ja tyynyt hyvin. Imurin kanssa kuljet pitkin taloa ja lisäksi ovenkahvojen ja hanojen pyyhkiminen on tärkeää. Vie pehmot vaikka viikoksi pihalle ulkoilemaan (katokseen, ettei sade kastelisi), ja anna niille selkäsauna, eli tomuta ne hyvin mattopiiskalla. Lisäksi tutustu huolella tähän linkkiin, niin olet sen jälkeen viisaampi: http://www.health.fi/tartuntatautiliitto/kihomato.html
Joo ton linkin mä katoin ja se kuullostaa paljon järkevämmältä kun toi kaikki hysteerinen papatus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En kyllä tosiaan käsitä, että miten tekisin tuon kaiken 2kk vauvan kanssa, joka täysimetyksellä? Ja sitäpaitsi tartuntatautiliiton sivuilla lukee, että normaali viikkosiivous piisaa seuraavana päivänä lääkkeen otosta.
Sähän oletkin jo tutustunut antamani linkin sisältöön. Eli tiedät miten toimit, kyllä ne madot sillä häviää ja muistakaa käsien pesu! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En kyllä tosiaan käsitä, että miten tekisin tuon kaiken 2kk vauvan kanssa, joka täysimetyksellä? Ja sitäpaitsi tartuntatautiliiton sivuilla lukee, että normaali viikkosiivous piisaa seuraavana päivänä lääkkeen otosta.
juu meillä riitti, otettiin molemmat lääke, kannattaa neuvolasta kysästä miten toimit vauvan kanssa. Mutta ei se tosiaan mitään sterilointia vaadi :whistle: petivaatteet kannattaa pestä, mä pesin peitotkin sillon, nyt saa onneks nopsaa kuivaks kun on KUUMA :)
 
vieras
paremmin kuin Pyrvinillä. Vermox tappaa myös ne madon munat eikä vain niitä aikuisia kihoja. Kaverien perheillä on ollut itse asiassa kahdella kaverin perheessä on ollut noita kihomatoja ja ovat heti soittaneet tuon vermox-kuurin lääkäriltä. Se on paljon halvempikin kuin tuo Pyrvin.

Siivoutahan se sulta vaatii ja erittäin tarkkaa sellaista, lähinnä vuodevaatteiden, yövaatteiden, pyyhkeiden ym osalta. Lasten lelut on myös tärkeää pestä tai sulkea pois muovipussiin pariksi kuukaudeksi vai oliko se viikoksi? En nyt äkkiseltään muista..

Onneks meille noi madot ei tarttuneet, vaikka ollaankin oltu tekemisissä noiden perheiden kans.
 

Yhteistyössä