5v pojallamme on monialainen kehityshäiriö... muilla kokemusta vastaavasta...

meidän pojalla tosiaan tuommoinen,alunperin oli motoriikassa hienossa ja karkeassa ongelmia,ja kävi pari kertaa siitä terapeutilla,ja sitten tulikin ilmoitus,että pitää mennä tuonne lastenlinnaan ja siellä kävimme tällä viikolla,poika on kuulemma 3v tasolla. Nyt sitten pitää mennä moneen otteeseen toiminta ja peheterapeutille,ja lisäksi näkö ja kuulo tarkastaa oikein kunnolla.
Siellä tehtiin kaikenlaisia tehtäviä ja ei oikein sujunut,esim portaissa meno oli ihan kamalaa pojasta ym ym
nyt minua lähinnä kiinnostaa kenen lapsella ollut vastaavaa,niin miten on sitten jatkossa sujunut esim juuri noiden terapiakäyntien jälkeen,ja onko mennyt normaalisti kouluun yms??
Tämä on minulle nyt niin uutta ja outoa,että ei tiedä mitä oikein tekisi,kauheesti tuli asiaa sieltä,onneksi lähettävät myös kirjallisena kotiin.
Nyt teidän kokemuksia kaipaan,jos jollain vastaavaa??

Miehen pojalla, on joku vastaava. On käynyt Lastenlinnassa hoitojaksoilla 1-2 kertaa vuodessa. Ensin sanottiin että olisi autistinen, on paljon autistisia piirteitä, mutta nyt jonkin aikaa sitten todettiin että on kehitysvammainen, jolla autistisia piirteitä. Oli myös 5 vuotiaana 2-3 vuotiaan tasolla. Nyt poika on 7 vuotias ja on hieman edistynyt, kuitenkin todella vähän, nyt on pää piirteittäin 3 vuotiaan tasolla, joissakin vanhemmankin.
Poika ei puhu, vain sellaisi tv:stä opittuja fraaseja. Ymmärtää puhetta kuitenkin täysin. Joka päiväisissä asioissa tarvitsee paljon apua. Kengät menee monesti vääriin jalkoihin. Poika on kuitenkin oppinut vähän kirjoittamaan, osaa viikonpäivät laittaa oikeaan järjestykseen. Lelut ei kiinnosta yhtään.

Poika täytti siis helmikuussa 7, ja on menossa erityiskouluun. Poika asuu kriisiperheessä pysyvästi. On asunut jo 3 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja kirppu80:
Saanko ihan uteliaisuuttani kysyä,miksi hän asuu kriisiperheessä?
Koska vaatii niin paljon. Äitinsä ei hänen kanssaan jaksa yhtään, tai ei halua ja meillä kaksi pientä lasta. Poika viihtyy siellä hyvin. Meille kun esikoinen syntyi ja vähän kasvoi, poika ei yhtään osannut varoa, tahallaan tönäisi kumoon ym. Joten meillä ei ollut mahdollisuutta poikaa ottaa. Ensin oli väliaikaisesti sijoitettuna kriisiperheeseen, mutta sitten tehtiin lopullinen huostaanotto, jotta heillä olisi perheessä helpompaa hoitaa pojan asiat.

Mä myönnän kyllä, että musta ei olis ollu poikaa hoitamaan, koska mä en ole pojan äiti ja poika vaatii niin paljon, että mun olisi pitänyt omat lapseni jättää huomattavasti vähemmälle huomiolle. Ehkä mun oma ikäkin vähän vaikuttaa, kun itse olen 23 ja poika 7.

Poika käy meillä säännöllisesti jokatoinen viikonloppu, äidillään käy pari kertaa vuodessa.

Yhteistyössä