5v ja lukeminen/kirjoitus

  • Viestiketjun aloittaja aapinen
  • Ensimmäinen viesti
aapinen
Tyttö reilu 5v on nyt alkanut kiinnostua tai sanoisinko koukuttua lukemisesta ja kamalasti tahtoo sen taidon oppia. Paras ystävä on ekaluokkalainen ja osaa lukea ja sehän risoo.

No on hälle ostettua erilaisia aapisia ja ynnä muita lukemiskirjoja mutta minä en tätä intoa nyt oikeen mielellään kannusta kun musta tuntuu että teen virheen jos alan oikeen urakalla opettamaan häntä lukemaan.
Lukeminen ei onnistu siis ollenkaan, kirjoittaa kyllä sanoja aika näpsäkästi. Ei ulkoa opeteltuja vaan ihan korvakuulolta lähtee muodostamaan sanaa kirjaimista. Eli kee-ee-lll-ooo-eee-lll-oo =kello.

Mä olen toppuutellut että kyllä opit sitten kun sinä menet kouluun mutta tarkistan kyllä sanoja mitä hän on kirjoittanut ja korjaan oikeaksi.
Eli voiko tässä nyt mennä pahasti metsään tulevaisuutta ajatellen kun lapsi opettelee omalla tyylillä lukemaan?
 
puudeli harmailee
Meillä poika oppi lukemaan 5v ja ei kamalasti opetettu mutta kannustettiin kyllä kun halus opetella. En usko että mitään haittaa on jos hieman opettaa. Pääasia että lapsi ite haluaa oppia. :)
 
zet
Kyllä se nyt vaan on menoa =) Kannusta lastasi, hän on taitava! Noin meilläkin oppi. Kirjoita sanoja paperille, kysele ohimennen mihin kirjaimeen loppuu/alkaa joku sana. Lapsilla on herkkyyskausi lukemaan oppimiselle ja jos noin paljon halua löytyy niin sehän sen oppii, halusit sinä tai et!
 
gifu
Kannusta lasta jos hän siitä tykkää!! Itse opin lukemaan juuri täytettyäni viisi, se oli todella ihanaa =) Ei siitä ole mitään haittaa, päinvastoin.

Eri asia opettaa lasta väkisin jos lapsi ei halua oppia.
 
vieras
Opettajana sanoisin, että lapsen omaa halua kannattaa kuunnella. Lasta on turha stressata ja prepata koulua varten. Pahimmillaan se laskee motivaatiota ja kuitenkin jokainen lapsi loksahtaa tasolleen ennemmin tai myöhemmin. Positiivisuus ja myönteisyys koulua ja oppimista kohtaan riittävät. Leikki kehittää lasta erittäin monipuolisesti.
 
Tuskin siitä haittaa on, jos oppii lukemaan omalla tyylillään. Sama kai se on, millä tyylillä oppii. Itse en edes oikein tiedä, millä tyylillä oma 5-vuotiaani loppujen lopuksi lukutaidon oppi. Kovasti on äänteitä yhdistellyt ja ollut hirmu kiinnostunut lukemisesta ja kirjoittamisesta. En ole aktiivisesti häntä alkanut opettaa, mutta totta kai neuvonut ja "leikkinyt" erilaisia äänneleikkejä jne., kun on niistä tykännyt. Nyt lukee yksinkertaisia sanoja ja kirjoittaa kovasti. Sanoista puuttuu vielä useita kirjaimia, mutta eivätköhän nekin paikkansa pikkuhiljaa löydä. En siis ole korjannut väärin kirjoitettuja sanoja. ELi jos lapsesi on kiinnosunut lukemisesta, niin tue ja ole kiinnostunut, auta jos apua kaipaa :).
 
aapinen
Hän osaa sanoa mihin mikäkin sana loppuu tai millä se alkaa ja tuottaa sanoja paperille. Ihmisten ja asioiden nimiä yms.
Hienoahan se on jos hän oppisi lukemaan kun sitä niin kovasti tahtoo. Mutta tuo tyyli ja välillä jopa ihan raivo omasta oppimattomuudesta vähän arveluttaa.
Että pitäisikö sitä puuttua ja alkaa opettaan oikein toden teolla vai antaa vaan itse sivusta avustaen opetella vaikka sitten päin honkia ja kiukkua kihisten.
 
vieras
Lisään vielä, että noin yhdeksän vuotiaina( tutkimusten mukaan) eri ikäisinä lukemaan oppineet lapset ovat suurin piirtein samalla tasolla. Aikaisin lukemaan oppiminen ei takaa myöhemmin loisteliasta koulumenestystä eikä myöskään toisin päin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lisään vielä, että noin yhdeksän vuotiaina( tutkimusten mukaan) eri ikäisinä lukemaan oppineet lapset ovat suurin piirtein samalla tasolla. Aikaisin lukemaan oppiminen ei takaa myöhemmin loisteliasta koulumenestystä eikä myöskään toisin päin.
Meillä myös näin. Oppi lukemaan 6v, vähän vajaa seitsemän, eli ekalla (syntynyt loppuvuonna).
pari eka vuotta oli ehkä hidasta, kun suurin osa kai osasi jo lukea kouluun tullessaan.
koulumenestys kiitettävä kaikissa aineissa nyt 9v. Meillä ei herännyt kiinnostusta lukemiseen ennen koulua ja pakottamista se lukuläksy oli ne 2 eka vuotta vielä koulussakin.
Mutta hyvin ehtii.
 
aapinen
Mä muistan omalta luokalta tytön joka osasi lukea kouluun tullessa ja oli ihan kypsä kun kyllästyi äidinkielentunneilla.
Mä en siis mitenkään yritä opettaa lastani lukemaan, uskon että koulussa sitten opet hoitavat sen homman ihan varmasti eikä minulla ole tarvista päteä 5v lapsellani joka lukee.

Sitä vaan pohdein mikä on lapsen kannalta paras tapa tähän asiaan. Kun lasta risoo ja kiukuttaa ja turhauttaa kun asia ei vielä ihan kokonaan aukea ja sitten keksii näitä omia tapoja opetella sanoja.

No kai sitten antaa hänen rauhassa leikkiä äänteillä ja pistää niitä paperille.

Onko muuten ihan yleistä että kirjoitus tulee ennen kuin lukeminen?
 
vieras
Anna oppia vain lukemaan. Itse olin aivan raivona vanhemmilleni 6 ja vielä 7 v:näkin, koska halusin oppia lukemaan, mutta siihen aikaan KIELLETTIIN opettamasta lapsia lukemaan ennen koulua. Niinpä he kieltäytyivät edes kertomasta kirjainten nimiä.

Omat lapseni opetan, siis opettamalla lukemaan jo ennen koulua. Esikoinen oppi juuri 6 v täytettyään eli eskarin alkupuolella, nyt jo koululainen. Kakkosen opetus on alkumetreillä nyt 5 v:nä ja kuopus, juuri 3 v, saa oppia siinä sivussa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Anna oppia vain lukemaan. Itse olin aivan raivona vanhemmilleni 6 ja vielä 7 v:näkin, koska halusin oppia lukemaan, mutta siihen aikaan KIELLETTIIN opettamasta lapsia lukemaan ennen koulua. Niinpä he kieltäytyivät edes kertomasta kirjainten nimiä.

Omat lapseni opetan, siis opettamalla lukemaan jo ennen koulua. Esikoinen oppi juuri 6 v täytettyään eli eskarin alkupuolella, nyt jo koululainen. Kakkosen opetus on alkumetreillä nyt 5 v:nä ja kuopus, juuri 3 v, saa oppia siinä sivussa.

Minä en kyllä lähtisi opettamalla opettamaan, jos lapsi ei itse oma-aloitteisesti näytä kiinnostustaan. Eri asia, jos lapsi itse haluaa.
Se, että sinä olet ollut katkera siitä, ettei sinua ole opetettu kotona lukemaan, voi kostautua niin, että sinun lapsesi kokevat tulleensa pakotetuiksi samassa asiassa.
 
meillä tyttö oppi lukemaan vähän sen jälkeen kun täytti 5 ja aapisen avulla.. mitä haittaa siitä muka on, suurin osa lapsista oppii lukemaan jo esikoulussa (ainakin meidän) ja jää sitä oppimista sinnekkin, esim kirjoittaminen, se ei vielä suju niin hyvin vaikka kukeekin..
 

Yhteistyössä