5kk vauva nukkuu huonosti, kiinteät aloitettu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
eli mikä neuvoksi? Kiinteitä maisteltu neuvolan ohjeiden mukaan hyvin varovasti ehkä kk:n ajan. Nyt aloitettu iltapuuro ja hedelmäsose, syö ehkä teelusikallisen ja muuten tissimaitoa. Korviketta ei saa.

Kiinteiden aloittamisen jälkeen vauvan yöunet ovat menneet huonommiksi, hän heräilee kaksi tai kolme kertaa, mikä on paljon tähänastiseen yhteen verrattuna. Iltapuuron antamisen jälkeen on myös kakannut öisin, mitä ei ole tehnyt muuta kuin aivan vastasyntyneenä.

Kaipaisin nyt neuvoa tuohon ruokailuun. Olen ihan ymmälläni, kun luulin että nyt se yksikin yösyöttö jää pois kun saa hitaammin sulavaa ruokaa. Välillä olemme koittaneet, että mies rauhoittaisi yöllä vauvaa, mutta itku loppuu vasta tissillä. Olen siis olettanut että itkee nälkäänsä.

Pitäisikö jättää kiinteät hetkeksi pois kokonaan vai mitä oikein kannattaisi tehdä? Ja mistähän ne yöheräilyt mahtavat johtua?

Syystä tai toisesta monilla käy noin, voi johtua mahakivuista tai mistä vain. Olisin lopettanut kiinteät heti kun ongelma alkoi, selvästikään vauva ei ole vielä valmis kiinteille. Voi olla myös että se kiinteä ruoka vie tilaa maidolta joten vauva syö siksi maitoa öisin.

Meillä herää 2,5-vuotiaskin ainakin kerran yössä (ei nyt enää syö, mutta yksivuotiaaksi joi maitoa ainakin kerran yössä...), joten ap:n 5kk vanhahan nukkuu tosi hyvin.

Jos vauvasi saa selvästi iltaisin vatsanväänteitä, jätä illasta puuro pois. Muutenkaan MITÄÄN uutta ruoka-ainetta ei kannata aloittaa illalla vaan aina päiväsaikaan. Jos sinusta tuntuu, että vauvasi kaipaa jotain tuhdimpaa iltaisin niin anna vaikka hedelmäsosetta, joka vauvan masulle helpommin sulavaa! Kerran yössä toki vauvelin vielä tossa iässä kuuluukin herätä rinnalle :) Mutta vatsanväänteet ei ole kivoja!

Nukkuu hyvin moneen muuhun vauvaan verrattuna, mutta ei ole ikinä itse noin usein heräillyt. Kiitos vastauksista! Taidamme jättää nyt kiinteät hetkeksi pois ja koittaa myöhemmin uudestaan.

Kiinteät eivät tosiaan mitenkään autuaaksi tee ;). Meillä oli vauva, joka nukkui täydet 8-9 tunnin yöunet tissimaidolla 2-kuisesta lähtien. Kun aloitettiin kiinteät puolivuotiaana, alkoi yöheräilyt myös... Tällä yhdellä heikkeni yöunet siis radikaalisti kiinteiden aloituksen myötä, kahdella muulla lapsellamme ei noin suurta vaikutusta ole kiinteillä ollut, joskaan ei kyllä yöunta ole parantaneetkaan :D.

Tuo heräily voi johtua noista kiinteistä tai olla johtumatta. Vauvalle nyt vain tulee erilaisia kausia nukkumisen suhteen, välillä nukutaan paremmin ja välillä huonommin. Ja ap:n lapsi nukkuu todella hyvin, meillä juuri 2 v. täyttänyt yleensä herää ainakin kerran yöllä.

[QUOTE="vieras";27992833]Off topic, miten se hedelmäsose on tuhdimpaa kuin äidinmaito..?[/QUOTE]

Näin minä ainakin olen ajatellut. Masuvaivoja oli maissia kokeiltaessa, puuro on aiheuttanut vain kakkamäärien lisääntymisen :) jos annan nyt pelkkää makeaa pilttiä, alkaakohan vauva kieltäytymään ruokapilteistä myöhemmin?

Miksi ihmeesssä jättäisit tuon ikäiseltä kiinteät pois?!?!? Tyhmää, ei voi muuta sanoa.

Tietenkin kiinteiden aloitus aiheuttaa mahaan oireita, uloste kovenee ja voi olla ummetusta, joka sitte voi aiheuttaa kipua. Luumusosetta kehiin ekana aamulla ja sitten varovaisesti muita maistellen päivä. Ei mitään taukoja nyt kun olette kerran aloittaneet! Mikään allergiakaan ei kyllä tee sitä, että lapsi herää vain 2-3krt/yö ja vaikka jollekin olis hieman herkempi, niin noilla oireilla mitään ruokaa ei tarvitse lopettaa vaan lapsi kyllä tottuu kun ei tuon "rankempia" oireita ole.

[QUOTE="Aloittaja";27992920]Näin minä ainakin olen ajatellut. Masuvaivoja oli maissia kokeiltaessa, puuro on aiheuttanut vain kakkamäärien lisääntymisen :) jos annan nyt pelkkää makeaa pilttiä, alkaakohan vauva kieltäytymään ruokapilteistä myöhemmin?[/QUOTE]

Mie olen antanut kaikille neljälle ekat kaksi kuukautta (6-8kk ikäisenä) oikeastaan vain makeita hedelmä- ja kasvissoseita eikä monipuolisemmin syöviä lapsia löydykään! Isommat ovat jo kouluikäisiä ja syövät siis ihan kaikkea :D Lapsilla on luontainen mieltymys makeaan, onhan äidinmaitokin hurjan makeaa ja silti suurin osa lapsista alkaa syödä lihasoseita yms. ihan mielellään.

[QUOTE="Aloittaja";27992947]Ja puuro on jotain vauvoille tarkoitettua jauhetta.[/QUOTE]

Noin meilläkin aloitettiin täysimetetyn vauvan puuroilu, tosin hieman vanhempana. (n. 7kk iässä)

Suoliston toiminta totta kai muuttuu, kun kiinteä tavara alkaa kulkea läpi. Meillä kakka tuli täysimetyksellä kerran viikossa, ja kiinteiden aloituksen myötä alkoi tulla kerran päivässä.

Minäkin varmaan sijoittaisin puuroaterian aikaisemmaksi, mutta kiinteitä en lopettaisi, jos niiden aloittamiseen on hyvä syy ollut.

[QUOTE="vieras";27992955]Eli siinä on maitoa mukana?[/QUOTE]

Mutta semperin jauhetta oli. Ei kyllä tullut mieleenkään että sisältäisi maitoa...

Kiitos paljon asiallisista vastauksista! Jälkeenpäin ajateltuna olisin voinut aloittaa kiinteät myöhemmin vaikka neuvolassa suositeltiinkin ne jostain syystä aloittamaam jo vaikkei mitään ongelmia ollut. Mutta iltapuuron pois jättäminen toivottavasti auttaisi, jos ei muuhun niin ainakin siihen yökakkailuun :)

[QUOTE="Aloittaja";27993021]Mutta semperin jauhetta oli. Ei kyllä tullut mieleenkään että sisältäisi maitoa...

Kiitos paljon asiallisista vastauksista! Jälkeenpäin ajateltuna olisin voinut aloittaa kiinteät myöhemmin vaikka neuvolassa suositeltiinkin ne jostain syystä aloittamaam jo vaikkei mitään ongelmia ollut. Mutta iltapuuron pois jättäminen toivottavasti auttaisi, jos ei muuhun niin ainakin siihen yökakkailuun :)[/QUOTE]

Syitä on moniakin; monella se maito ei vaan riitä ja sen näkee vauvan kasvusta. Lisäksi monella lapsella on herkkyyskaudet sille aloitukselle reilusti ennen puolen vuoden ikää ja jos ne ohitetaan, niin kiinteiden aloitus voi olla vaikeampaa. Lisäksi aikaisempi aloittaminen vähentää allergioita.

Itse en todellakaan aloittais kiinteitä vasta 6kk-ikäiselle. Esikoiselle aloitettiin 4kk:n iässä vaikka oma maito riittikin, 6kk-iässä söi jo täydet ateriat ja voitiin lopettaa yöimetykset. Mitään allergioita tuolla vesselillä ei ole ja terve muutenkin kuin pukki :)

Yhteistyössä