5kk - Kandeeko antaa vettä jos maidonkin menekki heikko??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mötkylä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mötkylä

Jäsen
17.11.2005
509
0
16
Elikkäs meillä poika saanut soseita nyt pari viikkoa, imetys loppui jo vähän vajaa 4kk ikäsenä eli nyt Nannilla. Oon miettiny kun moni antaa vettä ruuan päälle. Meillä ei poika suostuis enää soseen päälle ottaan ees maitoa, mutta annankin maitoa ensin, ottaa yleensä n. 100 ml. Ja sosetta annan puoli purkkia kahdesti päivässä. Enemmänkin menisi mutta en oo uskaltanut antaa, että menisi maitoakin. Ruuan päälle ei siis saa mitään nestettä yleensä. Nannia menee vuorokaudessa 700-1000 ml. Miten pitäis menetellä, ja miten totuttaa veteen? Ei oo saanu sitä koskaan vielä....

meille neuvolasta kerrottiin että maidosta vauva saa tarvitsemansa määrän nestettä; tosin ollaan rintaruokinnalla, mutta näin meitä siis neuvottiin. nyt 6,5kk ja soseita menee hikiseen tuo puolpurkkia 2xpäivässä,mutta hiljaa hyvä tulee :D !

sulla kyllä menee hyvin tuota maitoa,joten nosta vaan sitä sose määrää..anna syödä minkä haluaa..
jaälä missään nimessä korvaa maitoa vedellä,ei vauva vettä tarvitse,me annetaan meidän 7kk ikäiselle pojalle vettä vain suun huuhtomiseen soseiden jälkeen,eli pari tl vettä..ja siis lusikalla juotetaan..

ja tosi hyvin juo sun lapsi maitoa!

Alkuperäinen kirjoittaja Mötkylä:
Mut olisko hyvä totuttaa veteen? Olisko hyvä korvata oa maidosta vedellä? Entä mitä mieltä ootte, nostaisinko soseen vuorokausimäärää?? Oon jotenki ihan ööööö näiden asioiden kanssa
:o

No mä luulisin, että oppii kyllä veden juontiin myöhemminkin. Entä jos antaisit maitoa ennen sosetta? Meniskö sosetta sillon ollenkaan? Kuitenkin tossa iässä on maito vielä tärkeää.

Alkuperäinen kirjoittaja Mangusti:
Alkuperäinen kirjoittaja Mötkylä:
Mut olisko hyvä totuttaa veteen? Olisko hyvä korvata oa maidosta vedellä? Entä mitä mieltä ootte, nostaisinko soseen vuorokausimäärää?? Oon jotenki ihan ööööö näiden asioiden kanssa
:o

No mä luulisin, että oppii kyllä veden juontiin myöhemminkin. Entä jos antaisit maitoa ennen sosetta? Meniskö sosetta sillon ollenkaan? Kuitenkin tossa iässä on maito vielä tärkeää.

ap sanoikin tossa ihan ekassa viestissä et antaa maidon ennen sosetta..

Mitenniin maidon menekki heikko? Tuo 700-1000ml/vrk on oikeestaan aika paljon maitoa kun jo kiinteitäkin syö. Ihan riittää 500-700ml/vrk maitoa.
Ja voithan toki antaa soseiden yhteydessä sitä nannia "ruokajuomaksi" :)

Eikös nimenomaan korviketta saavien vauvojen ruokajuoma soseiden kanssa ole vesi? Mulla ainakin sellanen käsitys..kiinteet vaatii vettä ts. pelkkä maito ei riitä. Tissimaidon kanssa on eri juttu. Sitä paitsi ei se vesi vähennä maidonjuontia, ainakaan meillä.

Siis toki ruualla voi antaa maitoa ja sitten sosetta tai toisinpäin mutta jossain vaiheessa sitten vettäkin... voin olla väärässäkin. Ummetukseen ainakin toi vedenjuonti auttaa.

Sun lapsi juo hyvin maitoa! Meillä ei koskaan oo mennyt noin paljon...

Ja silloin kun soseet aloiteltiin (3kk3vko ) niin silloin aloiteltiin ruokailun yhteydessä aina veden juontikin - lämmittämätöntä maitoa ei suostu edes juomaan eikä varsinkaan nokkamukista mistä vettä annan.

Alkuperäinen kirjoittaja Luppis:
Eikös nimenomaan korviketta saavien vauvojen ruokajuoma soseiden kanssa ole vesi? Mulla ainakin sellanen käsitys..kiinteet vaatii vettä ts. pelkkä maito ei riitä. Tissimaidon kanssa on eri juttu. Sitä paitsi ei se vesi vähennä maidonjuontia, ainakaan meillä.

Siis toki ruualla voi antaa maitoa ja sitten sosetta tai toisinpäin mutta jossain vaiheessa sitten vettäkin... voin olla väärässäkin. Ummetukseen ainakin toi vedenjuonti auttaa.

jaahas,meillä korvikevauva enkä ole koskaan tommosta kuullukaan...

meilläki on korvike vauva oll 2kk iästä lähtien ja sillon neuvolassa sanoivat että voidaan alottaa veden maistelu,siis rintamaito poistaa vauvan "janon" mutta korvike ei,näin meille sanottiin..ja ei meilläkään mene paljoo vettä päivässä..soseita menee noin 5xpäivässä koko purkki ja jokaisen jälkeen otetaan 2-5tl vettä tai minkä poika haluaa,että suu ja kurkku huuhtoutuu soseesta..

meilläki on korvike vauva oll 2kk iästä lähtien ja sillon neuvolassa sanoivat että voidaan alottaa veden maistelu,siis rintamaito poistaa vauvan "janon" mutta korvike ei,näin meille sanottiin..ja ei meilläkään mene paljoo vettä päivässä..soseita menee noin 5xpäivässä koko purkki ja jokaisen jälkeen otetaan 2-5tl vettä tai minkä poika haluaa,että suu ja kurkku huuhtoutuu soseesta..

Alkuperäinen kirjoittaja dogtor:

on se vaan hassua miten erilaisia neuvoja/ohjeita eri neuvoloista saa :D meille kun sanottiin ettei vedelle ole mitään tarvetta,olen kyllä soseiden alotuksen jälkeen silloin tällöin antanut vettä ruoan kanssa mutta on päiviä ettei vettä erikseen saa.... pitääkin varmaan ruveta lisäämään

Ei meilläkääm sitä vettä paljoa mene. Mutta tarjoan kuitenkin kun kerran semmonen ohje on annettu. Että kai se juo, jos on jano. Vesi on kyllä hyvä "juoma" nokkamukin käyttö opetteluun, sillai meillä sitä vettä sitten meneekin vaikka 80 % menee jonnekin ihan muualle kuin kurkusta alas mutta hauskaa tuntuu olevan :p
Ja ummetus kun välillä meinaa vaivata, olen huomannut että kun vettä saa menemään niin vähäsen auttaa (kakka ei niin kovaa).

Meillä suositeltiin vettä ruokajuomaksi. Korvikkeella jouduttu olemaan alusta asti, nyt 10 ja puol kk ja juo mielellään kumpaakin vettä ja maitoa. En muista milloin suositeltiin, mutta varmaan aloitettiin veden juominen samoihin aikoihin, kun kiinteiden syöminenkin. Neiti juo mielellään vettä ruoan kanssa ja maidon jälkeenkin. Kun iski vatsatauti, neiti joi oikeastaan vaan vettä, mikä auttoi ja neiti pysyi kuosissa veden juomisella. Eli silloin kun muuten ollut vähäisellä juomisella tai syömisellä, ainakin vesi on aina mennyt.

Meille se on ollut hyvä juttu. Nyt lämpimien ilmojenkin tullessa, on kiva kun osaa ja tykkää juoda vettäkin. Kukin tavallaan, mutta meillä toiminut veden juonti.

Alkuperäinen kirjoittaja Luppis:
Ei meilläkääm sitä vettä paljoa mene. Mutta tarjoan kuitenkin kun kerran semmonen ohje on annettu. Että kai se juo, jos on jano. Vesi on kyllä hyvä "juoma" nokkamukin käyttö opetteluun, sillai meillä sitä vettä sitten meneekin vaikka 80 % menee jonnekin ihan muualle kuin kurkusta alas mutta hauskaa tuntuu olevan :p
Ja ummetus kun välillä meinaa vaivata, olen huomannut että kun vettä saa menemään niin vähäsen auttaa (kakka ei niin kovaa).

mä hommasin meille semmosen taikamukin ja meidän vauva (6kk) tykkää siitä vetensä juoda =) toisinaan onnistuu jopa ihan ilman äipän apujakin :D

Ei tästä varmaan apua ole, mutta mulla on 5,5 kk ikäinen vauva, jolle en ole antanut vielä koskaan yhtään vettä. Soseita ollaan nyt maisteltu 2 vk. Jos poika juo maidon ennen sosetta, niin sose ei kyllä maistu yhtä hyvin, joten mulla taitaa olla vähän sama ongelma itselläkin... Mulla kuitenkin maitoa riittää, joten olisi hyvä, että poitsu joisi sitä vielä paljon.

Meidän esikoinen ei muuten koskaan oppinut juomaan tuosta taikamukista, tai tietysti sitten, kun se "taikaventtiili" otettiin pois.

Kiitti vastauksista!
Meillä maitoa alkanut nyt meneen "vain" noin 700-800 ml vuorokaudessa, enää ei mene sitä litraa ihan ja 1-1,5 purkkia sosetta päivässä. Olenkin nyt huojentunut siitä ettei sitä litraa tarvi maitoa mennä! Annan silti edelleen maidon ennen sosetta, mutta olen ajatellut kokeilla toisinpäin, sose kun välillä vähän tökkii. Paljonko teidän pullovauvat (noin 5kk) ottaa maitoa soseen päälle? Tuo kun ottaa nyt noin 100 ml soseen alle, ja uskon ettei menis sitä jos antaisin vasta päälle.

Tuo oli uutta ettei korvike veisi vauvan janoa!! Täytyypä neuvolassa ensi kertaa kysyä mitä mieltä siellä ollaan...

Olen alkanut nyt antaa vettä soseen päälle lusikalla, mutta meidän poitsu pistää naamalla tosi rumasti ja purskauttaa kaiken pois. Olen hankkinut sellasen venttiilinokan meidän Mam Ultivent-pulloihin (tietääkö kukaan millasta tarkotan? Ilmeisesti aika samanlainen kuin Taikamuki). Kahvatkin pulloon on, mutta poika vain kääntelee pulloa käsissään tai sitten puree nokkaa kulmaikenillään ja suuttuu jos sieltä vahingossa pääsee nestettä suuhun. Onko muiden vauvat suhtautuneet näin kielteisesti veteen?? Voiko vesi joskus vielä alkaa maistua? Olen antanut ihan kraanavettä, ihonlämpöistä. Onko vinkkejä totuttaa veden makuun? Oon välillä tosi masentunu kun ei huoli vettä, sehän on niin neutraalin makuistakin! :o

no meille neuvolassa sanottiin toi et korvike ei vie janoa,mut niitä neuvojia on monen laisia..
ja meillä alkuun ei tykätty vedestä ollenkaan mut lämmitin sen mikrossa saman lämpöiseks kun maidon niin johan joi..
ja teillä menee ihan tarpeeks maitoo,itse asiassa tosi hyvin..kunhan saa sen 500ml päivässä niin hyvä

Minä olen aloittanut vauvoilla veteen totuttelun kun on soseet aloitettu. Nokkamukista olen tarjonnut ja aluksi vauva on ollut lähinnä järkyttynyt siitä mitä hänen suuhunsa valuu :) Mutta kyllä se siitä hiljalleen on alkanut maistua kun on tottunut. Mitään isoja määriä eivät vauvat ole vettä juoneet, pieniä hörppyjä ruokailun aikana vain.

Älä stressaa, vauvasi ei vettä välttämättä tarvitse joten pääasia että pelkästään harjoittelette pienillä määrillä. Ei sillä ole väliä vaikkei vesi menisikään kurkusta alas :)

Meillä neiti on ollut korvikkeella jo useamman kuukauden (ikää nyt reilu 4kk). Vettä aloitin antamaan samaan aikaan kiinteiden kanssa (+3kk ikäisenä). Alkuun purskautti kaiken ulos ja katsoi äitiä vihaisesti (mitä &/%?& sä yrität mulle juottaa!!!). Pikkuhiljaa vesi on alkanut maistumaan, ja nykyään huomaa, kun vauvalla on tosiaan jano. Annan vettä jokaisen soseen jälkeen ja välillä neiti juo oikein antaumuksella. Meidän neidillä on virtsateissä ahtauma ja takaisinvirtausta, ja mun logiikan mukaan vedenjuonti on senkin kannalta hyvä asia. Kukin tavallaan, veden antaminen ei tosiaan ole välttämätöntä. Näin kesän ja helteiden tullessa on hyvä kuitenkin pitää vesipullokin mukana!

Yhteistyössä