5kk ikäisen puurot

Ollaan aloittelemassa puuron syöntiä. Poika vielä hieman vajaa 5kk, mutta olen ajatellut että jos illalla puuroa jo kokeilisi. Voiko tuon ikäiselle tehdä puuroa (esim. riisipuuro) tavallisista puurohiutaleista vai tarvitseeko ostaa vauvoille tarkoitettuja puuroaineita?

Illalla ei kannata ottaa mitään uutta ruokaa kokeiluun, voipi mennä yöunet plörinäksi. Kannattaa ensin antaa aamulla.
Ja ihan tavallisista puurohiutaleista voipi tehdä, menee ehkä paremmin alas, jos hienontaa ensin niitä hiutaleita kuivana esim. sauvasekoittimella. Tosin jotkut vauvat ei oo niin kranttuja ja syö jo heti karkempaakin puuroa.
Nuo vauvapuurot on mielestäni vähän rahastusta, toki kiireessä ja matkoilla ihan jees.

Meidän sihtikurkku söi vauvapuuroja 9 kk:n ikäiseksi asti. Vauvapuurot on kyllä tosi kalliita ,mutta meille sopi vain nämä aluksi. Onneksi nyt menee jo normi puurot 10 kk:n iässä. Alussa puuron menekki voi olla niin vähäinen ,että vauvapuurot ei tunnu niin kalliille.

Me aloitettiin vauvapuuroilla pojan ollessa 5kk ikäinen. Syötettiin aamu- ja iltapuurot. Poika söi (ja syö vieläkin) kuin hevonen, joten puuroa kului melkoisesti. Hyvin nopeasti vaihdettiin tavallisiin puurohiutaleisiin. Ongelmia ei tullut lainkaan, hyvin upposi hienontamattakin.

Olen tehnyt alusta asti itse puurot.Ekana kaurahiutaleista ja siitä sitten laajemmin pikkuhiljaa. Sekaan laitan hedelmää tai marjaa. Alussa voi antaa sauvasekoittimella kyytiä, niin tulee sileämpää. Kaupan puurot ovat ihan silkkaa rahastusta!!!!

Kaksi ja puolivuotta sitten luin jostain semmoisen ohjeen, että viljat kannattaa ottaa käyttöön tässä järjestyksessä: kaura, ohra, ruis ja vehnä -> KORV. Ja riisi tuli sitten niiden jälkeen ainakin meillä. Kaurahiutaleiden koossa on eroja ja ennen kuin itse löysin tarpeeksi pieniä, niin hienonsin hiutaleet käsin ennen keittämistä. Vauva-puuroja meillä ei ole ikinä syöty ja se on ainakin rahansäästöä se. :)

Riisi on ihan ok. Sehän ei sisällä gluteenia ollenkaan toisin kuin nämä kotimaiset viljat (kaura, ohra, ruis, vehnä ), joiden ottamista mukaan ruokavalioon suositellaan vasta aikaisintaan 5kk iässä. Myös maissijauhoista saa tehtyä puuroa. Siitä tuleekin sitten ihan tosi sileää - vaikkakin mautonta :)

Alkuperäinen kirjoittaja ammuli:
Jos on juuri aloittanut kiinteiden syötön 5 kk ikäisellä siis perunalla ja porkkanalla, missä vaiheessa tulee sitten puurot? Kun hedelmä- ja marjasoseetkin on vielä kokeilematta.
Meillä kiinteät aloitettiin 5-kuisena perunalla. Porkkana oli seuraavana viikon päästä ja jo kolmantena ruoka-aineena aloitin kaurapuuron. Ja sen jälkeen vasta ensimmäisellä hedelmällä. Halusin ottaa kaurapuuron mukaan heti alussa, että saatiin tuhti iltapala kuvioihin (tietysti kokeiltiin päivällä ensin) ja puuro on kuitenkin kunnon ruokaa verrattuna vetisiin hedelmäsoseisiin. Ja puuro on aina maistunut erittäin hyvin. Yhden paketin ostin vauvapuuroa ja sen jälkeen ihan tavallista. Myöhemmin otettiin mukaan sitten neljän viljan puuro, kun poika oli ensin saanut vehnää pastan muodossa. Ohran ja rukiin voi ottaa sitten samaan aikaan ruokavalioon, sillä jos viljoista allergiaoireita tulee niin kyllä kaura ja vehnä jo sen näyttää.

Mä kokeilin aluksi riisipuuroa, mutta kun siitä tuli vatsanväänteitä ja kaurasta näppylöitä niin vaihdoin tattaripuuroon. Siitä tulee ihan sileetä ja on se on tosi vatsaystävällistä eikä siinä ole gluteiinia. Kaurassakaan ei muuten ole. Sitä saa kaupasta hiutaleina, joten puuron valmistus onnistuu mikrossa.

Meillä ei tavallenen kaurapuuro maistunu vaikka hienonsin sen joten ostan kaupan maustamattomia jauhepuuroja joihin sekaan itse tehtyä hedelmäsosetta. Mulla ainakin paketti kestää useamman viikon joten ei se niin kalliiksi tuu. Ja säästää aikaa kun ei tarvii alkaa normipuuroja keitteleen!

Eli miten paljon puuroa teidän 5 kk on syöneet esim. iltaisin.
Kun en millään muista kuinka paljon puuroa annoin esikoiselle vai tarviiko sitä yleensäkään rajottaa, annanko niin paljon kuin syö? Lähinnä pelkään sitä että tulee maha kipeeksi tms.
Ihan hävettää kysellä tätä kun on jo toinen lapsi
:ashamed:

Meillä poika pian 5 kk ja oon antanut nyt vajaan viikon noita vauvapuuroja ja kerralla on mennyt joko puolen desin tai desin annos... ajattelin kyllä seuraavaks kokeilla ihan noita normipuuroja vaikka tuosta helppo onkin tehdä...

Siellä joku sanoi, että riisi viimeisenä. 2 vuotta sitten ja juuri viikko sitten sain ohjeet, että riisi ensimmäisenä.
Esikoisen kohdalla kyllä aloittelin muistaakseni maissin jälkeen kauralla.
Nyt annoin pari päivää sitten 5kk ikäiselle kaupan valmispuuroa, en muista nyt mitä siinä oli, mutta "ensipuuro" luki kyljessä.

Yhteistyössä