B
"Blaine"
Vieras
Samaa asiaa on jankattu täälläkin ja joku linkkikin on, mutta ei vastausta saatu oikein siihenkään.
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1872379-tyhma-kysymys/
Mä olen käynyt kouluni 70- ja 80-luvuilla, jolloin kaikki opettajani opettivat vielä tuon vanhan laskujärjestyssäännön mukaan. Vasta opettajankoulutuslaitoksessa 90-luvulla opin uuden säännön ja siellä kerrottiin, että sääntö olisi muuttunut tietokoneajan (ja taskulaskinten) vuoksi.
Koska muistoja ja mielipiteitä on näin paljon erilaisia, uskoisin, että vanha sääntö on poistunut jo 70- ja 80 -lukujen vaihteessa, mutta saanut (enemmän tai vähemmän luvatta) jäädä elämään uuden säännön rinnalle vaikean kitkettävyytensä vuoksi. Edelleen alakoululaisten vanhemmilta tulee silloin tällöin epäilyjä väärin opetetusta laskujärjestyssäännöstä eli osa heistäkin on oppinut tuon vanhan säännön mukaan![]()
Olen käynyt peruskoulun vasta 80 luvulla joten en nyt ihan satavarmasti voi kiistää etteikö joskus olisi opetettu erilaista laskujärjestystä. Mutta mitä ihmeen järkeä olisi rakentaa sellaisia laskimia, jotka laskevat väärin. Tuossa selityksessä ei ole mittän tolkkua. Jos katsoo vaikka jotain Fortran ohjelmointikieltä, niin siinä laskujärjestys on ainakin jo 70-luvulla ollut samanlainen kuin nykyään. Ensin sulkeet, sitten potenssit, sitten kerto- ja jakolasku siinä järjestyksessä kun ne tulee ja lopuksi yhteen ja vähennyslasku.