5-vuotias yksin bussissa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kesäheinä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kesäheinä"

Vieras
Eikös semmonen onnistuisi, että 5-vuotias matkaisi yksin bussissa sukuloimaan kun ilmoittaa kuskille missä jää pois ja varmuuden vuoksi vastaanottaja pysäyttää bussin pysäkillä jossa pitää jäädä! Oletteko tehneet noin?
Itse kuljin alle kuoluikäisenä serkulleni noin joten eiköhän se onnistu 30 vuotta myöhemminkin :)

Riippuu vähän kuinka pitkästä matkasta on kyse. Kyllä mä puolen tunnin reissulle voisin laittaa, mutta en parin tunnin. Kuljettaja ei kuitenkaan ole lapsenvahti ja pitemmällä reissulla tuonikäinen voi vaikka saada päähänsä jäädä aikaisemmin pois, kun kuvittelee että aikaa on kulunut jo niin paljon että hänen pitäisi olla perillä.

Kuljettaja ei ole lapsenvahti.
Entäs jos kuljettaja laittaa rahteja ja lapsi sillä välin häipyy autosta, auto lähtee liikkeelle ja kuski ei huomaa tarkistaa lapsen mukana oloa? Heitä kun voi olla joskus useitakin...
Itse menisin saattamaan!!

Alkuperäinen kirjoittaja täh?;26491655:
Kuljettaja ei ole lapsenvahti.
Entäs jos kuljettaja laittaa rahteja ja lapsi sillä välin häipyy autosta, auto lähtee liikkeelle ja kuski ei huomaa tarkistaa lapsen mukana oloa? Heitä kun voi olla joskus useitakin...
Itse menisin saattamaan!!

Tuolla matkalla bussi ei käy rahtiasemilla...mutta kyllä toki aina on riskit. Täytyy luottaa, että tu tuntee lapsen

[QUOTE="kesäheinä";26491657]Matka kestää n. 45 min, kyllähän tuo vähän äitiäkin jänskättää, mut lapsi olisi suostuvainen[/QUOTE]

Lyhythän tuo matka sitten on!
Puhelin lapselle mukaan, niin voit vaikka pirauttaa ja kysellä matkan aikana miten menee =)
Ja vastaanottaja ilmoittaa sinulle heti kun lapsi on hänellä! =)

Kyllä mä ehkä kolmeksi vartiksi laittaisin, ja sillä Lapsipassilla :). Mutta täytyy kyllä olla varma, että oma lapsi on riittävän reipas tuohon. Monella voi tulla äitiä ikävä kesken matkan, jos alkaa pelottaa.

Käsittääkseni kuljettaja on vastuussa matkustajista. Esim hän ei saa jättää lasta yksin pysäkille tms. Mutta käsittääkseni kuljettaja voi myös kieltäytyä kuljettamasta lasta. Matkahuollon sivuilta löytynee ohjeet.
Ei kai oikeasti voi olla kuskin vastuulla, jos joku lykkää lapsensa bussiin yksinään, ja lapsi päättää poistua jostain takaovesta parin muun matkustajan mukana?

Tuolla lapsipassilla lapsi on kyllä kuljettajan vastuulla sen osalta että poistuu oikealla pysäkillä. lapset istuvat bussin etuosassa "kuljettajan silmän alla". Eiköhän jokainen äiti oman lapsensa tunne, jotta tietää pärjääkö lapsi tuon ajan bussissa itsekseen. Viisivuotiaita kun on monenlaisia.

Minä matkustin jotain 6-8 -vuotiaana kotiin mummolasta noin tunnin matkan. Välissä oli yksi pysäkki, jossa minua koko matkan piinannut pedofiili yritti pakottaa mukaansa. Kuski tai muut matkustajat eivät välittäneet yhtään. Kotipysäkillä odottaneelle äidilleni en koskaan kertonut tapahtuneesta. Joten oman kokemukseni perusteella en laittaisi yksin matkaan. Monesti olen myöhemmin miettinyt, että jos olisin ollut heikompi ja antanut sen saastan viedä mukanaan... :(

[QUOTE="vieras";26493005]Sen takiahan tuo lapsipassi pn, että lapset voivat matkustaa yksinkin! Eikä 45min. ole pitkä matka eli mielestäni voi hyvin matkustaa.[/QUOTE]

No viisivuotias taitaa olla vähän eri asia kuin vaikka 8-vuotias.

Yhteistyössä