5 vuotias kakkaa housuun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"neuvoton"

Vieras
Lähes päivittäin jo vuoden verran kakannut housuun.Onko kokemuksia/neuvoja,oon ihan ulalla mistä vois johtua :(
Kakka on normaalia,käy kyllä pöntölläkin,mutta silti (varsinkin ulkona) tulee kakka housuun.

hei mee lääkärii sen kanssa!! älä täällä kysele.. voi olla jotai oikesti ongelmaaki. ei tod normaalia ton ikäsellä mun mielestä ellei ole mitää uhmaa ja tahallee sotke. mut jos oikeesti unohtelee nii lääkärii... kysy vaik ekaks neukusta.

[QUOTE="munkki";23217111]hei mee lääkärii sen kanssa!! älä täällä kysele.. voi olla jotai oikesti ongelmaaki. ei tod normaalia ton ikäsellä mun mielestä ellei ole mitää uhmaa ja tahallee sotke. mut jos oikeesti unohtelee nii lääkärii... kysy vaik ekaks neukusta.[/QUOTE]

Kuule lääkärissä käyty,eipä ne nää mitään ongelmaa.Antavat vaan reseptejä kovaan mahaan!

Ja tuo "älä täältä kysele" vastaus on niiin tyhmä,mitä täällä saa kysyä??Kun tuntuu että ihan mitä vaan kukakin kysyy,ni vastaus on älä täältä kysele.
Halusin kokemuksia,että oisko joku vaihe ym.

No jotain vikaa täytyy olla, ellei tosiaan mielenosoitukseksi housuihin päästä. Uusi lääkärikäynti ja tällä kertaa sanot, että ulostuslääkkeet on kokeiltu

[QUOTE="a.p";23217127]Kuule lääkärissä käyty,eipä ne nää mitään ongelmaa.Antavat vaan reseptejä kovaan mahaan![/QUOTE]

meillä tuhriminen alkoi pojalla kanssa joskus 5-v. lääkäristä saatiin movicolit, levolacit jne. Nyt 8v rupeaa homma olemaan onneksi kunnossa, olin itse IHAN poikki tähän ongelmaan. Tuntui että toinen ei vaan muista / malta mennä pöntölle ajoissa ja aina oli housut likaiset.

Voimia! Toivottavasti teillä korjaantuu tilanne nopeammin!

[QUOTE="munkki";23217193]olekko hoitanu ummetusta muutoin ku lääkkeillä? ruokavalio kuntoon! luumua yms. mahaa helliviä juttuja... relaa... googleta. Banaani ainaki kovettaa vatsaa..[/QUOTE]

On laitettu kuntoon,sokerit pois,paljon vettä,viljaa..
Kai se pitää kolmannen kerran sinne lääkäriin mennä ja pyytää jotain ihme parannusta,huoh :(
Ellei sitten tosiaan ihan uhmallaan sitä tee,nimittäin kauhea sellainen on päällä.

meillä tuhriminen alkoi pojalla kanssa joskus 5-v. lääkäristä saatiin movicolit, levolacit jne. Nyt 8v rupeaa homma olemaan onneksi kunnossa, olin itse IHAN poikki tähän ongelmaan. Tuntui että toinen ei vaan muista / malta mennä pöntölle ajoissa ja aina oli housut likaiset.

Voimia! Toivottavasti teillä korjaantuu tilanne nopeammin!

Kiitos!
Saatiin kanssa tuota movicolia ja sitten vasta olikin housussa ja lahkeissa asti kaikki,kun meni ripulille maha :/

[QUOTE="a.p";23217239]On laitettu kuntoon,sokerit pois,paljon vettä,viljaa..
Kai se pitää kolmannen kerran sinne lääkäriin mennä ja pyytää jotain ihme parannusta,huoh :(
Ellei sitten tosiaan ihan uhmallaan sitä tee,nimittäin kauhea sellainen on päällä.[/QUOTE]

Miten lapsi itse suhtautuu siihen kun kakat tulee housuun? tuntuu oudolta että tahallaan tekis, meillä ainakin kohta 5v on niin häpeissään jo siitäkin kun joskus hyvin harvoin tulee yöllä pissa housuun.
Onko vatsa siis kovalla? Onko tuota jatkunut jo pitkään, onko ollut jotain muutoksia mitkä vois vaikuttaa psyykkisesti, esim. pikkusisaruksen syntyminen tms.

[QUOTE="viena";23217299]meillä 6 vuotiaan tuhriminen oli allergiaa.. :) kannatan myös allerg.testejä[/QUOTE]

Millä testeillä tuo allergia selvitettiin? Mitä allergiaa teillä ilmeni? Meillä kohta 6v. tuhrii housunsa usein, myös kylässä. Tuntuu todella kurjalle lapsen puolesta, kun muut aikuiset ihmettelee kovasti eivätkä voi ymmärtää kun omat lapset eivät tee näin. Ollaan yritetty ihan kaikkea! En voi uskoa että olisi kovasta vatsasta kysymys kun on milloin löysää, milloin kiinteää. Olen sitä mieltä ettei lapsi vaan malta mennä vessaan kun on hyvät leikit kesken. Ollaan tehty myös rajanvetoja että ulos ei mennä ennen kun on vessassa käyty ym. mutta ei auta kuin hetkellisesti. Pissaa myös housuun silloin tälläin. Haju on kammottava, eikä itse ole siitä moksiskaan vaikka ollaan yritetty selittää että muut kyllä huomaa sen hajun ja näkee jos on housussa tavaraa, että sitä ei voi mitenkään peittää. Häpeilee kyllä tekojaan, ja luulee ettei muut huomaa... Huuh... en tiedä miten tästä taas eteenpäin!

[QUOTE="a.p";23217127]Kuule lääkärissä käyty,eipä ne nää mitään ongelmaa.Antavat vaan reseptejä kovaan mahaan![/QUOTE]

Vaihda lääkäriä. Ei terveyskeskuksen yleisälääkäri, vaan lastenlääkäri.
Äläkä sekoa ja kimmahda, jos yhdeksi selvittäväksi tahoksi ehdotetaan myös psykologia tai psykiatrisia tutkimuksia. Tavoitteena kun on kuitenkin poissulkea asioita, auttaa ja selvittää monelta kantilta.

Onko oikeasti ummetusta? Vai tarjotaanko sitä vaan todennäköisenä ja helppona ja nopeasti hoituvana ratkaisuna?

Joskus se vaan vaatii vaivan kuin vaivan kanssa useita käyntejä, eikä kaikki vaivat hoidu sittenkään 'pillerillä' pois.

Miten lapsi itse suhtautuu?

Käykö itsenäisesti kakalla muuten- voisiko vain pyyhkiä huonosti?

Viimeksi muokattu:
onko siis kyse tuhrimisesta? silloin voi olla kyseessä psyykkinen juttu. ei kun lääkäriin ja lähete psykiatrille ja miettimään lapsen muuta käytöstä ja kotiolosuhteita muutenkin.

Mahdollisesti on psyykkistä jos elämä jotenkin muuttunut tai siitä puuttuu joitain palasia? Olen lasten parissa töissä ja muistanpa yhden tapauksen vuosien varrelta jossa tyttö kakki housuun hoitopäivän aikana lähes jokapäivä. Oli aina mielissään kun kakkaa pestiin pois ja housut vaihdettiin ym. Todettiin että tyttö kaipasi läheisiä hetkiä aikuisen kanssa,ne olivat kotona jääneet vähiin. (En siis nyt tarkoita että teillä juuri tästä kyse.)
Sitten kävi ilmi että kona avioeroprosessi meneillään ja pitkällinen riitely kotona oli aiheuttanut sen että lapset jääneet vähemmälle huomiolle jne...

En voi uskoa että kyseessä olisi psyykkinen juttu. Meillä lapsi on ainokainen, ja saa varmasti aina tarvitsemansa huomion jakamattomana. Läheisyyttä on paljon ja hänellä on paljon kavereita. Hoidossa hänelläkin tuhrimista tai pissaamista housuun oli päivittäin, ja kun keskustelin päiväkodissa asiasta, että voisivatko patistaa käymään vessassa kun ei itse malta, niin asia korjaantui. siltä osin! Kotonakin lapsi kovasti yrittää muistaa käydä, mutta uskon että on ihan tuosta malttamattomuudesta kiinni, tai sitten jotain suolisto-ongelmia.

En voi uskoa että kyseessä olisi psyykkinen juttu. Meillä lapsi on ainokainen, ja saa varmasti aina tarvitsemansa huomion jakamattomana. Läheisyyttä on paljon ja hänellä on paljon kavereita. Hoidossa hänelläkin tuhrimista tai pissaamista housuun oli päivittäin, ja kun keskustelin päiväkodissa asiasta, että voisivatko patistaa käymään vessassa kun ei itse malta, niin asia korjaantui. siltä osin! Kotonakin lapsi kovasti yrittää muistaa käydä, mutta uskon että on ihan tuosta malttamattomuudesta kiinni, tai sitten jotain suolisto-ongelmia.

Hei! Löytyikö teillä lopulta syytä tähän? Meillä sama ongelma ajankohtainen ja on kyllä todella väsyttävää..

Yhteistyössä