5 vuotias ja aina pitäisi olla paras

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
tai tulee kauhea kiukkukohtaus.
Vaikka esim. on 10 cm lyhyempi kuin kaverinsa. Silti pitää väittää olevansa pitempi ja jos sanoo, että kaveri on kyllä pidempi, niin voi mikä kohtaus!
Sama koskee kaikkea mitä tekee tai saa. Aina on oltava parempi, rohkeampi, isompi jne.
KAuankohan tätä kestää?

Tosta pituus jutusta tuli mieleen yksi kaveri, joka sanoi lapselleen tämän olevan pitempi kuin kaverinsa (vaikka asia oli juuri toisinpäin), ettei tämä suuttunut. JA monessa muussakin asiassa sama tullut ilmi, lapsen mieliksi tämä aina paras.

Meillä on poika ollut aina kova kilpailemaan ja vetää kauheat pultit jo ei voi voittaa :/ Hän on nyt pian 7v, muutaman vuoden jo ollut sama peli. Nyt ehkä hieman helpottamassa, eskari tainnut hieman tasoittaa :)
Esim. toissa kesänä ei kärsinyt ulkona sanoa, "että kuka on nopeiten sisällä?" Kun vain vetkuttelivat illalla kun oli jo aika siirtyä sisätiloihin. Siitähän se armoton meteli nousi jos poika ei sitten ensimmäisenä ollutkaan, hohoi... onneksi toisilla ei ole niin kova kilpailuvietti :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tosta pituus jutusta tuli mieleen yksi kaveri, joka sanoi lapselleen tämän olevan pitempi kuin kaverinsa (vaikka asia oli juuri toisinpäin), ettei tämä suuttunut. JA monessa muussakin asiassa sama tullut ilmi, lapsen mieliksi tämä aina paras.
Näin niitä narsisteja kasvatellaan.

Alkuperäinen kirjoittaja rrr:
Meillä on poika ollut aina kova kilpailemaan ja vetää kauheat pultit jo ei voi voittaa :/ Hän on nyt pian 7v, muutaman vuoden jo ollut sama peli. Nyt ehkä hieman helpottamassa, eskari tainnut hieman tasoittaa :)
Esim. toissa kesänä ei kärsinyt ulkona sanoa, "että kuka on nopeiten sisällä?" Kun vain vetkuttelivat illalla kun oli jo aika siirtyä sisätiloihin. Siitähän se armoton meteli nousi jos poika ei sitten ensimmäisenä ollutkaan, hohoi... onneksi toisilla ei ole niin kova kilpailuvietti :)

Nii ja lisään vielä, että meillä saa rauhassa kiukutella kun ei ole aina eka!! Sillä aina ei voi olla..

Meillä pitää olla aina EKA! Ja jos toinen on ekana, niin MIKS TOI AINA HALUAA OLLA EKANA!!!
Vaikka juuri meidän neiti haluaa olla ekana.
Olen ratkaissut sen niin, että minä menen ekana :D

Kuulostaa jotenkin tutulta. Mulla on kohta 5 v tyttö ja hänkin usein kysyy esim. eihän kukaan muu ole näin reipas kuin minä tms. muuta vastaavaa. Sama kuin on hirmu tärkeää kertoa hänellä äidin olevan ylpeä jostain tekemisestä.

ilmeisesti tämä jotenkin liittyy ikään. Toivottavasti ainakin, en mä mitään pikku narsistia halua kasvattaa

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuulostaa jotenkin tutulta. Mulla on kohta 5 v tyttö ja hänkin usein kysyy esim. eihän kukaan muu ole näin reipas kuin minä tms. muuta vastaavaa. Sama kuin on hirmu tärkeää kertoa hänellä äidin olevan ylpeä jostain tekemisestä.

ilmeisesti tämä jotenkin liittyy ikään. Toivottavasti ainakin, en mä mitään pikku narsistia halua kasvattaa

Lasta kannattaa kehua ilman että aina korostaa hänen olevan parempi kuin muut. Esim. sanoa vain että sinä olet tosi taitava.

mielestäni osittain liittyy myös kasvatukseen. Jos kokoajan korostetaan paremmuutta jne. ja vanhemmille on tärkeää pinnaliset asiat. niin kyllähän ne lapset oppivat nopeasti sen että pitää olla paras ja on hienoa olla paras ja omistaa parhaimmat tavarat ja vaatteet jne.

Yhteistyössä