5-vuotiaan käytös :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "alkup."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"alkup."

Vieras
Mä en enää voi ymmärtää. On ollut aina ilkeä ja riidanhaluinen, aina. Tänään sitten vietiin -taas kerran- hänet arestiin istumaan. Sen jälkeen hän juoksi huoneeseensa, haki leikkipyssynsä ja "ampui" minut ja isänsä. Tästä tietenkin lähti pyssy hyllylle ja pidettiin puhuttelu.

Äsken sitten puhuttiin metsästyksestä, kun ihmiset ampuu eläimiä. Poika kysyi miksi, sanoin että niistä saadaan lihaa jota syödään. Hän tuumasi kirkkain silmin, että "mä haluaisin ampua xxxxx (pikkusiskon), ja syödä sen lihaa". Sitten taas keskusteltiin kuolemasta, ja kuinka surullista ja lopullista se on. Ei tunne poika empatiaa, ei sitten minkäänlaista.

Olen sanonut jo pitkään, että tuo poika on syntynyt pahaksi. Onko kenenkään muun lapsi negatiivinen, ja täynnä ilkeää energiaa? :(

no huhhuh.. leikkiaseilla pojat ny yleensä amupuu toisiaan joten en nää siinä mitään outoa? ja toi siskon ampumis juttu nyt saatto tulla suusta ajattelematta loppuu..

No, jos on taipumusta tuollaiseen käytökseen, miksi ihmeessä pojalla on pyssy?! Sen heittäisin samantien roskiin. Ei se tosian ratkaise ongelmaanne.. =( Kannattaa ottaa yhteys perheneuvolaan, saatte keskusteluapua, vinkkejä, mitä tehdä pojan kanssa. Suosittelen.

Meillä ei ammuta toisia, muuta kuin silloin kun leikitään yhdessä. Silloin voidaan juosta taloa ympäri ja ampua leikisti. Mutta hän suuttui, jonka jälkeen haki pyssyn ja "ampui" meidät. Hänen käytös on jotenkin niin ilmeetöntä ja kylmää, eikä empatiaa tunne missään muussakaan asiassa. Tai ainakin hyvin hyvin harvoin.

Sanoinkin miehelle jo kauan sitten, että en varmaan uskalla nukkua pojan kanssa saman katon alla kun hän on teini. Tuntuu ihan kamalalta, mutta en yhtään ihmettele vaikka hänestä tulisi joku sarjamurhaaja.

Ei ole mitenkään epänormaalia, että lapset puhuvat tuollaisia. Huolestuttavampaa on tuo, että sä määrittelet lapsesi ilkeäksi ja riidanhaluiseksi. Jos mun lapseni olisi "ampunut" leikkipyssyllään minut ja isänsä, mä olisin luultavasti sanonut että pum pum itsellesi.
Miksi annat sen leikkiä pyssyillä, jos et kestä leikkiampumisia?
Ei ton ikäinen ymmärrä, mikä kuolema on. Ton ikäinen lapsi leikkii.
Se kyllä ymmärtää hyvinkin äkkiä millä saa ärsytettyä sinua, jos ärsyynnyt tollaisesta leikistä, niin sitähän se just tekee.
Eikä se ole osoitus siitä, ettei lapsellasi olisi empatiakykyä. Pikemminkin, sulla ei ole sitä jos sanot lasta pahaksi.

No, jos on taipumusta tuollaiseen käytökseen, miksi ihmeessä pojalla on pyssy?! Sen heittäisin samantien roskiin. Ei se tosian ratkaise ongelmaanne.. =( Kannattaa ottaa yhteys perheneuvolaan, saatte keskusteluapua, vinkkejä, mitä tehdä pojan kanssa. Suosittelen.

Siihen käy salibandymaila, puupala, siskon leikkikitara, mikävaan. Eli ei todellakaan ole kyse nyt siitä, että pyssyn heittäminen roskiin auttaisi. Kiitos, otamme yhteyttä perheneuvolaan pikimmiten.

Anteeksi, mutta minusta kuulostaa melkoisen tavalliselta 5-vuotiaalta pojalta, jolla on vilkas mielikuvistus ja suuret kuvitelmat omasta taitavuudestaan ja kaikkivoipaisuudestaan. Itsellä samanikäinen poika eikä kovin empaattinen ole tämäkään ja pyssyleikit ja tappamiset on nyt juuri tällä hetkellä pop. :)

Juuh ja me ollaan käyty aikaisemmin suuren ujousongelman vuoksi tutkimuksissa ja ihan terveeksi normaalisti kehittyväksi pojaksi todettiin.

[QUOTE="alkup.";24126767]Meillä ei ammuta toisia, muuta kuin silloin kun leikitään yhdessä. Silloin voidaan juosta taloa ympäri ja ampua leikisti. Mutta hän suuttui, jonka jälkeen haki pyssyn ja "ampui" meidät. Hänen käytös on jotenkin niin ilmeetöntä ja kylmää, eikä empatiaa tunne missään muussakaan asiassa. Tai ainakin hyvin hyvin harvoin.

Sanoinkin miehelle jo kauan sitten, että en varmaan uskalla nukkua pojan kanssa saman katon alla kun hän on teini. Tuntuu ihan kamalalta, mutta en yhtään ihmettele vaikka hänestä tulisi joku sarjamurhaaja.[/QUOTE]

Anna kun arvata.
Tää on trolli. Tai sitten toi lapsi on miehesi ja miehesi exän lapsi.

[QUOTE="vieras";24126781]Ei ole mitenkään epänormaalia, että lapset puhuvat tuollaisia. Huolestuttavampaa on tuo, että sä määrittelet lapsesi ilkeäksi ja riidanhaluiseksi. Jos mun lapseni olisi "ampunut" leikkipyssyllään minut ja isänsä, mä olisin luultavasti sanonut että pum pum itsellesi.
Miksi annat sen leikkiä pyssyillä, jos et kestä leikkiampumisia?
Ei ton ikäinen ymmärrä, mikä kuolema on. Ton ikäinen lapsi leikkii.
Se kyllä ymmärtää hyvinkin äkkiä millä saa ärsytettyä sinua, jos ärsyynnyt tollaisesta leikistä, niin sitähän se just tekee.
Eikä se ole osoitus siitä, ettei lapsellasi olisi empatiakykyä. Pikemminkin, sulla ei ole sitä jos sanot lasta pahaksi.[/QUOTE]

Miksen määrittelisi häntä sellaiseksi, kun hän sellainen on? Meillä on sovittu, ettei toisia osoitella pyssyillä, säännöt ja rajat on selvät. Ei se ole leikkiä, että kun hän suuttuu, niin hakee pyssynsä ja "ampuu" meidät. En mä hänelle ärsyyntymistä näytä, otan pyssyn pois ja sanoin ettei toisa osotella.
Mä en puhu tästä yhdestä ainoasta asiasta, mikä kertoo lapsen empatiakyvyn puutteesta. Hänellä ei sitä ole missään asiassa. Minulla kyllä on.

[QUOTE="alkup.";24126806]Miksen määrittelisi häntä sellaiseksi, kun hän sellainen on? Meillä on sovittu, ettei toisia osoitella pyssyillä, säännöt ja rajat on selvät. Ei se ole leikkiä, että kun hän suuttuu, niin hakee pyssynsä ja "ampuu" meidät. En mä hänelle ärsyyntymistä näytä, otan pyssyn pois ja sanoin ettei toisa osotella.
Mä en puhu tästä yhdestä ainoasta asiasta, mikä kertoo lapsen empatiakyvyn puutteesta. Hänellä ei sitä ole missään asiassa. Minulla kyllä on.[/QUOTE]

Lapsi on vasta 5-vuotias ja ihan normaali lapsi.
Sä taas et ole ihan normaali. Et ilmeisesti pysty hyväksymään miehesi edellisestä avioliitosta olevaa lasta. Jos pystyisit, lapsi kyllä
tietäisi sen eikä olisi hankala.
Miehesikin on ilmeisesti vellihousu joka ei puolusta lastaan yhtään.

itsehän parhaiten lapsesi tunnet mutta munkin korvaan tuo kuulostaa ihan normi 5.v käytökseltä. On minunkin poika "ampunut" meitä vanhempiaan ym...vaikka varsin hyvin tietää että ei saa osotella pyssyn kans...ja oli kuulemma hoitopaikassa katkassu kastemadon :o( tätä hänelle selitin, että niin ei saa tehdä ja että se matokin on eläin ja siihen sattuu. Meillä ainakin tuo penska kuvittelee olevansa isompi kuin onkaan ja muutenkin ehkä "vähän" ärsyttävässä iässä.. :o)

[QUOTE="hohhoijaa";24126827]Lapsi on vasta 5-vuotias ja ihan normaali lapsi.
Sä taas et ole ihan normaali. Et ilmeisesti pysty hyväksymään miehesi edellisestä avioliitosta olevaa lasta. Jos pystyisit, lapsi kyllä
tietäisi sen eikä olisi hankala.
Miehesikin on ilmeisesti vellihousu joka ei puolusta lastaan yhtään.[/QUOTE]

Ja sä määrittelet lapsen normaaliksi miten? Poika on mun ja mieheni yhteinen, ei mistään edellisistä liitoista.

Meilläkin 5v elää juuri tuollaista aikaa, että tappaminen, ampuminen ja kuolemasta puhuminen on pinnalla. Eikä todellakaan ole nähnyt mallia mistään, meillä ei ole vanhempia lapsia eikä näin ollen pleikkapelejä tai katsota lapsilta kiellettyjä ohjelmia.
Poika saattaa pohtia että milloin ukki ja mummi kuolee, liiskaa ulkona hyönteisiä jne.

Eihän ole katsonut mitään aikuisten sarjoja, joissa ammutaan ja on muuta raakaa menoa? Mua etoo, kun vanhemmat antaa ihan pientenkin lasten nähdä sellaista. Se ei oo normaalia ja vaikuttaa kehitykseen tavalla tai toisella!

Jos lapsi on hankala, niin se hakee huomiota. Jos se hakee huomiota, se on saanut liian vähän sitä. Siinä tapauksessa, negatiivinenkin hiuomio on parempaa kuin ei huomiota lainkaan. . Siihen ei ole hyvä ratkaisu se että rankaisee, vaan se, että antaa lapselle positiivista huomiota ja viettää hänen kanssaan enemmän aikaa.
Parasta on se, että ottaa lapsen lähelle ja kuuntelee mitä hänellä on sanottavana. MItä hän haluaisi tehdä aikuisten kanssa.
Satujen lukeminen on ehkä parasta.

[QUOTE="alkup.";24126848]Ja sä määrittelet lapsen normaaliksi miten? Poika on mun ja mieheni yhteinen, ei mistään edellisistä liitoista.[/QUOTE]

Lapsesi on täysin normaali.
Vastasin sulle myös numerolla 17.

[QUOTE="vieras";24126904]Jos lapsi on hankala, niin se hakee huomiota. Jos se hakee huomiota, se on saanut liian vähän sitä. Siinä tapauksessa, negatiivinenkin hiuomio on parempaa kuin ei huomiota lainkaan. . Siihen ei ole hyvä ratkaisu se että rankaisee, vaan se, että antaa lapselle positiivista huomiota ja viettää hänen kanssaan enemmän aikaa.
Parasta on se, että ottaa lapsen lähelle ja kuuntelee mitä hänellä on sanottavana. MItä hän haluaisi tehdä aikuisten kanssa.
Satujen lukeminen on ehkä parasta.[/QUOTE]

Tätä meillä on tehtykin, laihoin tuloksin. Jos joku saa vähemmän huomiota kuin tämä yksi,niin muut lapset. Huomataan ja kehutaan kyllä paljon, otetaan hänet huomioon, yritetään jaksaa.. Hänelle ei vaan riitä mikään. Jatkuvaa ja kokoaikaista sisarusten ivaamista, haukkumista, härnäämistä, kiusaamista ym. Eikä auta vaikka kuinka kuunnellaan ja ollaan lähellä, eikä poika oikein viihdykään esim. sylissä tai muuten vierekkäin olla.

[QUOTE="alkup.";24126989]Tätä meillä on tehtykin, laihoin tuloksin. Jos joku saa vähemmän huomiota kuin tämä yksi,niin muut lapset. Huomataan ja kehutaan kyllä paljon, otetaan hänet huomioon, yritetään jaksaa.. Hänelle ei vaan riitä mikään. Jatkuvaa ja kokoaikaista sisarusten ivaamista, haukkumista, härnäämistä, kiusaamista ym. Eikä auta vaikka kuinka kuunnellaan ja ollaan lähellä, eikä poika oikein viihdykään esim. sylissä tai muuten vierekkäin olla.[/QUOTE]

No mää kyl vetäisen taas sen asperger/ adhd kortin esille. Onko tutkittu? Meinaa kuuloostaa kyllä ihan sellaselta jos tosiaan muutenkin vaativa ja huomionhakuinen ja empatiakyvytön

[QUOTE="alkup.";24126989]Tätä meillä on tehtykin, laihoin tuloksin. Jos joku saa vähemmän huomiota kuin tämä yksi,niin muut lapset. Huomataan ja kehutaan kyllä paljon, otetaan hänet huomioon, yritetään jaksaa.. Hänelle ei vaan riitä mikään. Jatkuvaa ja kokoaikaista sisarusten ivaamista, haukkumista, härnäämistä, kiusaamista ym. Eikä auta vaikka kuinka kuunnellaan ja ollaan lähellä, eikä poika oikein viihdykään esim. sylissä tai muuten vierekkäin olla.[/QUOTE]

Lapsi on 5 v, ja sä sanot että se on paha ja kelvoton, koska se käyttäytyy näin?? Eikö sulle ole tullut mieleen, että sillä saattaisi olla vaikka joku neuropsykologinen ongelma? ADHD? Asperger?
Autismin lievä muoto?

"syntynyt pahaksi" ja "tuleva massamurhaaja" hei!!! se on 5-vuotias poika,ainakaan äitinä ett anna kauheen tasapainosta ja rakastavaa lapsuutta.-->perheneuvolaan ihmeessä.

[QUOTE="huh huh";24127058]Lapsi on 5 v, ja sä sanot että se on paha ja kelvoton, koska se käyttäytyy näin?? Eikö sulle ole tullut mieleen, että sillä saattaisi olla vaikka joku neuropsykologinen ongelma? ADHD? Asperger?
Autismin lievä muoto?[/QUOTE]

Voi kuule, on todellakin tullut mieleen! Mutta neuvolassa kaikki mennyt hyvin, niin ei siellä tosissaan oteta meidän puheita. Mutta otamme nyt yhteyttä perheneuvolaan, toivottavasti sitä kautta saadaan apua.

Tuo on kyl 5v täysin normaalia käytöstä. Meilläkin poika 5v ja puhuu välillä aivan kauheita, pohjaton tutkimisen halu ja tiedonnälkä.Sun puheesi taas kuulostaa kyllä todella oudolle, siis ihanko oikeasti ajattelet omasta lapsestasi noin??

Yhteistyössä