5-vuotiaalle uusia juttuja pvkodin suosituksesta

Päiväkodin hoitaja suositteli tytöllemme menoa johonkin liikuntaryhmään, että saisi lisää kokemusta ja tasapainoa. Etenkin hyppimistä ja kiipeilyä suositteli treenaamaan, on niin arka liikkumaan pvkodin jumpparyhmässä, vaikka hoitaja olisi vieressä tukemassa.

Myös puheterapia alkanee nyt loppuvuodesta, koska r-kirjain ei ihan kunnolla onnistu vielä. Välillä se tulee ihan ok, välillä ei. Neuvolan mukaan se on viivästynyt r.

Sitten pvkodin hoitaja kehotti varaamaan aikaa tk:n fysioterapiasta, koska tyttömme kävelee jalkaterät aika paljon sisäänpäin kääntyneinä. Pitää tarkistaa tarvitseeko niihin jotain jalkatukia tms. terapiaa.

Minua vähän ahdistaa tytön puolesta, koska nämä kaikki uudet jutut tulevat nyt yhdellä kertaa.. Itse en ollut missään hoidossa tai harrastusryhmässä lapsena ennen ala-astetta. Onneksi tyttömme on hyvin sosiaalinen luonne eli viihtyy hyvin ryhmissä muiden lasten kanssa. On nyt vaan käynyt muskarissa.

Paljon on pienellä menoja nyt.. Onko muilla 5-vuotialla tällaista ollut ?

No minun poika on toista vuotta liikkarissa eli lasten liikuntaleikkikoulussa. Siellä oppii uusia juttuja ja suosittelen sitä sinunkin lapsellesi.
Lisäksi käy kerran viikossa pelaamassa salibandya.
Liikunta on koko elämän kestävää, alkaen jo ihan lapsesta, eikä niin että vasta isona mietitään josko jotain joskus viittis harrastaa.

Tähän aikaan vuodesta on aika hankala enää alottaa uutta harrastusta, menee varmaan joulun jälkeen kun otetaan uusia ryhmiin. Mutta ulkoota ja varsinkin metsästä löytyy paljon paikkoja, joissa tasapaino kehittyy ihan itsestään kun antaa vaan lapsen mennä ja rohkaisee menemään ja näyttää vaikka itse mallia. Yleensä lapset hakevat itse haasteita liikkumiselleen ja meillä ainakin kiivetään, hypitään ja tasapainoillaan niin paljon kuin sielu sietää (sisällä ja ulkona) ja kyllä sen sitten osaakin, kun on saanu mennä ja vipeltää. Toiset lapsen ovat arempia liikkumaan, mutta kun aikuinen osaa kannustaa ja etsiä sopivat paikat, niin pian lapsi huomaa että osaa ja se taas motivoi lasta yrittämään seuraavaa haastetta ja taidot kasvavat.

Lähellä meitä on Tenavajumpparyhmä, johon tyttömme on tervetullut ! Siellä käyvät myös hänen kaverinsa päiväkodista ja entisestä perhepvhoitajan luota. Ohjaajana on noiden perhepvlasten äiti. Eli sinne vaan sitten ensi torstaina ! Minä en sairauteni vuoksi (ms-tauti) paljon liiku muuta kuin kävelyä ja mies on aika laiska liikkumaan. Asumme maalla, joten illat ovat ihan pimeitä, ei katuvaloja, joten on aina lähdettävä taskulampun kanssa kävelylle tai liikepaikoille esim. leikkipuistoon. Harjoitusluistimet on, pari kertaa kävivät tyttö ja isi viime talvena luistelemassa ja on myös aika huonot sukset. Nyt aion ostaa tytölle kunnon sukset ja monot, koska päiväkodissakin on hiihtämisen harjoittelua tänä talvena.

Yhteistyössä