5-v uhmako

kop
Kuulostaa erittäin tutulta... Mulla 5-v. tyttö,ennen totteli huomattavasti paremmin.Mutta nykyään tuppaa tappelee isoveljensä kanssa melkein ihan mistä vain sekä valehtelee välillä.Pitäs vaan jotenkin jaksaa olla itse herppaamatta,mutta kieltämättä se ei ihan aina onnistu...
 
Koska tää loppuu??? Tämähän on pahempaa kuin 2v uhma aikanaan.. Viime yönä poika herätti pari kolme krt kun kiukutteli unissaan!!! Ja heti aamulla alkoi vääntelehtiminen, ulina ja marina. Onneks loppui lyhyeen myös ja nyt katselee telkkaria tyytyväisenä.
Vauvakuumeet kyllä kaikkoaa kun on yksi 2,5v ja sitten tää "iso vauva"..
 
Meillä oli kanssa todella hankala viiden uhma. Kesti vielä melkein vuoden. Alko helpottaakin vasta vähän aikaa sitte ja nyt käyttäytyy jo ku enkeli. Seuraava paha kasvukriisi tuleekin kuulemma jo ekaluokkalaisena, että pitää nauttia taas kun ehtii.. =)
 
5 on totisesti haastava ikä. :/ toisinaan täytyy äiskän laskea sataan...ja vasta sitten vastata/ neuvoa/sanoa/käskeä.

Niin ja tiedättekö? lapset muistaa kaikki asiat tarkkaan. keskustelimme tässä jokunen aika minne viemärivesi menee... no lapset katsoi nemoa, ja sitten lapsi tuli sanomaan mulle että hei, äiti,sä et tiedä kyllä yhtään mitään... nemossa sanottiin ettäkaikki putket johtavat mereen. niin- että meni sekin keskustelu kankulan kaivoon, sillä nemohan kaiken oikein tiesi :LOL: ja äiti oli väärin sanonut että vesi menee puhdistuslaitokseen.
 
Kylläpä on helpottavaa kuulla, että on tosiaan olemassa 5-v uhma! Meillä 5v poika ja kuukauden verran ollut ihan mahdoton uhmansa kanssa. Kaikesta mahdollisesta löytää aihetta nurinoille ja kiukuttelulle. Toisinaan osaa olla kyllä kuin enkeli. Mutta haastetta löytyy meille vanhemmille :headwall:
 
järkyttävä uhma päällä! kiukuttelee, huutaa, kiroilee, puhuu kakka-juttuja, ulisee, itkee... eli yrittää kaikkea mahdollista. kokeilee, että saisiko jotenkin tahtonsa läpi. pihalle on pitänyt pistää rauhoittumaan. välillä on kyllä todella reipas ja kiltti, mutta kun ärripurri on päällä, tahtoo hermoja kiristää ja keinot loppua
 
Pojalla meillä meneillään tuo 5v-uhma, ja on ollut aikamoista yhdistettynä kaikenlaisiin vatsatauteihin ym. flunssiin. Aamulla heti alkaa "kaikki huonosti"-valitus. Ja kaikki siirtymävaiheet esim. ulkoilemaan lähdöt ja pukemiset on valtavan työn ja tuskan takana. Raivokohtauksen saa parikin kertaa päivässä millon mistäkin asiasta. Nuorempi täyttää nyt neljä ja hänellä myöskin on oma uhmakautensa, että vuorotellen kiukuttelevat ja kaikki aika menee rauhoitteluihin, komentamiseen ja "jäähyttämisiin" :snotty: .
 
piirpau:Ihan kuin olisit kirjoittanut minun 5v tytöstäni. Tänään lisäx sain kiinni kauppareissulla kun veti hyllystä tavaraa taskuihinsa kun olin aiemmin sanonut että tänään ei karkkia tule. Kun niitä rupesin sit kaiveleen pois taskuista,maastoutui lattialle huutaan ja kiroon kun joku 2vuotias.
Ei meijän 2 vanhempaa lasta koskaan tommosia ollu,eihän ton kanssa kehtaa kohta mennä julkisille paikoille ollenkaan
 
Ihan hirveetä 4v:n kanssa meillä myös, tai oikeasti se on ollut tätä lähes tauotta 2v:stä asti, ja nyt on nuorempi 2v myös aloittanut ne 2v uhmat, että on oikein kaksin kappalein näitä.
Varsinkin sellaisilta äideiltä joilla on nuorempia kuin 2v lapset, on tullut tuimaa tuijotusta ja kommentointia. Mummot ja muut joilla selvästi kokemusta, on asenne eri, että kaipa tämä normaalia on... mutta aika kamalaa yhteenottoa välillä.
 
Meillä tyttö tulee muutaman viikon päästä 5v, ja oon jo miettiny onko ton pimun päässä jotain vikaa. :ashamed: :ashamed:
Saa ihan käsittämättömiä raivokohtauksia esim. jos epäonnistuu jossain tai ei saa tahtoaan läpi. Oikeesti on kyllä keinot vähissä ton kanssa, oon koittanu jäähylle laittaa rauhottumaan, mut ei auta yhtään, huuto jatkuu vaan entistä pahempana. :/
Hävettää kun joku varmaan aattelee ettei meillä ole minkäänlaista kuria, ja oon koittanu että pidettäs vielä tiukempi kuri, mut ei auta sekään.
Välillä sentään on itse aurinkoisuus (onneks...)
Aikasemmin ei tämmöstä ole ollu olleskaan, mitä lähemmäs 5v. synttärit tulee niin pahenee vaan... :whistle:
 

Yhteistyössä