5-v poika lapseni päivähoitoryhmässä sanoi... (asiaa alkoholista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xxx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis musta viini ja olut on normaaleja juomia ja niitä voidaan ottaa kohtuullisesti. Meillä lapset kyllä tietää, että äiti ja isi ottaa aterialla viikonloppuna lasilliset viiniä ja että se on vain aikuisten juomaa. meillä ei todellakaan läträtä alkoholilla eikä humaltuminen lasten läsnä, eikä kyllä oikein muutenkaan, kuulu meidän kuvioihin. Ja sepä se, on mielestäni ok tietää sana olut tai viini, sillä niihin liittyy kohtuullisuus ja normaali käyttö, ja onhan niitä alkoholittominakin, mutta sanaan "viina" ei kylläkään liity paljoa hyvää eikä mitään kohtuullista tai alkoholitonta. Joten kyllä pienten lasten ei tavi tietää mitä sana "viina" on.

Mutta lapsia ei voi pullossa pitää ja saattavat sanan jostain poimia mukaansa. Etenkin jos perheessä, pihalla, päiväkodissa jne on vanhempiakin lapsia. Ei se sitä heti tarkoita, että vanhemmat ovat deekuja.

Vina ja viini on nin samanlaisia sanoja, että monelle lapselle ne on yksi ja sama juttu. Lapselle ne on molemmat aikuisten maailmaan kuuluvia hiuka jäniä juttuja, joista aikuiset muttuu enemmän tai vähemmän erilaisiksi, toiset pelottaviksi, toiset hassuiksi ja nauraviksi.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Kai te ongelmaperheiden vanhemmat tajuatte, että lapsenne puhuu jo hyvin nuorina nämä asiat ihmisten ilmoille. Kannattasko miettiä, mitä 5v elämässään näkee ja kokee ja koettaa luoda heille hyvä ja turvallinen koti ilman rajua alkoholin käyttöä.

Ongelma perheiden vanhemmat ei tosiaan näe olevansa ongelmaperheen vanhempia. Alkoholismiin kuuluu hyvin oleellisena osana kieltäminen, joka koskeeihan koko perhettä. JOpa niitä lapsia. Tuossa iässä niltä vi vielä joku lipasus pästä, mutta ihan opettamatta ne opi alkoholisti perheen säännöt: älä puhu, älä luota, älä tunne. Ja suojele vanhempiasi hinnala millä hyvänsä on jokaiseen lapseen sisänrakennettu sääntö.
Mä näen usein alkoholisteja, jotka on sitämieltä, ettei heidän lapset kärsi juomisesta lainkaan. Samaa mieltä on muut läheiset, ei se lapsia kosek. Se kuuluu sairauden kuvaan oleelisesti, ettei näe vaikurtusta muihin ihmisiin ja jotta puoliso jaksaisi rinnala, myös hänen on kielettävä tilane ja seltetävä asia yksittäiseksi yllyniksi ja poikkeustapaukseksi, vaika se tapahtuisi joka vikonloppu.
Niin totta, niin totta... Meidän sukua piinaa juoppo ukki, jota mummi ym. lähipiiri viel hyysää. Arvatkaa oksettaako se touhu!?

Meillä lasten isä ottaa muutaman kaljan n. pari krt kuussa. 3-vuotias tietää kyllä jo kaljan ja huutaa kaupassa aina kaljapullo hyllyjen lähettyvillä "Ja isille kaljua, isille kaljua"

Siis ei 5- vuotias tosiaankaan voi erottaa sanojen viina ja viini eroa,varsinkaan jos sitä eroa ei erityisen hyvin selitä. Ja toisaalta vaikka selität, voi silti sotkeentua. Ainakin meijän 8 vuotiaskin sanoo joskua hyi viinaa, kun näkee viinipullon.

Olimme menossa lasteni kanssa erään päivähoitopäivän päätteeksi pikku ystävämme synttäreille. Juttelin siinä kaikille lapsille yhteisesti ja kerroin, että me lähdemme nyt juhlimaan. Yksi 5v poika sanoi:
"minunkin isäni tykkää juhlia ja juoda viinaa". Sääliksi kävi poika. Eihän tuollaiset sanat kuulu 5-vuotiaan sanavarastoon. Tuo yksi lause kertoi... paljon. Sen, että lapsi osasi valita vahvemman sanan, eli ei sanonut "olut" vaan juuri "viina" ja osasi myös panna viinan ja juhlimisen samaan kontekstiin. Luojan kiitos ei ollut oma lapseni!

Kai te ongelmaperheiden vanhemmat tajuatte, että lapsenne puhuu jo hyvin nuorina nämä asiat ihmisten ilmoille. Kannattasko miettiä, mitä 5v elämässään näkee ja kokee ja koettaa luoda heille hyvä ja turvallinen koti ilman rajua alkoholin käyttöä.

Älä pliis yleistä :/
Minun lapseni sanoi eräänä perjantaina kaupassa että mennäänkö me nyt ostamaan viinaa?
Kysyin sitten että mistä moista on keksinyt niin naapurin Matti oli kertonut että kaikki aikuiset juo viikonloppuna viinaa.
(lapsella ikää 5v ja osaa siis luonnollisesti viikonpäivät )

Kerran löysin lapseni pihalta hiukan pahoja tekemässä jolloin lapseni sanoi että tuleeko nyt tukkapöllyä ja luunappeja?
Olin kauhuissani sillä kertaakaan en ole lyönyt lastani, ja taas selvisi että oli joku naapurin lapsista kehunut kuinka oli saanut selkää.

Että kaikki lapset jotka näin puhuu ei todellakaan tule ongelmaperheistä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
Ja meidän 3-vuotias ilmoitti laivalla viskihyllyn ääressä isoon ääneen, että meille ei tarvita tota kun kotona on jo! Ja todellakaan alkoholin käyttö ei ole meidän perheessämme minkään asteinen ongelma.

:laugh: Tuo oli hyvä

No viinaakin voi kyllä juoda ihan kohtuudella, kuten anoppini, joka ei mistään muusta tykkää, kun vain rommikolasta. Silloin tällöin yhden paukun saattaa tehdä saunan jälkeen, mutta ei todellakaan örvellä kännissä, vaan painuu sitten nukkumaan. Taitaa olla vaan ap.n oma mielikuva, että viinan juonti on yhtä kuin kolmen promillen muusissa sekoilu.

No meidän 9v sano mulle yks päivä suutuspäissään (en antanut sille rahaa karkkiin) että sä ostat aina vaan kaljaa ja juot sitä joka päivä! Mä en ole lasten aikana juonut aikoihin edes yhtä saunakaljaa, mutta tässä yhtenä päivänä olin pihahommissa, ja otin yhden kaljan saunaan mennessä, ja sitäkin join tunnin. Eli niin ne jutut vaan muuttuu... Ja kyllä mä olen lapsille sanonut, että joskus aikuiset haluaa lähteä juhlimaan ja tanssimaan, ja saattaa ottaa aikuisten juomaa siellä. Meillä kuopuksella myös kaikki alkoholi on viinaa, enkä edes tiedä mistä se on sellasen sanan kuullut, koska meillä ei ole koskaan ollut kirkkaita.

Alkuperäinen kirjoittaja saarnaaja:
Siis ei 5- vuotias tosiaankaan voi erottaa sanojen viina ja viini eroa,varsinkaan jos sitä eroa ei erityisen hyvin selitä. Ja toisaalta vaikka selität, voi silti sotkeentua. Ainakin meijän 8 vuotiaskin sanoo joskua hyi viinaa, kun näkee viinipullon.

Just tota mieltä mäkin oon. Varsinkin kun kyseessä on perhe jossa ei juuri alkoholia käytetä niin nuo alkoholijuomien erot voi olla lapsille tosi hämäriä. Siksi mullekin kaikki oli viinaa aina sitä pilsneriä myöten.

Believe me, tää poika tietää mitä se viina on. Ja sen isällä on varmaan porttikielto koko päiväkotiin kun norkoilee portilla aina kun lapsi haetaan muttei tuu koskaan sisään lasta hakemaan. Siis aidan takana venaa ja vaimo tuo lapsen ja hakee. Kumma tyyppi. Ja roisit on jutut tällä pojalla siis muutenkin. Ei tää oo yks ja ainoo suusta tullut sammakko.

No meillä kotona ei juoda ollenkaan mutta ukki on alkoholisti.Ja mun mielestä on ollu parempi yrittää selittää ukin juomista ihan oikeilla sanoilla eikä kierrellen ja kaarrellen et ukki on nyt vähän pipi kun ei meinaa pysyä pystyssä.Olen sit kertonut että ukki juo liikaa alkoholia eikä pysty lopettamaan.Suunnilleen näin :vähän sama jos sun tekee mieli jotain todella hyvää namia vaikka tiedät että karkit on pahaksi hampaille.Ukin tekee mieli alkoholia eikä se mahda itelleen mintään vaan juo.

Ei tuo kerro perheen alkoholikäyttäytymisestä vielä yhtään mitään! Lapset kun kuuntelee ja laukoo mitä päähän tulee. Meillä ei kotona oteta alkoa, mutta niin vain jouduin minäkin noloon tilanteeseen eräs aamu tarhassa kun olimme olleet mökillä vanhempieni kanssa. Pappa otti illalla muutaman drinkin viskiä ja vitsaili seuraavana aamuna pääkipuansa, että mitenhän hällä on pää kipeä vaikka **** (tarkoitti minua) joi kaikki papan viskit (ja en todellakaan koskenutkaan viinaksiin). Mut niin vaan maanantai aamuna kun mentiin tarhaan ja täti kysyi mitä teitte viikonloppuna niin lapsukainen huusi kirkkain silmin "me oltiin mökillä ja äiti joi kaikki papan viskit!". Että se siitä sitten, selitteleppä siinä...

Itse tokaisin viisivuotiaana, että minun isäni se vaan makaa sohvalla, polttaa tupakkaa ja juo kaljaa. Äiti kiitteli kovasti.. ;)

Isäni oli rekkakuski ja teki pitkää päivää, illalla kun tuli kotiin, söi ja meni sohvalle huilaamaan, kai vissiin joi sen kaljankin kun sen osasin mainita. Mut en silti muista koskaan nähneeni isää humalassa

Alkuperäinen kirjoittaja 6-v:
No meillä kotona ei juoda ollenkaan mutta ukki on alkoholisti.Ja mun mielestä on ollu parempi yrittää selittää ukin juomista ihan oikeilla sanoilla eikä kierrellen ja kaarrellen et ukki on nyt vähän pipi kun ei meinaa pysyä pystyssä.Olen sit kertonut että ukki juo liikaa alkoholia eikä pysty lopettamaan.Suunnilleen näin :vähän sama jos sun tekee mieli jotain todella hyvää namia vaikka tiedät että karkit on pahaksi hampaille.Ukin tekee mieli alkoholia eikä se mahda itelleen mintään vaan juo.

Näin ja samoin olen selittänyt kun lapsi on nähnyt juoppoja kaupungilla. Ei lapsia ihan pulloon kannata sulkea vaan voi selittää, mistä mikäkin johtuu ja miten itse kannattaa toimia.

Believe me, tää poika tietää mitä se viina on. Ja sen isällä on varmaan porttikielto koko päiväkotiin kun norkoilee portilla aina kun lapsi haetaan muttei tuu koskaan sisään lasta hakemaan. Siis aidan takana venaa ja vaimo tuo lapsen ja hakee. Kumma tyyppi. Ja roisit on jutut tällä pojalla siis muutenkin. Ei tää oo yks ja ainoo suusta tullut sammakko.

Aloituksessa sä väitit vaan tuon yhden lauseen, tai siis viina-sanan ylipäätänsä kertovan paljon. Ja mä olen sitä mieltä ettei se vielä kerro mitään.

Eri homma jos sä näet sen isän huojumassa harva se ilta paikallisen kulmilla, mutta se että lapsi puhuu jotain juhlimisesta ja viinasta ei vielä tarkoita että perheessä olisi alkoholiongelmaa. Lapset puhuu niin outoja juttuja että jos kaiken todesta ottaa niin päiväkodissa saisivat harva se päivä soitella poliiseja ja lastensuojelua vanhempien kimppuun.

no voi sentään, tee ilmoitus lastensuojeluun jos mielestäsi aihetta on. Silloin ainakin asian eteen jotain tapahtuu. Toisin kuin nyt..

Olimme menossa lasteni kanssa erään päivähoitopäivän päätteeksi pikku ystävämme synttäreille. Juttelin siinä kaikille lapsille yhteisesti ja kerroin, että me lähdemme nyt juhlimaan. Yksi 5v poika sanoi:
"minunkin isäni tykkää juhlia ja juoda viinaa". Sääliksi kävi poika. Eihän tuollaiset sanat kuulu 5-vuotiaan sanavarastoon. Tuo yksi lause kertoi... paljon. Sen, että lapsi osasi valita vahvemman sanan, eli ei sanonut "olut" vaan juuri "viina" ja osasi myös panna viinan ja juhlimisen samaan kontekstiin. Luojan kiitos ei ollut oma lapseni!

Jaa, että nyt ollaan heti ongelmaperhe, kun lapsi on sanonut "minun isäni tykkää juhlia ja juoda viinaa". Hohhoi. Ei niin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Kyllä ne lapset monenlaista suustaan päästää. Minun 4-vuotiaani polttaa aina piippua ja tupakkaa, en tiedä, mistä on keksinyt. Meillä ei polta kukaan, ei edes sukulaiset.

Alkuperäinen kirjoittaja äö:

Jaa, että nyt ollaan heti ongelmaperhe, kun lapsi on sanonut "minun isäni tykkää juhlia ja juoda viinaa". Hohhoi. Ei niin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Kyllä ne lapset monenlaista suustaan päästää. Minun 4-vuotiaani polttaa aina piippua ja tupakkaa, en tiedä, mistä on keksinyt. Meillä ei polta kukaan, ei edes sukulaiset.

Esikoiseni aikoinaan päiväkodissa oli kertonut kun vietti viikonlopun mummolassa että meidän mummi juo viinaa ja polttelee tupakkia.Täti totesi kun hain lasta hoidosta että taitaa olla lapsella aika vauhdikas mummo.
Molemmat vanhempani ovat uskossa,alkoholia eivät ole juoneet koskaan eikä tupakkaa polttaneet.Eikä tiedetä mistä moisen keksi.
Samaten ostin joskus kaksi pulloa olutta niin lapsi huusi ostoskärryssä että taasko sää ostat kaljaa ja en ollut koskaan hänen aikanaan ensimmäistäkään pulloa ostanut aikaisemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja aivan:
Alkuperäinen kirjoittaja äö:

Esikoiseni aikoinaan päiväkodissa oli kertonut kun vietti viikonlopun mummolassa että meidän mummi juo viinaa ja polttelee tupakkia.Täti totesi kun hain lasta hoidosta että taitaa olla lapsella aika vauhdikas mummo.
Molemmat vanhempani ovat uskossa,alkoholia eivät ole juoneet koskaan eikä tupakkaa polttaneet.Eikä tiedetä mistä moisen keksi.
Samaten ostin joskus kaksi pulloa olutta niin lapsi huusi ostoskärryssä että taasko sää ostat kaljaa ja en ollut koskaan hänen aikanaan ensimmäistäkään pulloa ostanut aikaisemmin.

Lisään vielä että on olemassa normaalia alkoholin käyttöä,se joka näkee sanassa viina mörön,hänellä on itsellään alkoholiongelma tai on kärsinyt siitä läheistensä toimesta.
Kotona voi olla viinaa tai kaupasta voi ostaa muutaman pullon olutta eikä perheessä silti ole alkoholiongelmaa kenelläkään.

Yhteistyössä