5-v poika lapseni päivähoitoryhmässä sanoi... (asiaa alkoholista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xxx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

xxx

Vieras
Olimme menossa lasteni kanssa erään päivähoitopäivän päätteeksi pikku ystävämme synttäreille. Juttelin siinä kaikille lapsille yhteisesti ja kerroin, että me lähdemme nyt juhlimaan. Yksi 5v poika sanoi:
"minunkin isäni tykkää juhlia ja juoda viinaa". Sääliksi kävi poika. Eihän tuollaiset sanat kuulu 5-vuotiaan sanavarastoon. Tuo yksi lause kertoi... paljon. Sen, että lapsi osasi valita vahvemman sanan, eli ei sanonut "olut" vaan juuri "viina" ja osasi myös panna viinan ja juhlimisen samaan kontekstiin. Luojan kiitos ei ollut oma lapseni!

Kai te ongelmaperheiden vanhemmat tajuatte, että lapsenne puhuu jo hyvin nuorina nämä asiat ihmisten ilmoille. Kannattasko miettiä, mitä 5v elämässään näkee ja kokee ja koettaa luoda heille hyvä ja turvallinen koti ilman rajua alkoholin käyttöä.

no, mun poika aikanaan sanoi aina, että äiti ostaa kaupasta maitoa ja leipää, isä ostaa kaupasta kaljaa - ja todellakaan isä ei ole lähellekään alkoholiongelmainen! Lapset nyt sanoo monasti asioita, joita on vaikka muualta kuullu, ei se tarkoita, että kotona niin olis (kaikista lapsista varmaan sais tehdä ls-ilmoituksekin, jos tarhantädit kaiken uskois, mitä lapset sanoo)'

Niin, ja meidän poika sanoi tuon kaljajutun nauraen, olisko naurattanut, jos kalja olis ollut ongelma?

:D

Lapsi on voinut kuulla sanan vaikka pihalla isommalta lapselta. Meillä samanikäinen kun oppi sanan olut ja kerran huomasi reaktioni sanoessaan, että äiti juo olutta niin on kaikille muistettu kertoa, että äiti juo PALJON kaljaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja z:
Tiedän myös yhden 5-vuotiaan, joka puhuu humalaisesta olosta ym.
Siinä perheessä kyllä viinaksien kanssa läträtään.

Minun lapseni taas eivät koskaan näe alkoholinkäyttöä, ellei sitten isän luona saunakaljaa, mutta tietävät silti mitä viini, viina ja kalja ovat. Tietävät myös, että ne ovat aikuisten juttuja, joista tulee huono olo jne.

No jaa.... Meidänkin perheessä juodaan saunakaljaa n 2 x kk ja harvoin muutakaan, eli ei olla ongelmaperhe, mutta herra 5 v kerto hoitotätile että oli juonu isin kaa mustaa konjakkia.... Ja harvoin puhuu oluesta tai siideristä vaan kaikki on viinaa. En nyt tekis tommosesta mitään johtopäätöksiä.

Niin ja että sanat viina ja juhla kuuluvat automaattisesti yhteen... Surkeaa on. Tai viikonloppu ja pullo kuuluvat yhteen, senhän myöskin moni isi ja äippä lapselleen opettaa. Ihme idiootteja maa väärällään.

Miten muuten lapselle pitäisi ilmaista asia jos hän vaikka kysyy, mitä viinilasissa on? Meillä ainakin joskus juodaan ruuan kanssa (tiedän, järkyttävää).

Äiti juo nyt vähän tätä piip-piip juomaa, älä vaan kerro päiväkodissa kellekään.

Ja meidän 3-vuotias ilmoitti laivalla viskihyllyn ääressä isoon ääneen, että meille ei tarvita tota kun kotona on jo! Ja todellakaan alkoholin käyttö ei ole meidän perheessämme minkään asteinen ongelma.

no joo. munki 2v leikkii et pehmolelut juo kaljaa vaikka ei ikinä oo kaljan juomista nähnyt, eikä isäänsä humalassa. isi joskus käy viikonloppuiltana kaverin luona juomassa sitä kalaa, mutta eipä mikään alkoholiongelmainen ole. kerran tyttö päkin näki ja kysyi mitä se on ja minö rehellisesti vastasin että kaljaa. siitäpä tuo sille jäänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja z:
Tiedän myös yhden 5-vuotiaan, joka puhuu humalaisesta olosta ym.
Siinä perheessä kyllä viinaksien kanssa läträtään.

Minun lapseni taas eivät koskaan näe alkoholinkäyttöä, ellei sitten isän luona saunakaljaa, mutta tietävät silti mitä viini, viina ja kalja ovat. Tietävät myös, että ne ovat aikuisten juttuja, joista tulee huono olo jne.

No tässä perheessä siis oikeasti viikonloppusiin dokaillaan kun lapset on laitetu yöpuulle. Sukulaisiani ovat.

Kun meitin 5-vuotias pääsee käymään kellarissa, niin melkein aina hän tuo mulle (tai iskälle) tölkin siideriä tai lonkeroa: äitille (tai isälle) aikuisen juomaa, kun äiti/isä on ollut kiltti. Tämän hän keksi omasta aloitteestaan. Äiti/isä kyllä ei joka kerta juo sitä tölkkiä minkä saa...

Tutun poika alkoi ulvoa kaupassa, et "äiti miks me ostetaan aina vaan kaljaa eikä koskaan maitoaaaaa!!!!!!" Ja todellakaan eivät ole mikään alkkisperhe. sattui ehkä vaan kärryssä olemaan pari olutpulloa silloin. Kuulemma pikkasen äitiä hävetti... :)

Eli ei se totuss aina lapsen suusta tule, sitäpaitsi lapset puhuu usein yleisnimellä viina, tarkoittaen kaikkea alkoholia. Joskus viikonloppuisin otetaan päivällisellä miehen kanssa lasilliset punaviiniä, niin viinaksi nuo meidän muksut sitä kutsuu...

No eikös tuo ap tarkoittanutkin että TIETÄÄ perheessä olevan alkoholiongelman? Siis ei hänen enää tarvinnut mitään johtopäätöksiä tehä, vaan ongelma oli tiedossa?

Kyllä meilläkin ryypätään ja juodaan mutta vain muutaman kerran vuodessa.
Silloin tietysti lapset hoidossa.
Ei ne tiedä kumpikaan mitä tarkoittaa olla humalassa tai kännissä.
Molemmat niitä sanoja ihmettelivät, kun miehen kanssa yhden laitakulkijasta puhuttiin.
Lapset on 5 ja 7v.

Siis musta viini ja olut on normaaleja juomia ja niitä voidaan ottaa kohtuullisesti. Meillä lapset kyllä tietää, että äiti ja isi ottaa aterialla viikonloppuna lasilliset viiniä ja että se on vain aikuisten juomaa. meillä ei todellakaan läträtä alkoholilla eikä humaltuminen lasten läsnä, eikä kyllä oikein muutenkaan, kuulu meidän kuvioihin. Ja sepä se, on mielestäni ok tietää sana olut tai viini, sillä niihin liittyy kohtuullisuus ja normaali käyttö, ja onhan niitä alkoholittominakin, mutta sanaan "viina" ei kylläkään liity paljoa hyvää eikä mitään kohtuullista tai alkoholitonta. Joten kyllä pienten lasten ei tavi tietää mitä sana "viina" on.

mitähän mahtoi ajatella ihmiset kun mun laps täydessä linja-autossa kajautti "meidän äiti otti kaljaa ja sitten se lähti tanssimaan ulos" kun puhu yhden mummon kanssa jostain ihan muusta.
Tuosta kyllä aikaa 3 vuotta mutta laskien että käyn ulkona 2 kertaa vuodessa(jos pääsen) ja kotona en lasten aikana juo vaan kun ovat hoidossa.

Mun mielestä ap:n kannattaisi löysätä nutturaa. Kyllä luultavasti munkin lapset on kuullut vaikka millasia heittoja huumorilla liittyen viinaan. Itse en ole juonut kirkkaita viinoja muistaakseni kertaakaan esikoisen syntymän jälkeen (enkä tietenkään raskausaikanakaan ottanut ;D).

Alkuperäinen kirjoittaja saarnaaja:
No eikös tuo ap tarkoittanutkin että TIETÄÄ perheessä olevan alkoholiongelman? Siis ei hänen enää tarvinnut mitään johtopäätöksiä tehä, vaan ongelma oli tiedossa?

No eihän. Ja sitäpaitsi tieto ja "tieto" on kaks eri asiaa.... Eikä se tarkoita jos laps puhuu alkoholista että perheen vanhemmat on heti alkkiksia. Ihan pikkasen tämänki asian kans vois sitä pipoa höllätä

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis musta viini ja olut on normaaleja juomia ja niitä voidaan ottaa kohtuullisesti. Meillä lapset kyllä tietää, että äiti ja isi ottaa aterialla viikonloppuna lasilliset viiniä ja että se on vain aikuisten juomaa. meillä ei todellakaan läträtä alkoholilla eikä humaltuminen lasten läsnä, eikä kyllä oikein muutenkaan, kuulu meidän kuvioihin. Ja sepä se, on mielestäni ok tietää sana olut tai viini, sillä niihin liittyy kohtuullisuus ja normaali käyttö, ja onhan niitä alkoholittominakin, mutta sanaan "viina" ei kylläkään liity paljoa hyvää eikä mitään kohtuullista tai alkoholitonta. Joten kyllä pienten lasten ei tavi tietää mitä sana "viina" on.

Mutta lapsia ei voi pullossa pitää ja saattavat sanan jostain poimia mukaansa. Etenkin jos perheessä, pihalla, päiväkodissa jne on vanhempiakin lapsia. Ei se sitä heti tarkoita, että vanhemmat ovat deekuja.

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Kai te ongelmaperheiden vanhemmat tajuatte, että lapsenne puhuu jo hyvin nuorina nämä asiat ihmisten ilmoille. Kannattasko miettiä, mitä 5v elämässään näkee ja kokee ja koettaa luoda heille hyvä ja turvallinen koti ilman rajua alkoholin käyttöä.

Ongelma perheiden vanhemmat ei tosiaan näe olevansa ongelmaperheen vanhempia. Alkoholismiin kuuluu hyvin oleellisena osana kieltäminen, joka koskeeihan koko perhettä. JOpa niitä lapsia. Tuossa iässä niltä vi vielä joku lipasus pästä, mutta ihan opettamatta ne opi alkoholisti perheen säännöt: älä puhu, älä luota, älä tunne. Ja suojele vanhempiasi hinnala millä hyvänsä on jokaiseen lapseen sisänrakennettu sääntö.
Mä näen usein alkoholisteja, jotka on sitämieltä, ettei heidän lapset kärsi juomisesta lainkaan. Samaa mieltä on muut läheiset, ei se lapsia kosek. Se kuuluu sairauden kuvaan oleelisesti, ettei näe vaikurtusta muihin ihmisiin ja jotta puoliso jaksaisi rinnala, myös hänen on kielettävä tilane ja seltetävä asia yksittäiseksi yllyniksi ja poikkeustapaukseksi, vaika se tapahtuisi joka vikonloppu.

Mun mielestä tuo lause ei vielä kerro oikeastaan mitään.

Mä itse varmaan tuon ikäisenä puhuin että mun isä tykkää viinasta ja juo sitä joka päivä. Oikeasti isä otti silloin tällöin ruokajuomaksi pilsnerin. Mutta mun 5v:n mielessä viinat ja kaljat oli kaikki yhtä ja samaa. Humalassa en ollut isääni nähnyt kuin muutaman hassun kerran koko lapsuuteni aikana.

noh, minäkin pienenä kuulemma, ehkä 3-4 vuotiaana olin tokassut että meijän isille pitäs ostaa semmonen iso kaljasammio (oli kuulemma jossain lastenohjelmassa ollut :o ) eikä meillä niin kamalasti sitä olutta ikinä juotu...mutta kun kerran pari nähnyt kotona kaljaa niin olinpahan tehnyt sitten sellaisen päätöksen, että isi tarvii ison kaljasammion :D

meilläkin mies juhlii kerran vuodessa ja muuten ei juo ja miehellä oli juhlien jälkeen paha olo ja oksensi niin 3-vuotias puhuu että aina kun isi juhlii se oksentaa ja yskii=)jäi vaan niin mieleen tuo pojalle.

Yhteistyössä