5 v käy potalla ja juo tuttipullosta -mitä h*vettiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 5 v vauva vielä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku Taikinaterapia:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Aika hurjalta kuulostaa.. Kuten myös mielestäni tämä: tiedän 3-vuotiaan joka kulkee vaipoissa, lussuttaa tuttia pitkin päivää ja juo tuttipullosta. Mutta jonkun mielestä tuokin on ihan normaalia.

tuossa ny ei ole mitään kummallista.

No onhan :o

Kaikilla esim. kuivaksi opettelu ei suju kuten toisilla. Hyvä että omalla lapsellasi ei ole ollut ongelmia sillä saralla.

Aika hurjalta kuulostaa.. Kuten myös mielestäni tämä: tiedän 3-vuotiaan joka kulkee vaipoissa, lussuttaa tuttia pitkin päivää ja juo tuttipullosta. Mutta jonkun mielestä tuokin on ihan normaalia.

se, että SINUN lapsesi on oppinut asiat aiemmin ei tarkoita sitä, että tuo 3v. vaippapöksy olisi jotenkin kummajainen.

Eipä MINUN lapseni mitenkään erityisen aikaisin ole noita oppinut. Itse asiassa yövaippa on edelleen, vaikka ikää on 4 v. Lähinnä nostelen kulmakarvoja tuolle tuttipullon käytölle. Ellei ole mitään vammaa tms., niin ihan oikeasti sille ei ole mitään syytä. Kuivaksioppiminenhan on kiinni hormoneista ja hermostosta, siihen voi vaikuttaa vain rajallisesti.

Minusta on kummallista että vasta yksivuotiaana vieroitetaan tuttipullosta. Minun lapseni ei ole juonut tuttipullosta kuin ihan vauvana. 5kk iässä siirryttiin tavalliseen mukiin. Nokkamukiakaan ei ole koskaan käytetty.

Se ihan riippuu mikä toisesta on kummallista ja toisesta taas ei.

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
no ei nyt kovin tavallista ja neuvolassakin se raja on se 5 vuotta että sitten aletaan jo tutkimaan että mikä mättää, luultavasti vanhemmista kiinni että tykänneet pitää lastaan "vauvana" vähän liian pitkään, oma lapsi on 3v ja nauraa jos pottaa tarjoais.. ei sentään vaipoissa kulje

No jo on saavutus ettei kolmevuotiaalla ole enää pottaa! Taas näitä "vauvani on pottaillut 3kk:n ikäisestä"- juttuja. Varmaan pyrkii jo kymmenvuotiaana yliopistoon jos oikein kiirettä pidät!

Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:
no ei nyt kovin tavallista ja neuvolassakin se raja on se 5 vuotta että sitten aletaan jo tutkimaan että mikä mättää, luultavasti vanhemmista kiinni että tykänneet pitää lastaan "vauvana" vähän liian pitkään, oma lapsi on 3v ja nauraa jos pottaa tarjoais.. ei sentään vaipoissa kulje

No jo on saavutus ettei kolmevuotiaalla ole enää pottaa! Taas näitä "vauvani on pottaillut 3kk:n ikäisestä"- juttuja. Varmaan pyrkii jo kymmenvuotiaana yliopistoon jos oikein kiirettä pidät!

Ihme kuinka herkkä aihe tämäkin on.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

no tottakai on, mitä kuvittelit?

Alkuperäinen kirjoittaja hölmö:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

no tottakai on, mitä kuvittelit?

Miksi?

Kyllä mun mielestä on parempi että 5-v käy potalla kuin että tekisi tarpeensa lattialle! Ei kai se nyt niin vakavaa ole??? Voihan se vaikka pelätä tippuvansa sinne pönttöön tai jotain, mistäs me se tiedetään. Tosin omani on vasta hädintuskin 2 ja potalla käyntikin on työn ja tuskan takana. Tuttipullosta olen samaa mieltä, ei tuon ikäisellä enää sellaista pitäisi olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Frida:
Kyllä mun mielestä on parempi että 5-v käy potalla kuin että tekisi tarpeensa lattialle! Ei kai se nyt niin vakavaa ole??? Voihan se vaikka pelätä tippuvansa sinne pönttöön tai jotain, mistäs me se tiedetään. Tosin omani on vasta hädintuskin 2 ja potalla käyntikin on työn ja tuskan takana. Tuttipullosta olen samaa mieltä, ei tuon ikäisellä enää sellaista pitäisi olla.

No hei, 5-vuotias on vähän eri asia kuin 2-vuotias. Ei varmasti yksikään normaalisti kehittynyt 5-vuotias pelkää pönttöön putoamista. Johan on ällöä noin ison kersan jälijiltä ruveta vielä pottaa pesemään.

Alkuperäinen kirjoittaja joopajoo:
Alkuperäinen kirjoittaja Frida:

No hei, 5-vuotias on vähän eri asia kuin 2-vuotias. Ei varmasti yksikään normaalisti kehittynyt 5-vuotias pelkää pönttöön putoamista. Johan on ällöä noin ison kersan jälijiltä ruveta vielä pottaa pesemään.

Mä sanoinkin ettei se MUN korvaan kuulosta niin kamalalta. Pelkää lapset -ja myös aikuiset- kummempiakin, miksi ei sitten voisi pelätä pönttöön putoamista? Vähän sama kun mun mielestä on kuvottavaa imettää jotain kolmevuotiasta, mutta toisten mielestä se on ihanaa ja söpöä.

ei ole kummallista. Meillä käy kohta 5-v potalla. ei tuollainen baby björn niin pieneltä vaikuta, varsinkin kun lapsikin on siro. helpompi hänen itse pyyhkiä potalla käydessä.

Tuttipulloakin meillä käytetään, jos lapsi itse sitä haluaa. Ei kuitenkaan jatkuvasti tai edes joka viikko.välillä iskee sellainen vauva-kausi hänellä. :heart: se on mun kuopus...

se, että SINUN lapsesi on oppinut asiat aiemmin ei tarkoita sitä, että tuo 3v. vaippapöksy olisi jotenkin kummajainen.

onko mun lapsi sitten kummajainen, kun on 3,5 vuotias ja käyttää yöllä vaippaa?=(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän 3,5v ei edes suostuis juomaan tuttipullosta, kun se on "vauvojen juttu".. Siis ei todellakaan ole normaalia!

Kuka sanelee, mikä on pienellä alle kouluikäisellä lapsella "normaalia" pottailun, tutteilun ja vaipattelun suhteen? Ei kukaan meistä!

Musta tämäkin taivastelu on on ihan jonninjoutavaa! Oma 4 vuotias sanoo melkein joka ilta, ettei halua kasvaa isoksi ja haluaa olla aina pieni! Lapsekin ovat yksilöitä!

Alkuperäinen kirjoittaja tuohtunut äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän 3,5v ei edes suostuis juomaan tuttipullosta, kun se on "vauvojen juttu".. Siis ei todellakaan ole normaalia!

Kuka sanelee, mikä on pienellä alle kouluikäisellä lapsella "normaalia" pottailun, tutteilun ja vaipattelun suhteen? Ei kukaan meistä!

Musta tämäkin taivastelu on on ihan jonninjoutavaa! Oma 4 vuotias sanoo melkein joka ilta, ettei halua kasvaa isoksi ja haluaa olla aina pieni! Lapsekin ovat yksilöitä!

Samaa sanoo mun 4 v, tai oikeammin hän sanoo että "iltaisin olen ihan pikkupoika".
Mutta ei hän todellakaan oo enää vaipoissa, syö tuttia, tai juo tuttipullosta.

Mun lähes 5v tyttö haluaa käydä potalla silloin kun on kakkahätä.

Osaa ihan hyvin käydä pöntöllä, mutta jostain syystä toi potta on pidempään istumiseen parempi.

Tuttipullosta: se voi olla hetkellinen ohimenevä juttukin, jossain lähipiirissä on ollut vauvoja ja siitä taas tullu mieleen tuttipullo ja vanhemmat antaneet sellaiset.

Meillä tyttö keksi 4vuotiaana tutin kun kavereille syntyi vauva. Kaivoi jostain lelukätköistään sellaisen ja lussutti sitä. Eikä itse edes vauvana käyttänyt tuttia.

En ymmärrä minäkään. Lapsen täytyy antaa kasvaa ja kehittyä. Ei sitä voi ikuisesti juntata vauvan muottiin. Meil on 2 vanhempaa lopettanu pullon käyttämisen n.1v ja täys kuiva oli esikoinen 2.5v ja ei paljon kauempaa menny kakkosellakaan. Toivottavasti kolmonen "pyrkii" samaan :)

Yhteistyössä