5 v joutui olemaan 4 h 'yksin' kotona tänään - työlainsäädäntö on viturallaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ketuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24414264:
Lapsi ei ollut yksin, joten nou hätä.

Peesi. En mä ainakaan olisi jäänyt palkattomalle vapaalle, jos kotona on aikuinen ja lapsi ei ole edes kauhean sairas. Mies nyt sitten nukkui ja lapsi katsoi telkkaria, mikä varmaan oli vähän tylsää ja yksinäistä, mutta asiasta selvittiin. Onneksi lapsi oli sen verran rauhallinen tapaus, ettei polttanut taloa tai telonut itseään. Jokainen vanhempi ei varmaan olisi nukkunut lapsen katsoessa telkkaria, mutta eiköhän aika moni oli loikoillut sohvalla ja palstaillut tms. saman tyyppistä.

No joo, itse olen ollut 40 asteen kuumeessa kahden sairaan lapsen kanssa. Jälkikäteen tuntui, ettei ollut ihan hoito hallussa, mutta minkäs teet. Eipä tullut sillä hetkellä pieneen mieleen soitella ketään paikalle, koska mä olin paikalla ja hoitamassa lapsia.

Se keskustelu, onko järjestelmä reilu vai ei...ei kai työnantajan, veronmaksajien tai kenenkään muunkaan tahon tehtävä ole maksaa aikuisen nukkumista. Olkootkin oikeutettua ja tarpeen, mutta min en ainakaan maksa! Ja vaikka se työnantaja usein on palstakeskusteluissa kasvoton sortaja, jolla on ehtymättömät rahavarat, kun vaan haluaa niitä käyttää, oikeasti me kuluttujat maksetaan useimmiten joka penni.

[QUOTE="vieras";24415367]Meniskö? Sanooko laki että jos ei mene päällekäin, ei saa hoitovapaata? Vai sanotaanko vain, että jos toisella ei ole työtä tai on vapaapäivä niin silloin ei? FAKTAA?![/QUOTE]

Tuolla jo joku sanokun, et ei tule saikkua jos toinen vanhemista on kotona. Lain voint etsiä itse jos tarkkaan sen haluat sieltä lukee.

[QUOTE="vieras";24415268]Ihan tosissaan nyt: mikä työehtosopimus kieltää vuorotyöläiseltä sairaan lapsen hoitovapaan, kun puolisokin on työssäkäyvä???!!! Eikö oikeus ole jokaisella?[/QUOTE]

Varmaan kaikki, yrittäjienkin puolisoilla tilanne on aika kiperä tilanne. En tiedä, miten määritellään ne yrittäjät, jotka pystyvät hoitamaan sairasta lasta ja jättämään ansiotyönsä sivuun tuosta vaan.

Palkallista lomaahan ei saa automaattisesti, moni työnantaja maksaa 3-4 päivästä palkkaa, mut se on sovittu juttu. Oikeus on olla palkattomalla sen 4 päivää jonka aikana järjestellään sairaan lapsen hoitoa, eikä vanhemmat saa olla yhtäaikaa kotona. Meniskä ap:n tapauksessa nyt niin, et mie ehtii yöstä kotiin, ennenkuin ap:lla töihin lähtö, ei mee siis päällekkäin. Ja perusrehellisenä ihmisenä ei uskalla olla saikulla. Varsinkinkin kun osa työkavereista tietää miehen tekevän välillä yötä. Suurin ongelma lienee ap:n työyhteisö. Ei meillä ainakaan ole ollut ogelma, vaikka joku ollut iltavuorosta saikulla, vaikka mies kotiutuukin jo 16 jälkeen. Iltavuoroon kun kuitenkin on melkein pakko tulla viimeistään klo 15, et hommat sujuu. Mielummin sit joku sijainen. Tai jos jonkun ukko ollu yön duunis, niin ei ole kukaan nurissu, vai on äiti jääny sairastalasta hoitamaan.

Tästähän se on juuri kyse.

Palstalta opittujen viisauksien ansiosta aion jatkossa valehdella kaikille, että mies on siirtynyt tekemään päivävuoroa. Sen jälkeen voin hyvällä omalla tunnolla olla töistä pois putkeen vaikkapa sen 8 päivää täydellä palkalla, jos lapset sattuvat taas sairastumaan peräkkäin.

En tiedä mitä ap:n mies tekee työkseen.
Mutta itse hoitajana teen 10,5 tunnin yövuoroa. Yksin valvon, kolmenkymmenen potilaan hoitajana. Aamulla olen aivan väsynyt ja rättipoikki, mutta olen joutunut jäämään kerran kotiin valvomaan kipeän lapsen kanssa.

Makoiltiin molemmat patjalla, katseltiin telkkua ja piirreltiin ym. kevyttä hommaa. Mies pääsi aiemmin tulemaan töistä ja nukuin joskus 12 aikaan sitten päivällä.

Jaksoin kyllä, vaikka oli jo kolmas (ja viimeinen onneksi) yövuoro putkeen. Sehän on mun lapseni, kyllä mä sen takia jaksan mitä vain.

• Tykkää
Reactions: ansarikukka
[QUOTE="vieras";24415367]Meniskö? Sanooko laki että jos ei mene päällekäin, ei saa hoitovapaata? Vai sanotaanko vain, että jos toisella ei ole työtä tai on vapaapäivä niin silloin ei? FAKTAA?![/QUOTE]

Mies ehtii kotiin aamulla ennen kuin minun pitää lähteä töihin, kiitos liukumien. En jaksa kaivella nyt meidän TES:iä, mutta ihan selvästi siinä sanotaan, että vanhemmat voivat olla molemmat tilapäisellä hoitovapaalla, kunhan ovat ERI AIKAAN. Samaan aikaan ei saa olla kotona. Tilapäistä hoitovapaata käyttävän työnantaja voi pyytää todistusta puolison työnantajalta siitä, että tämä on tosiaan ollut töissä. Ongelmana tässä on se, että jos puolisolla onkin lomaa ja tämä on vaikkapa lomareissulla jossakin ulkomailla. Ei hän silloin tietenkään voi tulla hoitamaan sairastunutta lasta.

on se kummallista, että ne joilla 2 ihmistä käy vakitöissä, ei ole varaa muka palkata hoitajaa koskaan. lastenhoito pitäisi tulla muilta ilmaiseksi. Mutta samoilla henkilöillä on varaa ulkomaanlomiin, merkkivaatteisiin, ...

[QUOTE="aapee";24415409]Kerroin jo, ettei meillä ole varaa palkata ulkopuolisia hoitajia.[/QUOTE]

On teillä varaa. Ette vaan halua palkata ulkopuolista hoitajaa. Teitä on kaksi työssäkäyvää ihmistä - kyllä sieltä nyt se 100€ olisi löytynyt jos miehesi nyt välttämättä oli saatava nukkua etkä olisi halunnut lapsen olevan "yksin".

Miksi työnantajilla pitäisi aina olla varaa siihen, että työntekijät eivät osaa järjestellä yksityiselämäänsä? Miksi työnantajien pitäisi aina olla joustamassa? Miksei miehesi voinut tällä kertaa joustaa? Tai te yhdessä, palkkaamalla hoitaja...?

On teillä varaa. Ette vaan halua palkata ulkopuolista hoitajaa. Teitä on kaksi työssäkäyvää ihmistä - kyllä sieltä nyt se 100€ olisi löytynyt jos miehesi nyt välttämättä oli saatava nukkua etkä olisi halunnut lapsen olevan "yksin".

Miksi työnantajilla pitäisi aina olla varaa siihen, että työntekijät eivät osaa järjestellä yksityiselämäänsä? Miksi työnantajien pitäisi aina olla joustamassa? Miksei miehesi voinut tällä kertaa joustaa? Tai te yhdessä, palkkaamalla hoitaja...?

Joustihan mies. Hän oli kotona lapsen kanssa.

[QUOTE="aapee";24415527]Joustihan mies. Hän oli kotona lapsen kanssa.[/QUOTE]

No miksi sitten purnaat? Kyllä aikuinen jaksaa. ja ei minusta 5-vuotiaan kanssa tarvitse valvoa. Riittää että on kotona ja jos tlee hätä, on saatavilla.

[QUOTE="aapee";24415487]En jaksa kaivella nyt meidän TES:iä, mutta ihan selvästi siinä sanotaan, että vanhemmat voivat olla molemmat tilapäisellä hoitovapaalla, kunhan ovat ERI AIKAAN. Samaan aikaan ei saa olla kotona. Tilapäistä hoitovapaata käyttävän työnantaja voi pyytää todistusta puolison työnantajalta siitä, että tämä on tosiaan ollut töissä. Ongelmana tässä on se, että jos puolisolla onkin lomaa ja tämä on vaikkapa lomareissulla jossakin ulkomailla. Ei hän silloin tietenkään voi tulla hoitamaan sairastunutta lasta.[/QUOTE]

Teidän tesiä, siis oletteko te samalla alalla miehesi kanssa? Ja olettehan te hoitovapaalla eri aikaan; sä olit viime viikolla, mies olis ollut tällä viikolla. Saathan sä työnantajaltas todistuksen tarvittaessa, että olit tänään töissä. Tosiaanko siinä on ehto, että jos ei mene yhtään päällekäin työaika, ei saa hoitovapaata?

Ja mitä tuo lomamatkajuttu tähän kuuluu, nythän kukaan ei ollut lomalla?

[QUOTE="vieras";24415576]
Ja mitä tuo lomamatkajuttu tähän kuuluu, nythän kukaan ei ollut lomalla?[/QUOTE]

Ei kuulukaan tähän. Tuli vain mieleen yleisellä tasolla, että siinä on myös porsaanreikä. Nyt menen nukkumaan. Jatketaan huomenna juttua.

[QUOTE="vieras";24415410]Miten etsin, kun en tiedä minkä sopimuksen piirissä apn mies on?[/QUOTE]

Kaikkihan ne sopimukset nojaa lakiin, joka on kaikille sama. Joissain paikoissa paikallisesti voidaan sopia lakia paremmin asiat, mutta koskaan ei voi sopia lakia huonommin. Laitoin nyt tuohon ne kohdat ja tummensin sen, et pitää tarvittaessa esitettävä selvitys perusteista. Tämä tarkoittaa useammalla työpaikalla sitä, ettei kotona sillä hetkellä muita aikuisia, siksi tarve hoitaa. Eikä kyllä lekurit tai th:t edes kirjota saikkulappua jos toinen vanhemmista kotona. Ja tässä näkyy tosiaan se, ettei työnantaja ole velvollinen maksaa palkkaa päivääkään, mut paikallisesti on monessa paikassa niin sovittu.

Ja tässä tulee nyt lain kohta:

Työsopimuslaki 26.1.2001/55
4 luku

Perhevapaat

6 §

«Tilapäinen» «hoitovapaa»

Työntekijän lapsen tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen, joka ei ole täyttänyt 10 vuotta, sairastuessa äkillisesti työntekijällä on oikeus saada lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi tilapäistä hoitovapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan. Sama oikeus on myös lapsen vanhemmalla, joka ei asu tämän kanssa samassa taloudessa. Tilapäiseen hoitovapaaseen oikeutetut saavat olla tilapäisellä hoitovapaalla saman kalenterijakson aikana, mutta eivät yhtäaikaisesti. (29.6.2006/533)

Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle tilapäisestä hoitovapaasta ja sen arvioidusta kestosta niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys tilapäisen hoitovapaan perusteesta.

7 §

Poissaolo pakottavista perhesyistä

Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi.

Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta.

7 a § (4.3.2011/197)

Poissaolo perheenjäsenen tai muun läheisen hoitamiseksi

Jos työntekijän poissaolo on tarpeen hänen perheenjäsenensä tai muun hänelle läheisen henkilön erityistä hoitoa varten, työnantajan on pyrittävä järjestämään työt niin, että työntekijä voi jäädä määräajaksi pois työstä. Työnantaja ja työntekijä sopivat vapaan kestosta ja muista järjestelyistä.

Työhön paluusta kesken sovitun vapaan on sovittava työnantajan ja työntekijän kesken. Jos siitä ei voida sopia, työntekijä voi perustellusta syystä keskeyttää vapaan ilmoittamalla siitä työnantajalle viimeistään kuukautta ennen työhön paluuta.

Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä selvitys poissaolon ja sen keskeyttämisen perusteesta.

8 §

Palkanmaksuvelvollisuus

Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa työntekijälle palkkaa tässä luvussa tarkoitettujen perhevapaiden ajalta.

Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella.

En mä ainakaan yövuoron jälkeen pysyisi kovin kauaa hereillä. Kyllä mä nuokkuisin aika nopeasti.

Te jotka ehdotatte lisävalvomista yövuoron jälkeen niin onko teillä itsellä kokemusta tuollaisesta? Oletteko ikinä olleet koko yötä töissä?

[QUOTE="Misku";24415830]En mä ainakaan yövuoron jälkeen pysyisi kovin kauaa hereillä. Kyllä mä nuokkuisin aika nopeasti.

Te jotka ehdotatte lisävalvomista yövuoron jälkeen niin onko teillä itsellä kokemusta tuollaisesta? Oletteko ikinä olleet koko yötä töissä?[/QUOTE]

Mä olen ollut useemman kerran arkena normityöpäivän 8-16, päivystänyt 16-8 ja seuraava normityöpäivä 8-16 siihen päälle. Joskus saanut nukkua kunnolla, joskus max pari tunnin pätkää. Tämän jälkeen hakemaan lapset tarhasta, työmatka 45 km. Sitten tavalliseen tapaan ruuanlaitot sun muut. Voin kertoa ettei mitään ihan helppoa silloin kun unta ei ole saanut. Ja mistään ahneudesta ei ole suinkaan kyse vaan virkavelvollisuudesta, miljoona kertaa mieluummin olisin kotona perheen kanssa kuin jossain hikisessä päivystyskämpässä...

Mutta tota mä ihmettelen ettei mies muka pysy hereillä, ja sitten taas toisaalta kissat herättää. Samoin sitä että ap on niin vastuullisessa työssä että on pakko olla palaverissa mutta palkka on niin huono ettei ole varaa palkata lastenhoitajaa pariksi tunniksi. Miehenkin luulisi saavan ihan kivat yölisät kuitenkin...

• Tykkää
Reactions: nokkimus
Mua ihmetyttää näitä aloituksia lukiessa, että missä työpaikoissa soitellaa toksen työhön ja kysellään kuka on missäkin vuorossa. Itse olen hakenut saikkutodistuksen jos tyttö on ollut kipeä ja ei kukaan ole kysellyt onko mieheni kotona vai ei? Vastaavasti mieheni on hakenut todistuksen ja ei kukaan ole kysynyt olenko minä kotona vai töissä.

P.s en halua syyllistää, mutta vaikka olen johtavassa asemassa niin yksikään palaveri ei ole lastani tärkeämpi. Kun asian esittää oikein niin kukaan ei kehtaa edes kyräillä.
Niin ja jos lapsen hoitamisesta saisin potkut niin hei hei firma :) ei ole sitten mua varten.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä