5-6-v lapsen imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Khimaira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Että rintamaidon myrkkyjä tulee pelätä, mutta ei varmaan muita myrkkyjä... Kuten lehmänmaito, korvike, rokotteet, ei-luomu ruoka, näistä ja muualta tulevia. Taitaa olla fanaattisen imetysvastaisen hepun keksimää.

(En kiellä etteikö rintamaidossa olis jotain myrkkyjä...missäpä niitä ei nykyään olis...määrissä vaan eroa.)

Alkuperäinen kirjoittaja Aiti Englannista:
Se on hienoa, etta elat noin ja olet elanyt syntymastasi saakka. Tarkeinta on tietaakseni valttaa kalaa.

Mutta silti, vaikka elaa luonnonmukaisesti, voisi kuitenkin elaa tata paivaa. Jos jonkun 6-vuotiaan kaverit saavat tietaa, etta hanta imetetaan, niin hanta voidaan aika rankasti kiusata. Ja tuollaiset asiat leviaa aika hyvin, varsinkin pikku paikkakunnalla.

Kuten sanottu en aio 6-vuotiaaksi lastani imettää. Ja tässä nyt unohdetaan täysin se että osittaisimetyksen jatkaminen 2-v ikään voi olla esim. 2 kertaa päivässä imettämistä. Sitten taas näiden argumenttien esittäjät eivät taida ottaa huomioon hyötyjä, joita äidinmaidosta saa, muovisten tuttipullojen erittämiä muoviyhdisteitä sekä sitä kuinka paljon lehmiinkin pumpataan mm. antibiotteja, kunnalisen veden sisältämiä kemikaaleja, puhumattakan siitä paljonko kaikesta mahdollisesta esim lihasta ja kalasta lapsi saa myrkkyjä itseensä niitä syödessään... Rasvakudokseen varastoitunut myrkky käsittääkseni lähtee tehokkaasti liikkeelle jos laihduttaa, minkä vuoksi se ei ole suositeltavaa imetysaikana.
Mutta siis tässähän tuli jo todettua kuinka heti killitetään kieroon jos joku meinaa edes 2-vuotiaaksi osittaisimettää. Sitten vedetään myrkkykortti esiin vaikka muksuille syötetään roskaruokaa usein jo hyvinkin aikaisin, käytetään kertakäyttövaippoja ja kemikaaleja sekä lääkkeitä turhaan.
Noo. Kukin menee tyylillään. Silti aion lastani imettää :) Kaikkia myrkkyjä kun ei voi elämästä poistaa. Jos niitä ei yhdestä paikasta saa niin toisesta sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Voi yoks.

Joskus lueskelin noita imetystuen sivuja ja taapeoimetysta ja meinasi oksu lentaa. Siella ihan pokkana aidit kertoi minkalaisia orgasmeja he saavat kun imettavat taaperoitaan. Ja kuulemma luonto on sen suunnitellut nain.

Kaikenlainen seksuaalisen mielihyvän hakeminen oman lapsen kautta on sairasta.
Mä tosin en oo saanut orkkua imettäessäni...

No hyo helvetti

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Että rintamaidon myrkkyjä tulee pelätä, mutta ei varmaan muita myrkkyjä... Kuten lehmänmaito, korvike, rokotteet, ei-luomu ruoka, näistä ja muualta tulevia. Taitaa olla fanaattisen imetysvastaisen hepun keksimää.

(En kiellä etteikö rintamaidossa olis jotain myrkkyjä...missäpä niitä ei nykyään olis...määrissä vaan eroa.)

Tätä rintamaidon myrkkyasiaa en missään nimessä usko, siinä mielessä että imetys kannataa lopettaa sen takia :/ Eiköhän noissa elintarvikkeissa ole enemmän myrkkyjä.

Mä olen vahvasti imetyksen kannalla, tuota isojen lasten imetystä en vain ymmärrä.

Alkuperäinen kirjoittaja hyhhyh:
Voi yoks.

Joskus lueskelin noita imetystuen sivuja ja taapeoimetysta ja meinasi oksu lentaa. Siella ihan pokkana aidit kertoi minkalaisia orgasmeja he saavat kun imettavat taaperoitaan. Ja kuulemma luonto on sen suunnitellut nain.

No hyo helvetti

oliko tuo totta oikeesti?

Alkuperäinen kirjoittaja hyhyh:
Voi yoks.

No hyo helvetti

Ai tuo että äidit ovat saaneet imetyksestä orgasmeja? Mä ainakin uskon että on totta - ainakin olen lukenut sellaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Khimaira:
Voi yoks.

No hyo helvetti

Ai tuo että äidit ovat saaneet imetyksestä orgasmeja? Mä ainakin uskon että on totta - ainakin olen lukenut sellaista.

mistä olet lukenut, en itse ole koskaan kuullut tuollaisesta, tosi kummallista ja jotenkin sairasta..

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Sanokaapas, taapero/teini-imettäjät, missä kulkee se "sopivan" imetysiän yläikä. Ja miksi juuri siinä?

Miksi ei kukaan fanaatikko kommnentoi? :attn:

En ole fanaatikko, enkä edes kovin pitkään imettänytkään. Yläikä on varmaankin siinä kun se maidon tulo loppuu. Úsein siinä vaiheessa kuin lapsi on n.kuusi seitsemän vuotias. Tietysti jos on pienempiä sisaruksia niin silloin maidon tulo jatkuu. Joissain kulttuureissa imetetään kahta nuorimmaista yhtäaikaa. Muistaakseni ainkin ortodoksi Juutalaiset. Imetyksellä on myös ehkäisevä vaikutus (ei tosin varma sellainen joten en suosittele) joissain uskonnoissa tai kulttuureissa missä ehkäisy on hankalaa tai kiellettyä toimii taapero-imetys hyvänä keinona pitää raskaus välit riittävän pitkinä.

Voi yoks.

No hyo helvetti

mistä olet lukenut, en itse ole koskaan kuullut tuollaisesta, tosi kummallista ja jotenkin sairasta..

Netistä, linkki jostakin imetyssivuilta eteenpäin, tjt..hatara muistikiúva, mutta uutena tai yllättävänä asiana tuo ei tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Sanokaapas, taapero/teini-imettäjät, missä kulkee se "sopivan" imetysiän yläikä. Ja miksi juuri siinä?

En ole fanaatikko, enkä edes kovin pitkään imettänytkään. Yläikä on varmaankin siinä kun se maidon tulo loppuu. Úsein siinä vaiheessa kuin lapsi on n.kuusi seitsemän vuotias. Tietysti jos on pienempiä sisaruksia niin silloin maidon tulo jatkuu. Joissain kulttuureissa imetetään kahta nuorimmaista yhtäaikaa. Muistaakseni ainkin ortodoksi Juutalaiset. Imetyksellä on myös ehkäisevä vaikutus (ei tosin varma sellainen joten en suosittele) joissain uskonnoissa tai kulttuureissa missä ehkäisy on hankalaa tai kiellettyä toimii taapero-imetys hyvänä keinona pitää raskaus välit riittävän pitkinä.

Imetys ei ehkäise kuin sen puolivuotta ja sittenkin muiden kriteerien pitää täyttyä. Taaperoimetyksellä ei ole mitään ehkäisevää tehoa.

Pohtikeeha kaik kurttuohtaset paheksujat semmost,jot varsi suurin osa teistäki on olt yle hyvillää aikanaa,ko seurustelles on päästy nii pitkäl,jot poika halluu immee tytö tissii.Mite tuo lie,halluuks poika opettaa tyttöö hyväks äitiks,vai tyttö antaa pojal nautinno.Pohtikeeha sitä.

Jaahas. Karseaa lukea tätä ketjua tietäen (tai ainakin olettaen), että täällä kirjoittavat ovat äiti-ihmisiä. Että semmoinen maailma. Äidit porukalla yökkäilee ja oksentelee - imetykselle.

Itse lopetin poikani imetyksen hänen ollessaan 3,5-vuotias. Oli sopiva aika. Yhteisellä sopimuksella saatiin loppumaan, minä kannustin ja hänelle aika tuntui olevan otollinen. Pikkusisko 2v saa jatkaa vielä tissittelyä.

Minua myös kiinnostaa, ja olen tätä toistuvasti eri foorumeilla yrittänyt kyselläkin, missä näiden kauhistelijaäitien mielestä menee normaalin imetyksen raja? Ja mitkä vankat perusteet sieltä takaa löytyvät?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti hyvinkin:
Jaahas. Karseaa lukea tätä ketjua tietäen (tai ainakin olettaen), että täällä kirjoittavat ovat äiti-ihmisiä. Että semmoinen maailma. Äidit porukalla yökkäilee ja oksentelee - imetykselle.

Minua myös kiinnostaa, ja olen tätä toistuvasti eri foorumeilla yrittänyt kyselläkin, missä näiden kauhistelijaäitien mielestä menee normaalin imetyksen raja? Ja mitkä vankat perusteet sieltä takaa löytyvät?

Kukaan ei yökkäile imetykselle vaan ison lapsen tissin lutkutukselle, siinä ei ole mun mielestä mitään herkkää tai söpöä kun 6- vuotias kävelee tissille :/ Niinkuin tuo videolinkkikin :/
Jokainen tehköön tavallaan, enkä tosiaan sano miten muiden pitää asiansa ratkaista, tuon vain mielipiteeni julki ja haluan hiukan keskustelua asiasta - kiinnostaa noin niinkuin oikeasti ne syyt imettää noin isoa lasta.

Mun ( mulla ) mielestä normaalin imetyksen raja menee siinä 2- max 3- vuoden paikkeilla. Itse en imettäisi yli 2- vuotiasta, mutta ymmärrän hyvin että joku imettää 3- vuotiasta, heitä on kuitenkin aika paljon. Vaikken niitä syitä sillekään ihan ole sisäistänyt..

Sitä olen ihmetellyt ja irrottauduinkin imetystukilistalta siinä vaiheessa, kun mulle yritettiin ruveta paasaamaan sitä, että kun lapsi noin 1- vuotiaana saattaa yrittää irrottautua rinnasta, niin sinnikkäästi vaan jatketaan imettämistä. Siitä se motivaatio imemiseen taas tulee ja imetys voi jatkua :/

Kun mun lapsi 1- vuotiaana liikkui jaloillaan, sanoi sanoja ja söi samaa ruokaa kuin muu perhe ( eikä todellakaan enää syönty tissiä, kunhan leikki siinä) niin e todellakaan kokenut tarpeelliseksi jatkaa vaan imettämistä. Aikansa kutakin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Huvittunt:
Pohtikeeha kaik kurttuohtaset paheksujat semmost,jot varsi suurin osa teistäki on olt yle hyvillää aikanaa,ko seurustelles on päästy nii pitkäl,jot poika halluu immee tytö tissii.Mite tuo lie,halluuks poika opettaa tyttöö hyväks äitiks,vai tyttö antaa pojal nautinno.Pohtikeeha sitä.

:D

Ensinnäkin niinkuin täällä jo aiemmin on todettu, WHOn imetyssuositus on koskee nimenomaan kehitysmaita, vaikka maailmanlaajuinen onkin. Syy: koska suurin osa maailman ihmisia elää kehitysmaissa. Hyvinvointivaltiossa on tarjolla muutakin ruokaa.

Toiseksi rintamaito on enää "tonkanpesuvettä" yli vuotiaalle. Tutkittu juttu, mm. oma neonatalogimme on asiaa tutkinut...Ravintoarvosta on turha enää huudella siinä vaiheessa.

Imetys ei ehkäise kuin sen puolivuotta ja sittenkin muiden kriteerien pitää täyttyä. Taaperoimetyksellä ei ole mitään ehkäisevää tehoa.

imetys ei ole luotettava ehkäisykeino edes sitä puolta vuotta vaikka muutkin ehdot täyttyisivät :attn:

Esimerkiksi kuukautisten alkamattomuus ei mitenkään tarkoita sitä että raskaaksi ei voisi tulla, ovulaatio kun tapahtuu jo parisen viikkoa ennen vuodon alkamista. Se taas voi tapahtua siitä huolimatta että vauvaa imettäisikin jatkuvasti ympäri vuorokauden.

Itse en näe mitään syytä imettää enää yli 1½ ,ja tuokin alkaa olla jo aika maksimi ikä imettämiseen,vuotiasta saati että joku 5-6 vuotias kävisi tissillä, huh. Siis kyllä sitä läheisyyttä voi antaa monella muullakin tavalla kuin että laitetaan tissi suuhun ja ravinnon tuon ikäiset saavat kyllä ihan muusta kuin rintamaidosta. Eli minusta ei ole mitään perusteita noin isojen lasten imettämiseen. Ja ihan lasten kannaltakin ei varmaan kauhean kiva tulla kiusatuksi kun kaverit koulussa kuulee että eskarilainen käy vielä äidin tissillä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse en näe mitään syytä imettää enää yli 1½ ,ja tuokin alkaa olla jo aika maksimi ikä imettämiseen,vuotiasta saati että joku 5-6 vuotias kävisi tissillä, huh. Siis kyllä sitä läheisyyttä voi antaa monella muullakin tavalla kuin että laitetaan tissi suuhun ja ravinnon tuon ikäiset saavat kyllä ihan muusta kuin rintamaidosta. Eli minusta ei ole mitään perusteita noin isojen lasten imettämiseen. Ja ihan lasten kannaltakin ei varmaan kauhean kiva tulla kiusatuksi kun kaverit koulussa kuulee että eskarilainen käy vielä äidin tissillä.

peesaus

Minusta se ei ole mitenkään järkevää, kun lapsi on jo niin iso, että voi hampailla jauhaa ruokansa ja juomaksikin käy hyvin vesi. Luonnollista olisi, että sen ikäinen on jo toisen lapsen isosisko tai veli ja maito menee vauvalle. Jos vauvaa ei ole, se johtuu vaan siitä, että nykyään ehkäistään. Eli voi sitä järkeä käyttää kyllä kaikin puolin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

TÄYSimetys on melko varma ehkäisykeino, tai sanoisinko mahdollinen..

Kyllä mun mielestä on vähemmän kivoo kun mä herättelen vaimossa haluja ja sitten poika tulloo ja pyytää tissille, katella sitten vieressä kun vaimo saa orkkuja ja monta. Poika on ny vanhemmiten oppinut koska mä oon sillä päällä ja tekee sitä vallan.
Vaimo sanoo että kyllä poika tissistä luopuu viimeistää sillo kun saa oman tytön kenen tissiä lutkuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mies:
Kyllä mun mielestä on vähemmän kivoo kun mä herättelen vaimossa haluja ja sitten poika tulloo ja pyytää tissille, katella sitten vieressä kun vaimo saa orkkuja ja monta. Poika on ny vanhemmiten oppinut koska mä oon sillä päällä ja tekee sitä vallan.
Vaimo sanoo että kyllä poika tissistä luopuu viimeistää sillo kun saa oman tytön kenen tissiä lutkuttaa.

Eihän tää oo totta??? Eihän?

Alkuperäinen kirjoittaja siis häh:

No ei varmana ole, provo tää on! En ymmärrä että isoa lasta imetetään, se menee yli hilseen, mutta siitä huolimatta imetys on ruokailua, se on äidin ja lapsen yhteinen hetki, ei siinä mitään seksuaalista ole! Ainakin tämä on oma kokemus kahden lapsen äitinä.

Alkuperäinen kirjoittaja siis häh:

Ei kai kukaan oikeasti usko tuollaisiin?? Eihän??

Yhteistyössä