5½ kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ärhäkkyys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Ärhäkkyys

Vieras
Hei,

kysyisin kommentteja 5,5kk pojan käytökseen. Siis, poju on mielestäni ihan mahdonntoman helposti ärtyvä, uhmakas ja itsepäinen. Voiko tällaista olla jo tässä iässä vai onkohan joku vialla, huolestuttaa? Pari esimerkkiä: yritin tänään pukea paitaa päälle. On muutama viikko sitten keksinyt inhoavansa pukemista. Alkoi aivan hysteerinen huuto ja ihan järkyttävä kiljunta. Siis ihan järkyttävä. Huitoi ja potki tosi voimalla. Tätä jatkui niin kauan, että ""väkisin"" sain runnottua paidan päälle ja nostin pojan syliin. Hän rauhottui pikkuhiljaa. Samanlainen mesoaminen syntyi eilen, kun yritin syöttää, ja halusi aina ottaa lusikan omaan käteen. Annoin, mutta yritin tietty myös ihan syöttää. Huuto oli aivan järkyttävä, ja tuntui ettei saa enää edes ilmaa. Jouduin nostamaan ylös ja rauhoituttiin vähän aikaa, ja yritettiin uudelleen. Ja tällaisia kiljunta & huutokohtauksia tulee siis monta kertaa päivässä.

Mutta kohtausten välissä poju on mitä ihanin pikkumies. Olen jo miettinyt et mikähän luonnevika mahtaa olla kyseessä...

Onko muilla jo tässä iässä ollut uhmaa? Mitenhän pitäisi toimia, että sais kohtaukset hiukan vähemmän dramaattisiksi?

Oma poika lähentelee 5kk, ja todella ääntään käyttää ja protestoi kiljumalla. Vihaa bodyn tai puseron pukemista, ja naaman rasvaamista (atooppinen iho) mm. Ja tosiaan potkii ja huitoo kuin isompikin jässikkä. Itse suhtaudun vain rauhallisesti, ja vien vaikka huoneesta toiseen puoliksipukeutuneena kissaa katsomaan tai alakertaan tuttia huuhtelemaan, enkä huomioi kiljumista paljoakaan. Puhelen vain rauhallisesti, enkä panikoi. Ei tuo paljoa näytä vaikuttavan, mutta unohtaa kiukut heti kun on muuta kiinnostavaa katseltavaa. Muutenkin tykkää kiljua ja kirkua, ja huomaa siitä saavansa reaktion, joten se on vain sellaista pienen oman mielipiteen osoittamista! Taitaa tulla voimakastahtoinen pikkumies meille. :)

Meillä oli ihan samanlaista juuri 5 kk iässä. Olin aivan hermoraunio! Pukeminen erityisesti oli aivan järkyttävää tappelua. Meni onneks ohi noin kuukaudessa. Meillä muuten pukemistappelu loppui, kun olimme kylässä ja pyysimme ulkopuolista pukemaan ulkovaatteet...ei huutanut yhtään...ja koko temppuilu jäi sille tielle!

Ihan sama täällä, vauva nyt juuri 5,5kk!!
Hirveä osoittamaan mieltä, mutta sitten kun menee asiat hänen mielensä mukaan niin on yhtä hymyä ja naurua :D
Selvästi on oma tahto herännyt. Äiti ei saa poistua näköpiiristä, neitiä pitäisi olla koko ajan hyppyyttämässä ja hauskuuttamassa, itse pitää saada syödä sosetta ja saakin toki ;), kaikkeen pitää saada tarttua ja syödä...huhhuh :)

Hei!

Kiitos kovasti vastauksista! Ihanaa lukea, että muillakin on tällaista, vaikka tietysti kurjaa, että meitä uhmakkaista 5-kuukautisista kärsiviä on näinkin monta. Mutta siis kuuluu varmaan sitten ihan tähän ikään. Itse olen nimittäin luullut, että uhma nousee vasta myöhemmässä vaiheessa.

Ilmeisesti muuten tämä ikäisetkin ovat jo aika ovelia: me asutaan kerrostalossa, ja muuten olen antanut vauvan metelöidä suht' vapaasti (hyvät äänieristeet) mutta sen kiljumisen olen yrittänyt lopettaa heti alkuunsa, kun olen pelännyt että yläkerran mummo soittaa kohta lastensuojeluviranomaiset paikalle ;) Eli sillä on saanut tahtonsa läpi aika helposti. No nyt sitten tuntuu, että sitä kiljumista käytetään heti, kun hiukan lievempi kitinä ei tuota toivottua tulosta...

Yhteistyössä