4vuotiaan osaaminen ja taidot??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mammanpojat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mammanpojat

Aktiivinen jäsen
08.09.2008
1 348
0
36
Kuinka hyvin piirtää? Kirjoittaako omaa nimeä? Osaako kaikki värit? Mihin asti osaa laskea? Puhuuko tosi sujuvasti jo? Pelaileeko? Leikkiikö? Pukeeko kaikki vaatteet itse, syökö kaiken itse? Miten muuten omatoiminen?
Osaako kelloa tulkita yms??

Meillä poika 4v5kk ja näitä taitoja omaa:
Puhuu niin pitkiä lauseita ku vaan voi ton ikänen jaksaa puhua, tulee r ja s kunnolla, tuntee aakkoset, ei osaa ilman mallia vielä kirjoittaa omaa nimeä, laskee kolmeenkymmeneen, tietää kaikki värit, Piirtää ihan kivasti, tikku ukkoja, niille käsiä, jalkoja, kehonosia yms, mitään älyttömän selvää kuvaa mistää autosta yms ei vielä ole tullut?! tarviiko tullakaan :ashamed:
Pelailee joskus pleikkarilla (yleensä pari krt viikossa pelipäivä/tunti kerralla)
tuntee muistipelit, korttipelejä, erilaisia lautapelejä yms, roolileikit hyvin hallussa.
Mitä kaikkea 4 vuotiaan pitäisi osata? :whistle:

Suunnileen samat meillä mutta tuskinpa osaa aakkosia ,en ole kyllä ikinä tytöltä kyselly.
Piirtää kyllä hyvin taitavasti jo :)
On syönyt ja pukenut jo monta vuotta,pyöräilee apurattailla.
Eiköhän kuule ole molemmilla ihan ok. lapset :D Kyllä ne kuittailevat joko neuvolassa tai päiväkodissa jos sinne menevät!

Meidän jäbä on 3v 8kk ja osa tällasta:
puhua pulputtaa koko ajan ja paljon.ainut kirjain jota ei osaa vielä on D,sanoo seen R:nä.
Osaa kirjoittaa oman nimensä,tosin kirjaimet saattaa välil olla vääräs järjestykses tai ylösalaisin.
Osaa laskea ainakin 15 ja pelaa tietsikalla välil matematiikka-pelejä.
pirtää ukkoja,joiden jalat ja kädet lähtee suoraan päästä(ei siis vielä vartaloa),piirtää autot ja panssarivaunut niin,että ne kyl hyvin niiksi tunnistaa.
Ajaa appareiden kanssa.
Pukee ja syö täysin omatoimisesti.Vetoketjut tuottavat vähän hankaluuksia vielä.

ihan tarpeeks osaa ikäisekseen mun mielestä :D

meil ei todellakaan osaa piirtää ihmistä,hyvä jos päätä..ei vaan suostu, aina piirtää kaloja ja muita elukoita.siitä tuli sitten neuvolassakin sanomista vaikka yritin mainita että kun tykkää/osaa piirtää mistä on kiinnostunut, mutta kun joku insinööri on taas keksinyt nämä "4.veen täytyy osata juuri nämä" -kriteerit niin se siitä sitten..ja samalla vielä muka puhutaan että lapsen yksilöllisyys on otettava huomioon..?

Meiän tyttö on kanssa 4v5kk ja puhuu todella paljon ja selvästi, ärrä tosin jää välillä tulematta.. tuntee jonkun verran kirjaimia ja osaa kirjoittaa oman nimensä.. laskee 10.. piirtää ihmisiä, joilla on kaikki raajat, vatsa, hiukset yms.. autojakin piirtelee.. tietokoneella pelaa muumipeliä silloin tällöin ja lautapelit sun muut sujuu hyvin.. ilman apupyöriä oppi ajamaan jo vuosi sitten..

En mä osaa sanoa, mitä 4 vuotiaan pitäisi osata.. musta ap:n pojan osaamiset kuulostaa oikein hyviltä.. =)

Juu ja syö ja pukee itse.. hakee syötävät vaikka itse jääkaapista jos mä en ehdi.. :D

Meidän 4v lukee ja kirjoittaa täysin sujuvasti.Mielipuuhaa piirrellä ihmisen anatomiaan liittyviä juttuja,tuntee ihmisen rakenteen paremmin kuin äiti :)
Tuntee numerot (laskee jotain 2+2 juttuja...) ja viikonpäivät,pukee (oppi hoidossa viime vuonna täysin itsenäiseksi)
Neuvolantäti käytti lapsesta sanaa nero,mutta minusta hieman yliampuvaa...vai onko???
Omasta mielestä ihan normaali,mutta toki tuo kirjoittaminen ja lukeminen näin aikasessa vaiheessa yllätti.

Meijän tyttö on 3v10kk.
Piirtää ukkelin jotenkin,kun auttaa,pyörällä ei osaa ajaa ollenkaan,saksilla leikkaaminenki on jotenki hakusessa,syö ite,mut lusikka ote on jotenki väärä(ollaan saatu siitä sanomista).
Puhuu hyvin ja paljon. r ja s kirjainki tulee kunnolla.
Nimeönsä ei osaa kirjottaa,laskee kymmeneen...

vähän hidas 4v vissiin...? :ashamed:

Meidän 4,5v

piirtää niitä ihania pääjalkaisia.
Osaa laskea ainakin 20 jollei pidemmälle
Saksilla osaa viivoja pitkin leikata
syö itse ja pukee kaikki vaatteet itse. JOskus on vetoketjun kanssa hankaluutta ja nauhoja ei osaa solmia itse, tai no umpisolmuun ne kyllä saa.
Puhuu kuin papupata ja tulee R ja S-kirjaimet hyvin.
Pyörällä ollaan oikeestaan opeteltu ajamaan vasta tänä kesänä,kun aikasemmin ei oo likka oikein ollu suostuvainen pyöräilyyn.
Nimen osaa kirjottaa ihan ite. Kirjaimia tuntee ja osaa luetella vaikka lehdestä jonkun sanan kaikki kirjaimet. Muumitietokone on oikeesti tosi hyvä väline kirjainten opetteluun!
Tietokoneella tykkää pelata pikkukakkosen sivuilla ja puuhapeteä. Pleikkaria ei olla annettu pelata.

Singstarilla osaa laulaa PMMP:n pikkuveli-biisin pisteillä 5680!!! :D on muuten ennätys!

Tykkää erilaisista lautapeleistä ja muistipeleistä! tykkää myös tehä palapelejä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mammanpojat:
Kuinka hyvin piirtää? Kirjoittaako omaa nimeä? Osaako kaikki värit? Mihin asti osaa laskea? Puhuuko tosi sujuvasti jo? Pelaileeko? Leikkiikö? Pukeeko kaikki vaatteet itse, syökö kaiken itse? Miten muuten omatoiminen?

-Piirtää melko selkeästi, joskus vain suttua - "autoratoja"
-Osaa kaikki värit, sininen ja vihreä menee joskus sekaisin
-Laskee kai kahteenkymmeneen
-Puhuu sujuvasti
-Syö itse, pukee itse (jo alle 2-vuotiaana)
-Tosi omatoiminen, ehkä vähän liiankin.. Osaa mm. voidella leivät, kuoria perunat jne.
-Kelloa ei vielä aivan osaa, mutta tunnistaa numerot ja sillä tavoin pikkuhiljaa varmaan oppii
-Pelailee isoveljen kanssa kaikenlaisia pelejä

Ja uhmaa pukkaa, on melko temperamenttinen tapaus, hoivaa pikkuveljeä paljon ja on vähän sellainen hellämielinen siinä mielessä :) Tykkää hirveästi meikeistä, kynsilakasta jne :D Poika täyttää loppuvuodesta 4v.

Meillä r-kirjain hukassa, lukee sujuvasti, mutta numerot ei kiinnosta, pyörällä ei osaa ajaa ilman appareita, palapeleissä haka, häviämisessä huono, ei osaa leikkiä isommassa porukassa (kahdestaan jonkun kanssa leikit sujuu kyllä), osaa olla myötätuntoinen, pyytää anteeksi ja näyttää tunteensa. :)

Kuinka hyvin piirtää? Ei vielä piirrä juuri muuta kuin pyörremyrskyjä, satunnaisesti pääjalkaisia.

Kirjoittaako omaa nimeä? Ei.

Osaako kaikki värit? Osaa.

Mihin asti osaa laskea? 12, sitten menee sekaisin, 14,17,15

Puhuuko tosi sujuvasti jo? Puhuu jatkuvasti. ärrä ei tule vielä.

Pelaileeko? Lautapelejä, tosin jotkut säännöt menee vähän luovimalla.

Leikkiikö? Leikkii yksin että toisten kanssa.

Pukeeko kaikki vaatteet itse, syökö kaiken itse? Kyllä.

Miten muuten omatoiminen? Vessassa käy, pyyhkii itse, kutsuu tarkistamaan.

Osaako kelloa tulkita yms?? Ei.

Ei osaa ajaa pyörällä.

3v8kk, vuoden alussa täyttää 4v

Alkuperäinen kirjoittaja ewe:
Meidän 4v lukee ja kirjoittaa täysin sujuvasti.Mielipuuhaa piirrellä ihmisen anatomiaan liittyviä juttuja,tuntee ihmisen rakenteen paremmin kuin äiti :)
Tuntee numerot (laskee jotain 2+2 juttuja...) ja viikonpäivät,pukee (oppi hoidossa viime vuonna täysin itsenäiseksi)
Neuvolantäti käytti lapsesta sanaa nero,mutta minusta hieman yliampuvaa...vai onko???
Omasta mielestä ihan normaali,mutta toki tuo kirjoittaminen ja lukeminen näin aikasessa vaiheessa yllätti.

Onko teidän 4v liki 5v vai vasta täyttänyt 4v. Kieltämättä nerolta vaikuttaa, ei tuollaisia taitoja tarvi vielä eskariin menijän edes osata. Onko sosiaalinen?

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Hyppiä tasajalkaa, potkia palloa, yms

http://vanhemmat.mll.fi/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy/4-5vuotias.php?dir=/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy
http://www.kersanet.fi/Default.aspx?id=324657

Tossa oli tällasta mihin kiinnitetään huomiota ja keskustellaan:

Perheen hyvinvointi ja vuorovaikutus

Keskustellaan perheen kassa kasvatukseen ja hyvinvointiin liittyvistä asioista:

*
mikä on perheen vointi ja jaksaminen
*
vanhempien suhtautuminen lapsen tunnepurkauksiin
*
perheen yhdessäolosta, tukiverkoista ja vanhempien yhteisestä ajasta ja jaksamisesta
*
kasvatukseen johdonmukaiset rajat
*
lapsen omatoimisuuden tukemisesta pukemisessa ja syömisessä
*
lapsen sylissä pitämisestä
*
lapsen viihtyminen päivähoidossa
*
keskustellaan lasten kerhotoiminnasta sekä muista palveluista

Eipä ole meillä todellakaan keskusteltu moisista koskaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Mammanpojat:

Mitä kaikkea 4 vuotiaan pitäisi osata? :whistle:

poika täyttää joulukuussa 4-v, eli ei ihan vielä ole sitä, mutta:
ei juurikaan osaa piirtää, auton kyllä, ei muuta :| ei ymmärrä kirjaimista hölkämän pölähtämää, väreistä ei tunne nimeltä kuin mustan ja valkoisen (todennäköisesti on värisokea kuten minä ja isoveljensä! ) laskea osaa varmuudella kahdeksaan. Puhua pälpättää kuin ruuneberi :laugh: Kirjaimet kohdillaan kaikki.
pleikkaria ei ymmärrä yhtään mutta lautapeleistä menee nää ihan pienimmille suunnatut, mm. choco.
Leikkii toki paljon, syö itse (tietysti! tai saa jättää syömättä! ) nappeja ei osaa laittaa eikä solmia kengän nauhoja tietenkään, vetoketjun oppi viikko sitten laittamaan kiinni. peppunsa pyyhkii hyvin kakan jälkeen...
Omatoiminen just senverran kuin milloinkin haluaa.
Kelloa ei ymmärrä eikä aja ilman apupyöriä. Ei osaa käyttää saksia.

Ja nyt tuleekin mieleen että onkohan hän ihan normaalin kehityksen mukana..?

Alkuperäinen kirjoittaja SmileX:
ei juurikaan osaa piirtää, auton kyllä, ei muuta :| ei ymmärrä kirjaimista hölkämän pölähtämää, väreistä ei tunne nimeltä kuin mustan ja valkoisen (todennäköisesti on värisokea kuten minä ja isoveljensä! ) laskea osaa varmuudella kahdeksaan. Puhua pälpättää kuin ruuneberi :laugh: Kirjaimet kohdillaan kaikki.
pleikkaria ei ymmärrä yhtään mutta lautapeleistä menee nää ihan pienimmille suunnatut, mm. choco.
Leikkii toki paljon, syö itse (tietysti! tai saa jättää syömättä! ) nappeja ei osaa laittaa eikä solmia kengän nauhoja tietenkään, vetoketjun oppi viikko sitten laittamaan kiinni. peppunsa pyyhkii hyvin kakan jälkeen...

Ihan varmasti on :heart: .

Meillä poika 3½v, joten vielä on aikaa tuohon 4v. Poika osaa piirtää aika hyvin ihmishahmon ei ole enää ikäänkuuluva pääjalkainen, "kirjoittelee", puhuu täydellisesti, d-kirjainkaan ei ole enää pohjalaisittain r :) Motoriikka ikätasolla, hienomotoriikka hyvä. Laskee ainakin kymmeneen, värit menee välillä vielä sekaisin.Rakastaa musiikkia, lauleskelee. Syö itse, käy pöntöllä, osaa pukea, jos viitsii. Pyörällä ei vieläkään jaksa polkea. Eikä se kyllä hirveesti edes kiinnosta, kaipa sekin taito vielä opitaan:) Näkyi olevan vanhempiakin, jotka eivät osanneet. Leikkii kavereiden kanssa, saa nähdä miten hoidossa suuremmassa lapsiryhmässä leikkii. Uhmaikä on päällä ja poika on tosi on-off-tyyppi, äidin hermoja koitellaan:/

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaSweeneyTodd:
Alkuperäinen kirjoittaja SmileX:

Ihan varmasti on :heart: .

Todella reippalta kuulostaa:)

Uusimmat

Yhteistyössä