Meillä 5,5-vuotiaalla yövaippa. Ei ole mitään ihmekonsteja päästä yökastelusta, koska lapsi itse eikä vanhempi voi siihen yleensä vaikuttaa mitenkään. Yökastelu jää pois, kun lapsi on siihen valmis fysiologisesti. Siksi esim. asiasta ei kannata tehdä numeroa, koska voi olla, että lapsi kovasti haluaisi olla yökuiva, mutta ei tosiaan itse voi sille mitään, että kastelee. Mitkään lahjonnat eivät auta, päinvastoin voi lapselle tulla paha mieli, koska ei siis itse voi asiaan vaikuttaa. Iltajuomisella ei ole merkitystä, eikä yöllä kannata lasta herättää pissalle, siinä vain häiriintyy lapsen uni.
Eli koita vaan jaksaa ja olla kärsivällinen, ei kannata ajatella koko asiaa. Yökastelijalle ei erity hormoonia, joka tavallaan tiivistää pissan väkeväksi, jolloin se mahtuu rakkoon, yökastelijan pissa on yleensä laimeaa ja sitä erittyy paljon, ei mahdu rakkoon ja lapsi kastelee. 5-vuotisneuvolasta voi saada lähetteen yökasteluhoitoon, yleensä hoidetaan hälytinpatjalla ja/tai Minirin-lääkkeellä. Meillä kokeiltiin lääkettä, ei auttanut ja nyt annetaan vaan ajan kulua. Nyt onkin pissaaminen vähentynyt öisin paljon, pieni pissa on aamuisin vaipassa, kun ennen tuli jopa vaipan läpi ja vaippa painoi tosi paljon aamuisin. Jossain myös suositeltiin, että voi huolehtia siitä, että lapsi käy tasaisesti koko päivän vessassa, ei vain ennen nukkumaan menoa.
Tsemppiä ja suosittelen antamaan ajan kulua, kyllä se siitä