4v yökastelija

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmissaan

Vieras
Pitäiskö asiaan rueta paneutumaan jo jotenkin kun 4v käyttää vielä yöllä vaippaa? Ei herää kun nukkuu ilman ja aamulla on aina sänky märkä kun ilman vaippaa kokeillaan. Eli pääsääntöisesti vaippa on. Joskus kokeillaan ilman, mutta kun aina tulee housuun niin ei oikein kiva. =( Päiväkuivaksi oppi 2v 2kk iässä.

Siinä lähempänä viittä vuotta hanki viimeistään jostakin hälytinpatja, että tenava tajuaa herätä mennäkseen pissalle. Siihen asti laittakaa hänelle vaippa.

[QUOTE="aapee";23135725]En nyt ihan ymmärtänyt. En tiedä miksi. Ei herää kun pissa tulee/pissattaa. Näin oletan.[/QUOTE]

Tarkoitan, että liittyy hormoneihin. Kannattaa googlettaa asiasta.

Meillä oli pojalla vielä yövaippa kunnes täytti 4.5v. Älä anna juoda enää tuntia ennen nukkumaan menoa ainakaan paljon ja pissata ennen sänkyyn menoa.
Meillä se kävi sitten tosi helposti kun vaippa jäi pois lopulta tuli pari vahinkoa vaan.
Tsemppiä teille ja älä lannistu vielä vasta kun 5v tulee täyteen sitten aletaan tutkia.

Meidänkin keskimmäisellä poitsulla yövaippa 4,5-vuotiaaksi asti. Sitten yhtäkkiä itse vaan jätti sen pois. Käytettiin ja käytetään edelleenkin ainakin kerran yössä pissalla, mutta nyt se on tainnut tajuta sen itsekin. Kuopus, tyttö 2,5 v., oppi täyskuivaksi jo alle 2-vuotiaana (itse asiassa oli ensin yökuiva). Pojilla on juurikin usein se, että sitä hormonia joka säätelee pidätyskykyä alkaa erittyä myöhemmin kuin tytöillä, joten siksi yökastelu on aika tavallista. Käsittääkseni sitä aletaan tutkia ja kokeilla eri metodeja vasta jos vielä ekalla luokalla yökastelee.

[QUOTE="aapee";23135780]Kiitti. Näin täytyy tehdä. =) En ole jaksanu ressata asialla kun muutakin ressiä ollu riittämiin.[/QUOTE]

Meillä poika kasteli vielä yli 5 vuotiaana. Sitten se vaan jäi pois. Kannattaa kuitenkin lukea asiasta. Lapsi ei tee sitä tahallaan, ei vaan voi asialle mitään. Voit puhua asiasta myös neuvolassa seuraavalla kerralla.
Meillä oli huggiessin yövaippoja käytössä, ovat tarpeeksi isoja. En tiedä saako noita enää.

en nyt näe tuota mitenkään ongelmana...meillä tyttö täytti just kuus ja nyt vasta lopettettiin yöllä pissalla käyttäminen...
poika on 4,5vee ja vaippa on yöllä ja en todella ala siitä mitää vielä ihmettelemään!

[QUOTE="Meri-Kaisla";23135836]5 v yleensä vasta puututaan. Meillä auttoi muutumassa kuukaudessa hälytinpatja. Sinuna antaisin vaipan olla ja ajan vaan kulua.[/QUOTE]

Ei asia minua muuten vaivaa, mutta lasta itseään. On silloin tällöin yö-kylässä samanikäisellä ystvällään ja osaa jo "hävetä" kun hänellä vaippa ja kaverilla ei.

[QUOTE="aapee";23135859]Ei asia minua muuten vaivaa, mutta lasta itseään. On silloin tällöin yö-kylässä samanikäisellä ystvällään ja osaa jo "hävetä" kun hänellä vaippa ja kaverilla ei.[/QUOTE]
Niin meidänkin poika teki. Halus vaipan pois mutta ei siitä mitään tullut. Lapselle voi koittaa selittää asiaa. Eipä tuossa paljoa muuta voi vielä tehdä.

Jälleen kerran muistuttaisin että antakaa niiden lasten olla lapsia ja kehittyä rauhassa omaan tahtiinsa! Lapsi häpeää yövaippaansa vain aikuisten höpinöiden tähden, ei muun vuoksi. Meillä ei todellakaan stressattu eikä stressata asiasta. Tietoakin nykypäivänä löytyy netistä että tuo on ihan normaalia. Siitä tarvitse mihinkään tutkimuksiin lähteä eikä hommata hölmöjä patjoja. Pitäkää vaippaa kunnes lapsi on kypsä. Yökastelu loppuu kyllä kun sen aika on ja lapsi on valmis. Ja jos muiden takia häpeilee, voi aikuinen sanoa ääneen siellä kyläpaikassakin että vaipan käyttö yöllä on ihan normaalia (vaikka naapurin jesse olisikin jo ilman vaippaa) ja kaikki kehittyy eri tahtiin. Minusta oppimisesta ei voida puhua kun on kyseessä fysiologinen kehitys. Joten turha stressi pois!

Meillä myös poika nukkui tosi sikeästi eikä herännyt pissahätään, eikä häntä hävettänyt vaipat ollenkaan. Sehän on vähän miten asiaan suhtautuu. Sitten kun alkoi olla viikko ilman että oli vaippa märkä niin otettiin kokonaan pois. Sitä ennen toki kokeiltiin mutta tultiin yhdessä pojan kanssa siihen tulokseen että pidetään vaippaa niin kauan kuin tarvitsee.

Alkuperäinen kirjoittaja jälleen kerran!;23136199:
Jälleen kerran muistuttaisin että antakaa niiden lasten olla lapsia ja kehittyä rauhassa omaan tahtiinsa! Lapsi häpeää yövaippaansa vain aikuisten höpinöiden tähden, ei muun vuoksi. Meillä ei todellakaan stressattu eikä stressata asiasta. Tietoakin nykypäivänä löytyy netistä että tuo on ihan normaalia. Siitä tarvitse mihinkään tutkimuksiin lähteä eikä hommata hölmöjä patjoja. Pitäkää vaippaa kunnes lapsi on kypsä. Yökastelu loppuu kyllä kun sen aika on ja lapsi on valmis. Ja jos muiden takia häpeilee, voi aikuinen sanoa ääneen siellä kyläpaikassakin että vaipan käyttö yöllä on ihan normaalia (vaikka naapurin jesse olisikin jo ilman vaippaa) ja kaikki kehittyy eri tahtiin. Minusta oppimisesta ei voida puhua kun on kyseessä fysiologinen kehitys. Joten turha stressi pois!

Ei meillä mihinkään sen kummemmin kiire ole eikä asiasta ole juuri puhuttu. Vain silloin kun lapsi välillä ponnekkaasti kieltäytyy vaipasta kun kavereillakaan ei ole. Satunnaisesti sitten kokeillaan ilman, mutta todetaan ettei märässä nukkuminen kivaa ole. Eli kyllä meillä on se häpeän tunne täysin lähtöisin lapsen omasta päästä. Siitä, että pitäisi pärjätä ilman ei meillä aikuiset höpötä eikä lasta "painosteta" mitenkään vaipattomuuteen. Mielestäni näin on helpompaa mennä kuin että vaihtaisi lakanoita joka yö/aamu.

Muilla vielä kokemuksia "isosta" vaipankäyttäjästä?

taidetaanko tehdä ennätys tässä yövaippa-asiassa? meillä eskarilainen tyttö 6v, kohta jo 7, ei todellakaan ole vielä yökuiva. päiväkuivaksiki oppi vasta viime kesänä!!! käytiin tutkimuksissa asian tiimoilta mutta mitään poikkeavaa ei löytynyt. sieltä tosiaan saatiin vinkkiä päiväkuivaksi opetteluun, mutta myös tieto että yökuivaksi ei voi oppia, se kun on hormooniasia. meillä se on varmaan myös jotenkin periytyvää, koska olen kuulemma itsekkin ollut vaipoissa pitempään.

me ollaan 'luovutettu' siinä mielessä, että ei tehdä asiasta numeroa mitenkään. huolehditaan vain, että yövaippa on aina laitettu, ei muuta. enkä aio asiasta ressiä ottaa, kyllä se siitä kuivuu kun sen aika on. joskus joku on heittänyt että älä välitä, kyllä se koulun alkuun mennessä on kuiva! meillä näyttää siltä ettei ehkä onnistu siinäkää, laitetaan sitten uusi etappi , josko se rippikouluun mennessä ois kuiva.... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja käsi nousee täälläki;23138538:
taidetaanko tehdä ennätys tässä yövaippa-asiassa? meillä eskarilainen tyttö 6v, kohta jo 7, ei todellakaan ole vielä yökuiva. päiväkuivaksiki oppi vasta viime kesänä!!! käytiin tutkimuksissa asian tiimoilta mutta mitään poikkeavaa ei löytynyt. sieltä tosiaan saatiin vinkkiä päiväkuivaksi opetteluun, mutta myös tieto että yökuivaksi ei voi oppia, se kun on hormooniasia. meillä se on varmaan myös jotenkin periytyvää, koska olen kuulemma itsekkin ollut vaipoissa pitempään.

me ollaan 'luovutettu' siinä mielessä, että ei tehdä asiasta numeroa mitenkään. huolehditaan vain, että yövaippa on aina laitettu, ei muuta. enkä aio asiasta ressiä ottaa, kyllä se siitä kuivuu kun sen aika on. joskus joku on heittänyt että älä välitä, kyllä se koulun alkuun mennessä on kuiva! meillä näyttää siltä ettei ehkä onnistu siinäkää, laitetaan sitten uusi etappi , josko se rippikouluun mennessä ois kuiva.... ;)

Ihana asenne sulla! =) Tsemppiä asian kans.

Täällä kans 4-vuotiaan yövaippaajan äiti. Päiväkuivaksi oppi 2-vuotiaana. Mä oon käyttänyt yöllä pissalla, että tajuaa vessan olevan käytössä yölläkin. Viime yönä oli ekaa kertaa kuiva vaippa. Oon kuullut kun poika käy itsekseen yöllä vessassa. Pojalla on ollut viimeisen 2 kk:n aikana noin yksi pissa vaipassa aamulla. Ennen sitä oli aina ihan litimärkä. Luulen että sitä hormoonia on alkanut tulla lisää, kun yöpissan määrä on selvästi vähentynyt.

Yhteistyössä