4v tyttö ei änkytä mut jotain sinne päin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kellään tällasta?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kellään tällasta?

Vieras
Siis usein kun puhuu niin se menee näin: Saanko mä, öö, saanko mä ottaa se, äää, sen, ää, sen, saanko mä ottaa sen öööö koiran siitä laat... laatikosta ja ööööö laittaa äää laittaa sen ööö tänne, saanko mä laittaa sen tänne ööö sohvalle?

Siis kelaa ja kelaa.

Musta tuntuu et kun sillä on hirveesti touhuttavaa ja se ei jaksa keskittyä mitä aikoo sanoa kun miettii jo seuraavaa asiaa ja samalla kyttää muualle jo jotain muuta ja koko ajan vahtii ettei pikkusisko ota sitä ja tätä.

Onko muilla tällasta?
Onko tuo änkyttämistä?
Meneekö se ohi?

En koskaan kiinnitä siihen huomiota, vaikka meinais joskus kyllä kärsivällisyys loppua kun yhdessa lauseessa kestä minuutti.

Meillä 4v poika. Selittää asioitaan niin tohkeissaan että nielee osan sanasta tai katkoo sanoja. Änkyttää ja tankkaa myös. ajattelin sen liittyvän päiväkodin aloittamiseen kun siellä on monta lasta ja kova kilpailu kuka saa asiansa sanottua, mutta onkin kuulemma ikään liittyvä juttu.

Niin ja menee kuulemma ohi itsestään.

Minkä ikäisenä lapsi oppi puhumaan? Meillä nimittäis esikoinen puhui juuri tuolla tavalla ja menin hätäpäissäni neuvolaan. Syynä, kuulemma, se että haluaa sanoa paljon enemmän/nopeammin mitä saa suustaan ulos. Mielessä lauseet jo valmiina... En osaa oikein selittää:/

Mutta meillä ky. "kautta" kesti n. 3kk:ta ja sen jälkeen puhe sujui taas ilman änkytyksiä. tyttö siis puhui ennen tätä änkyttämistä ihan hyvin ja änkytys alkoi ihan yhtäkkiä.

Täältä löytyy kans 4-vee tyttö ja aivan täysin samoin menee puhe. Myökii olla yritetty olla kiinnittämättä huomioo mut välil alkaa vähän väkisinkii naurattamaan... Olettaisin ko. "änkytyksen" menevän ohi enkä oo jaksanu moisesta huolehtii. Yleensä siis ilmenee silloin ku on ollu jostain innoissaan tai muuten vauhti päällä, muulloin puhuu normisti.

No hyvä.

Vähän on alkanut huolettaa kun tuntuu et joskus ei saa sanottua mitään. On aina ollut suht rauhallinen mutta mielikuvitus niin rikas ja ajatukset lentää koko ajan tuhannessa asiassa ja tosiaan tekee ja huomio tuhat asiaa kerralla, niin ajattelin sen johtuvan siitä.

Itelläkin sanat sekoo välillä ja ajatus katkee kun näitä pieniä hyörii ja koko ajan jollain on asiaa niin ei kai se ihme jos pienelläkin.
ja kun se tosiaan koko ajan vahtii omiaan niin siitäkin sillä kai kauhea stressi. Toivottavasti tuo "kateuskin" menee ohi ainakinjossain määrin..

Alkuperäinen kirjoittaja -vieras-:
Minkä ikäisenä lapsi oppi puhumaan? Meillä nimittäis esikoinen puhui juuri tuolla tavalla ja menin hätäpäissäni neuvolaan. Syynä, kuulemma, se että haluaa sanoa paljon enemmän/nopeammin mitä saa suustaan ulos. Mielessä lauseet jo valmiina... En osaa oikein selittää:/

Mutta meillä ky. "kautta" kesti n. 3kk:ta ja sen jälkeen puhe sujui taas ilman änkytyksiä. tyttö siis puhui ennen tätä änkyttämistä ihan hyvin ja änkytys alkoi ihan yhtäkkiä.

Tyttö on puhunut täydellisiä pitkiä lauseita jo 2 vuotiaana kuten pikkusiskonsakin. Molempia pn neuvolassa ihmetelty. Ja ihan on kesän aikana alkanut tuo ja nyt jotenkin pahentunut.

Kiva kuulla että muillakin samaa ja sen on sanottu olevan normaalia.
Onneksi ei tyttö itse tajua että puheessa on mitään "vikaa" koska sitä ei tosiaan huomioida, eikä itse ehdi sitä varmaan miettiä.

Toivotaan et menee ohi. Pian on tulossa kolmas, ja saattaa pahentaa tietenkin tuota kun täytyy omasta mielestään enemmän vielä kilpailla huomiosta. =/ Toivottavasti ei.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja -vieras-:

Tyttö on puhunut täydellisiä pitkiä lauseita jo 2 vuotiaana kuten pikkusiskonsakin. Molempia pn neuvolassa ihmetelty. Ja ihan on kesän aikana alkanut tuo ja nyt jotenkin pahentunut.

kyllähän meidänkin poika on puhunut todella selkeästi. siksi tämä tulikin ihan puun takaa.

Kuumimmat

Yhteistyössä