4v lukeminen ja kirjoittaminen, onko normaalia:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Lapsi on oppinut vähän lukemaan, lyhyitä helppoja sanoja ja tavuja. Ei osaa vielä kaikkia kirjaimia. Kirjoittaminen kuitenkin kiinnostaa, ja osaa kirjoittaa monimutkaisempia sanoja kuin mitä lukee! Onko vähän hassua vai ei?

Esim ei varmaankaan osaisi lukea banaani. Tänään kuitenkin, kun ruikutti välipalalla haluavansa banaanin eikä meillä ollut ja äidiltä meinasi mennä jo hermo (tiedättehän, meillä ei ole, mut kun mä haluuuun), niin tokaisin että no kirjoita ostoslistaan. Otti kynän, mietti, lausui banaania, kirjoitti, mietti, lopulta sanoi että ei mahdu enempää mutta seuraavaksi tulee toinen A. Lapussa luki isoilla tikkukirjaimilla BANA :)

Meillä melkein luettiin ennen kuin puhuttiin. Ja nyt tosiaan jo kirjoittaa paljon ja ilman saneluakin. Ei se missään loogisessa järjestyksessä meillä ainakaan etene, kiinnostuksen mukaan enemmänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja 4 ruusua:
Ai miten niin onko normaalia?

Olen ajatellut että ensin opitaan lukemaan kunnolla ja kaikki kirjaimet, ja sitten vasta opitaan kirjoittamaan :)

meilläkin oppi keskimmäinen (tuolloin 4v.) ensin kirjoittamaan ja lukeminen tuli joitakin viikkoja myöhässä.

Tuo oppimisjärjestys on ihan normaalia. Itseasiassa eräs lukemisen opettamismenetelmä lähtee liikkeelle kirjoittamisesta. :)

Alkuperäinen kirjoittaja maranooka:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja 4 ruusua:
Ai miten niin onko normaalia?

Olen ajatellut että ensin opitaan lukemaan kunnolla ja kaikki kirjaimet, ja sitten vasta opitaan kirjoittamaan :)

meilläkin oppi keskimmäinen (tuolloin 4v.) ensin kirjoittamaan ja lukeminen tuli joitakin viikkoja myöhässä.

Tuo oppimisjärjestys on ihan normaalia. Itseasiassa eräs lukemisen opettamismenetelmä lähtee liikkeelle kirjoittamisesta. :)

Ok. En nyt mitään lukihäiriötäkään epäillyt, mutta tuntui jotenki hassulta =)

:heart: ihana ei meidän oma edes osaa lukea saatikka kirjoittaa hyvä kun osaa puhua :laugh: oman nimensä kyllä tunnistaa jos kirjoitan sen paprulle ?! ehkä se on viksumpi mitä antaa ymmärtää..

Meidän 4v osaa kaikki kirjaimet ja kirjoittaa muutamia sanoja. Sanoja "tunnistaa", ei varsinaisesti lue. Esim. osaa pk-kaverien nimet tunnistaa ja kauppojen nimet. Tykkää kirjoitella kaikkea, laittaa kirjaimia peräkkäin ja kysyy mitä siinä lukee. Kyselee miten joku sana kirjoitetaan ja mä sanon kirjaimet ja hän kirjoittaa.
Ei siinä yhtä oikeaa tapaa ole :)

Meillä 3v10kk osaa aakkoset, pari kirjainta välillä unohtaa. Kirjoittaa oman nimensä ja välillä osaa jonkun sanan "lukea", ehkä enemmän arvausta, kai.
Itse olen ajatellut että loogisempaa olisi osata ensin kirjoittaa ja sitä kautta oppia lukemaan, mutta jokainen kai tyylillään tässäkin asiassa. :)

On hyvin tavallista että 4-5-vuotiasta alkaa kiinnostaa kirjaimet ja kirjoittaminen, ja hän saattaa hiffata idean kirjain/äänne. Tunnettujen kirjainten määrällä ei ole muuta väliä, kuin että suurin osa kirjaimista pitää varmaan kuitenkin tuntea että voi kirjoittaa. Lukutaito tulee perästäpäin. Meillä on lapset (3kpl yli 4-v) oppineet vähän ennen 5-vuotispäivää lukemaan. Lukutaito on kuitenkin pitkään vielä ihan kuriositeetti, useimmat lapset eivät taida lukea tekstejä vielä pariin vuoteen. Eskarissa sitten alkaa lukuinnostus, että osataan jo käyttää luku- ja kirjoitustaitoa kaikkeen mukavaan ja tärkeään. Sitten on tietysti lapsia, jotka lukevat 2,5-vuotiaana tietosanakirjaa ja monia, jotka oppivat vasta koulussa lukemaan. Sekin on ihan hyvä.

Yhteistyössä