4v kakkaa yhtäkkiä housuun :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Missähän syy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Missähän syy

Vieras
Onko kellään kokemuksia tai tietoa, mistä voi johtua, että 4v. poika alkaa kakata yhtäkkiä housuihinsa tai jopa ilman housuja tuolille. Nyt parina, kolmena päivänä käynyt niin. Ensin luulin, että hänellä oli vatsatauti, koska oli yhden päivän vetämätön ja illalla tuntui mahdollista lämpöä (en mitannut) Ruoka maistui hyvin kuitenkin, eikä mitään ripulia ollut. Kakka vain tuli "yllättäen" 2 kertaa sinä päivänä.

Sen jälkeenkin on tullut, ainakin kerran päivässä. Tiedän kyllä, että lääketiede hoitaa yökastelua, mutta tässä on ehkä jokin muu asia kyseessä? Voisiko se olla huomion hakemista? Olen itse ollut melko rättiväsynyt viime viikon. Vai voisiko kyse olla elimellisestä ongelmasta?

Normaalisti poika sanoo kakan olevan tulossa ja on menty pytylle. Hän oppi aika hitaasti pois vaipasta, reilu 3-vuotiaana. Meillä ei ole kauheasti muistuteltu vessaan menosta, eli mitään rytmiä siinä ei ole, ja poika on kotona, ei tarhassa.

Asiallisia vastauksia toivon, esim. muilta saman ikäisten vanhemmilta tai ammatikseen asiaa tuntevilta.

Jatkan vielä, että pojalla on puheenkehityksessä viivettä. Jotenkin saattavat liittyä toisiinsa nämä hitaus vaipattomaksi oppimisessa ja nyt tuhriminen. Öisinkin saattaa tulla pissa sänkyyn, mutta harvemmin, ja sitä olen pitänyt vielä normaalina, kun yövaippakin jäi pois vasta noin 1/2 vuotta sitten. Motorisesti (karkea-) on myöskin vähän kömplö, tosin hienomotoriikka on hyvää.

Tekeekö hän siis kunnon kakkoja vai tuhrii? Ummetus on hyvin tavallinen syy tuhrimisen ja kasteluongelmien taustalla, ja silloin saattaa tulla ihan löysääkin ulostetta "tulpan" ohi, mikä tietysti hämää.

Tiedän muutaman tytön joille tuli lyhyt kausi, kun eivät malttaneet lähteä vessaan kesken kivan tekemisen. Luulivat jäävänsä paitsi jostain vissiin, jos käyttää muutaman minuutin kakkaamiseen. Tuhrivat sitten housuja piloille. Siihen auttoi puhuttelu kyllä. Tosin sen sai tehdä useamman kerran.

Välillä kakka on ollut kovahkoa, mutta ei näissä tapauksissa. Mutta voi olla, että on oppinut, ettei kakka aina tule niin "helpolla" ja nyt sattuu näin. Kiitos vastauksista!

No ei mitään vakavaa, paitsi että olen ollut vähän huonolla tuulella, ja vaikka mies on ottanut suurimmat ärinät vastaan, olen kiukkuillut lapsillekin :( Poika on aika herkkä kaveri ja selvästi äidin poika, eli voinee liittyä tähän. Tämä herättikin nyt minut kyllä, että syy on ehkäpä myös se. Koska näin lapsi saa huomiota, emme ole häntä toruneet. Tosin sanoin tänään, että tällainen ei ole hyvä asia ja jos se jatkuu niin täytyy mennä lääkäriin, joka ei ole pojalle "lempipuuhaa". Voisi kyllä liittyä henkisiin asioihin kuitenkin, herkkä poika kyseessä.

Niin, lapsilla on se kuudes aisti ja mielestäni aistivat ilmapiirin herkemmin kuin aikuiset. Ehkä lapsi reagoi siihen, että olet ollut kireä, mutta ei ymmärrä ettei vika ole hänessä. Ehkä riidat jäävät kummittelemaan mieleen, eikä hän osaa käsitellä niitä. Juttele lapsen kanssa! Varmasti poikasi ymmärtää jo paljon asioita!

Yhteistyössä