4v ja rattaat

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Meidän tyttö on vähän yli 4v ja äärettömän laiska kävelemään. Jos erehdytään yhtään pitemmälle puistoon esim, niin tulomatka on yhtä helvettiä huutavan ja kiukuttelevan pienen neidin kanssa joka tekee täysstopin eikä liiku mihinkään. Enkä tahdo jaksaa enää kantaakkaan pitkiä matkoja.

Rannalle tekisi mieli lähteä, mutta kun matkaa sinne on ehket 3km edestakasin ja mä niin tiedän että siellä riehumisen jälkeen tuo ei jaksa kävellä kotiin. sitten kun on kannettavana pyyhkeet ja eväät sun muut tilpehöörit (uimarenkaat yms) niin enhän mä saa sitä kannettua millään sieltä pois, eikä me päästä ikinä kotiin asti.

Ja sitten jos otan rattaat niin heti joku tulee palstalle kirjottamaan, että niin iso tyttö on rattaissa! voi surku. eikö muiden 4veet ikinä enää kulje rattailla?
 
sdfsdfsf
Lapset ovat erilaisia, mutta kyllä 4-vuotiaan pitäisi jaksaa (sekä fyysisesti että henkisesti) kävellä esim. leikkipuistoon. Liikkuminen on lapselle tärkeätä, joten itse ehkä vain heittäisin rattaat mäkeen ja ilmoittaisin, että kyyti loppui nyt. Kummasti jaksaa kävellä puistoon ja takaisin, kun ei ole muuta vaihtoehtoa (kantaminen on myös pois suljettu vaihtoehto). Tuon ikäinen voisi näin kesällä ihan mainiosti pyöräilläkin! Osta sellainen pyörä missä on työntötanko, niin pystyt jeesaamaan mäessä.

Kuulostaa lähinnä siltä, että teillä on vain tahtojen taistelua aiheesta, eikä kyse ole siitä, etteikö lapsesi pystyisi kävelemään.
 
"a p"
rattailla ei olla siis kuljettu enää vuoteen, vaan ne on kellarissa kasassa. ja tahtojen taistelua se varmaan onkin, mutta ei paljon naurata kun tulomatka lähipuistostakin kestää ikuisuuden kun tyttö istuu maahan huutamaan eikä se siitä lähde kantamatta mihinkään. ei auta jos minä jatkan matkaa, tämä ei tule perässä.
pyörä on korjattavana tällähetkellä, joten se ei nyt auta meidän rantareissua tällähetkellä.

en oikeesti enää keksi mitä tehdä tuonkanssa :/ sitten kun esikoinen menee vauhdilla edellä niin ei voi ikuisuutta jäädä tappelemaankaan aina kadun varteen.
 
Kuulostaa niin tutulta :/
T: 4v:n pojan äiti

Ja siis tiedän mistä puhut. Meillä ei mikään komentaminen, houkutteleminen, lahjominen, kiristäminen eikä MIKÄÄN auta kun poika vetää jarrut päälle. Ja vaikka jatkaisin matkaa, tuo jää kököttämään paikoilleen ja parkumaan, muttei tule. Enkä nyt tietenkään voi 4-vuotiasta jättää yksin pitkäksi aikaa autotien viereen... Olen siis joskus jatkanut kulman taa ja jäänyt kytikselle, mutta poika ei tule. Parkuu paikoillaan vaikka iltaan asti.
 
"a p"
Kuulostaa niin tutulta :/
T: 4v:n pojan äiti

Ja siis tiedän mistä puhut. Meillä ei mikään komentaminen, houkutteleminen, lahjominen, kiristäminen eikä MIKÄÄN auta kun poika vetää jarrut päälle. Ja vaikka jatkaisin matkaa, tuo jää kököttämään paikoilleen ja parkumaan, muttei tule. Enkä nyt tietenkään voi 4-vuotiasta jättää yksin pitkäksi aikaa autotien viereen... Olen siis joskus jatkanut kulman taa ja jäänyt kytikselle, mutta poika ei tule. Parkuu paikoillaan vaikka iltaan asti.
helpottavaa kuulla että muillakin näin!
minäkin olen testannut kulman taa ja houkutellut ja lahjonut ja kiristänyt ja uhkaillut ja kantanut ja raahannut potkivan ja kiljuvan tenavan kotiin. ja kun tää on nyt ihan tosi usein, reippaasti kävelee kyllä puistoon, mutta siellä sitten väsähtää. kauppareissut esim jaksaa kävellä tosi nätisti.
mutta jos sattuu olemaan kannettavaa käsissä, niin jopa on hankala tilanne silloin.
 
"mamma"
Jaa-a...

Mulla kanssa 4-vuotias. jaksaa kyllä kävellä mutta aina välillä ei viitsisi ja pyytää syliin, en ole suostunut. Isänsä kyllä herkemmin antaa periksi joka asiassa.
En oikein tiedä miten olen saanut sen toimimaan mutta jos laps jää johonkin jumittamaan niin minä sanon että nyt minä lähden jäätkö siihen? Jos lapsi protestoi niin sanon hei, hei ja lähden kävelemään. AINA juoksee perään, koskaa ei jää paikoilleen.

Luulen että se on tulosta siitä kun jossakin vaiheessa talvella ei haluttu sisälle niin minä sanoin että ok jää yksin pihalle minä menen nyt sisälle. Sanoin hei, hei ja menin sisälle. Kamala huuto pihalla ja kun ovi oli lukossa niin ei tosiaan päässytkään sisälle. Kun avasin oven ja kysyin että nytkö tulet niin oli kin halukas mutta en päästänyt nennekuin huutaminen loppui.

Kyllä siinä muutamia kertoja naapureita viihdytettiin mutta niin se vaan siitä oppi että kun mamma sanoo hei, hei niin silloin lähdetään :D Tai ainakin luulen että juontaa juurensa siitä ettei sitten muuallakaan jää jumittamaan, tiedä sitten...
 
"Vieras"
No ei munkaan kohta 4v jaksais kuutta kilometriä kävellä joten tuollaisella reissullauilla mentäs pyörän kyydissä/ajais omaa pyöräänsä mutta jos ne ei kerta oo vaihtoehtoina niin rattaisiin laittaisin.
 
Tutulla
Mun tutun lapsella saa juttu, kunnes sitten huomattiin, että jaloissa olikin jonkinlainen askelvirhe tms eli jalat pikeasti rasittuivta normaalia herkemmin. Sai sitten jotkut tukipohjalliset ja jumppaohjeita ja jotain sellaista, en nyt tarkkaan muista, niin helpotti. Saattoi saada jotain muutakin tukea, jotain fysioterapiaa tms. Nykyään tyttö on 10v ja harrastaa taitoluistelua. :)
 
"vieras"
Osta sellainen pyörä missä on työntötanko, niin pystyt jeesaamaan mäessä.

Tätä mäkin suosittelen. Meidän neiti täyttää pian 4v ja jaksaa kyllä kävellä pitkiäkin lenkkejä, rattaissa ei ole istunut varmaan 1,5 vuoteen. Pikkusisko istuu rattaissa ja isompi tulee seisomalaudalle, jos väsähtää. Mutta jos olen liikkeellä kahdestaan isomman kanssa, niin silloin tyttö polkee pyörällä jo aika sujuvasti.
 
juuuu
Mun tutun lapsella saa juttu, kunnes sitten huomattiin, että jaloissa olikin jonkinlainen askelvirhe tms eli jalat pikeasti rasittuivta normaalia herkemmin. Sai sitten jotkut tukipohjalliset ja jumppaohjeita ja jotain sellaista, en nyt tarkkaan muista, niin helpotti. Saattoi saada jotain muutakin tukea, jotain fysioterapiaa tms. Nykyään tyttö on 10v ja harrastaa taitoluistelua. :)
Meillä oli pojalla tämä. Sanoi aina ettei jaksa kävellä. Jalkatuet saatuaan juoksi ja käveli ihan ongelmitta!
 
"vieras"
6km on pitkä matka 4v:lle. Mä otan aina jotain evästä mukaan jos on pidempi reissu. Ilahduttaa ja kannustaa kun saa pillimehua/banskun tms eikä tuu nälkäkiukku sit niin helposti.
 
Hanki lapselle potkupyörä. Meidän kolmevuotias menee sillä jo todella pitkiä matkoja. Jo viime kesänä, kun hän oli juuri täyttänyt kaksi, hän jaksoi jo useiden kilometrien matkoja. Suosittelen lämpimästi! Ja aikuisella jää kädet vapaaksi...
 
....
Lapselle polkupyörä?

Meidän 3-vuotiaskin jaksaa kävellä n. 4km lenkin yhtäsoittoa, toki välillä ihmetellään luonnon ihmeitä, pyörällä tuo päästelee hiekkatiellä n. 6-7km lenkkiä kun minä juoksen vierellä..
 
"vieras"
Meillä käytössä emmaljungan scootterit. Tyttö on 4v ja käytämme niitä jos tiedossa on pidempi matka. Perus kaupungille meno ei niitä vaadi. Mutta jos minä tahdon lenkille, on tuo ainut turvallinen vaihtoehto. Lapsen pyöräilytaidot eivät ole niin hyvät että lähtisin vauhdikkaalle pidemmälle lenkille lapsen pyöräillessä. Onhan ne vaunut myös kätevät isompi ostoksia tehdessä, saa painavaa tavaraa alakoriin. Etenkin nyt kakkosta odottaessa käytän taas enempi vaunuja, kun en jaksa/voi kantaa tavaroita. Lapsi ei kokoajan niissä istu, lapsen pitää myös liikkua! Mielestäni ei ole eroa meneekö kauppaan autolla vai rattailla, saman verran lapsi liikkuu. Eli 4:lle ei jokapäiväisessä käytössä, mutta n. 1x viikossa.
 
"mona"
Meillä vajaa 4vee ei tosiaan kävelis rannalta takasin 3kilometriä. Mut onneks meillä on myös 1vee, joten isompi pääsee kulkemaan seisomalaudalla tai joskus otan kaksosrattaat matkaan.
 
"vieras"
Meidän 4v ei varmaan mahtuis enää rattaisiin. Scootereissa istuu 1v enkä kyllä usko että isoveli niihin mahtuis. Ei kai niissä kovin suuri painorajakaan ole?

Pyörä on hyvä, joko istuimessa jos on pidempi matka tai sitten ajaa itse. Meilläkään ei kyllä poika vielä niin hyvin pyöräile että uskaltaisin itse lähteä pyörällä myös, ei osaa muuta liikennettä vielä niin hyvin huomioida (suojatien ylitys jne). Potkulaudan ajattelin hänelle hankkia tasapainoa parantamaan (on kömpelöhkö), sillä varmaan menee pidemmätkin matkat sitten. Toimisko lauta myös teillä?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28687574]Meidän 4v ei varmaan mahtuis enää rattaisiin. Scootereissa istuu 1v enkä kyllä usko että isoveli niihin mahtuis. Ei kai niissä kovin suuri painorajakaan ole?

[/QUOTE]

Meidän 4v pääsi rattaitten kyytiin muutama päivä sitten kun oltiin kävelyllä, minä ja 4v kävelimme ja 1v rattaissa. Isompi kaatui ja polveen haava ja iso huuto. Seisomalautakin oli kotona, joten otin pienemmän ja kevyemmän syliin ja isompi pääsi rattaitten kyytiin, jotta päästiin nopeasti kotiin. Meillä on emmaljugan city crossit ja kyllä minusta tuntui, että painoraja meni yli ja tyttö jouti istumaan polvet koukussa. Oliskohan niissä painoraja jotain 15kg.
 
pyörä?
[QUOTE="vieras";28666667]Meidän tyttö on vähän yli 4v ja äärettömän laiska kävelemään. Jos erehdytään yhtään pitemmälle puistoon esim, niin tulomatka on yhtä helvettiä huutavan ja kiukuttelevan pienen neidin kanssa joka tekee täysstopin eikä liiku mihinkään. Enkä tahdo jaksaa enää kantaakkaan pitkiä matkoja.

Rannalle tekisi mieli lähteä, mutta kun matkaa sinne on ehket 3km edestakasin ja mä niin tiedän että siellä riehumisen jälkeen tuo ei jaksa kävellä kotiin. sitten kun on kannettavana pyyhkeet ja eväät sun muut tilpehöörit (uimarenkaat yms) niin enhän mä saa sitä kannettua millään sieltä pois, eikä me päästä ikinä kotiin asti.

Ja sitten jos otan rattaat niin heti joku tulee palstalle kirjottamaan, että niin iso tyttö on rattaissa! voi surku. eikö muiden 4veet ikinä enää kulje rattailla?[/QUOTE]

No ne kulkevat autolla. Ei 4v jaksa kävellä 3 km rannalta kotiin, varsinkin jos on helle. Lisäksi rannalla tulee väsy ja nälkä. Ja vaikka on eväät.

OMani jo isompia.

Menisin pyörällä tuon 3 km, eikö sinunkin ole raskasta työntää rattaita ja tavaroita ?
 
hpe
Meillä oli kuusi vuotias rattaissa tässä pari viikkoa sitten Korkeasaaressa :) Tuo lapsi on autisti ja kun tunnemme lapsen, päädyimme vuokraamaan rattaat mukaan. Välillä sitten istuikin niissä ja välillä käveli. En tiedä saimmeko katseita, enkä tiedä avautuiko kukaan palstallekaan, en käynyt niinä päivinä netissä lainkaan :)
 

Yhteistyössä