4v hoitoon vai ei kun vauva syntyy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä tekisin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä tekisin

Vieras
Tyttö siis nyt hoidossa päiväkodissa ja olen aina ihmetellyt kuka vie lapsensa hoitoon jos on pikkusisaruksen kanssa kotona. Nyt kuitenkin olen miettinyt että jos tytön veisi hoitoon esim8pvnä kuussa, niin olisiko se tytön edun mukaista. Kerhot on kaukana meiltä ja kaksi tuntia kerrallaan joka aiheuttaisi vain edestakaisin ajoa. Mutta tarvitseeko 4v vielä niin paljoa samanikäisten seuraa vai riittääkö äidin ja vauvan seura ja tietysti isompien sisarusten jahka tulevat koulusta. Mielipiteitä...

Meillä jatkoi hoidossa muutaman päivän kuussa, ensin 10 pv ja sitten 5pv ja sitten jäikin kotiin kun jäin hoitovapaalle ja käytiin kerhoissa MLL kahvila, avoin kerho, seurakunnan kerho 2x 3h, muskari, uimakerho jne.

No jos lapsi kerran on jo päiväkodissa, en ottaisi häntä sieltä pois. Omalle neljävuotiaalleni päiväkotikavereissa on tärkeitä ystäviä, joita hän ei näkisi päiväkodin ulkopuolella. Ja ei minusta 4-vuotiaalle riitä pelkkä äidin ja sisarusten seura. Ainakin omalleni on tärkeää luoda kaverisuhteita ja saada omia, yhteisiä juttuja muiden lasten kanssa. Toki niitä voi saada muualtakin kuin päiväkodista, mutta sinun lapsellasi voisi kuvitella tärkeitä kaverisuhteita jo olevan siellä päiväkodissa, jos on siellä jo ollut ennestäänkin.

Riippuu aika paljon siitä miten paljon kavereita on esim pihapiirissä, (onko kaikki naapurin lapset päiväsaikaan tarhassa? ) mitä muuta aktiviteettia lapselle on tarjolla (esim justa avoin päiväkoti, perhekahvila) ja oletko halukas niissä käymään jne.

Parnia päivänä viikossa voisin päiväkotiinki laittaa. Kiireetön kotiaika on kuitenki ensiarvoista noin pienelle ja jos sulla on se kerta mahdollisuus tarjota niin mikset sitä tekis?

Kerhosysteem suurin piirtein sen nykyisellä mallilla, on ollut olemassa vasta joitakin vuosikymmeniä. Lapsia ei siis todellakaan tarvitse viedä hoitoon, ellei se ole jostain ulkuolisista pakottavista syistä aivan välttämätöntä. Itse en siis tietenkään laittaisi lasta hoitoon.

Kerhoon ja avoimeen päiväkerhoon
Älä hylkää isompaa kun vauva syntyy.

Eikös ap juuri sanonut, että kerhoja ei ole tai ovat niin kaukana, ettei olisi mitään järkeä viedä. Osapäiväinen päivähoito on ihan hyvä vaihtoehto. Yli 3 vuotias tarvitsee ikäistään seuraa ja kaipaa kavereita. Ei siis riitä pelkät sisarukset (taitavat olla vielä paljon vanhempia) ja vauva ja äiti. Vähintään pitäisi olla pihapiirissä/lähipuistossa samanikäisiä leikkikavereita. Jos ei ole, niin osapäiväinen hoito on hyvä vaihtoehto, varsinkin jos on koko ajan ollut päivähoidossa. Jos tosiaan siis viihtyy siellä.

Riippuu lapsesta, meillä ei eskarilainen edes viihdy hoidossa, haluaa olla kotona.
Itselle olikin itsestäänselvyys ottaa kotiin kun työt loppui.
4-vuotias on vielä pieni.

Meillä 4v kuopus joka ollut 10pvää kk hoidossa, mukava paikka, kivat hoitajat, on löytänyt yhden oikein hyvän kaverin jne.
Lomalla ollut toukokuun lopusta ja jatkaa ainakin elokuun vielä lomailua. Kertaakaan ei ole kysynyt milloin pääsis hoitoon tai osoittanut tylsyyden merkkejä kotona ollessa. Aina on tekemistä. Parasta kaveriaan on kysellyt että pitäisi hänet meille joskus pyytää leikkimään mutta muuten itsekin sitä mieltä että kotona on parasta olla!

Ei lapset koko ajan tarvitse niitä leikkikavereita, ei siksi tarvitse tämän ikäistä hoitoon viedä! Varmaan löytyy mieluisaa tekemistä kotoa ja haluaisi auttaa vauvan hoidossa yms. Ja meillä ihan varmasti kysyisi miksi vauva jää kotiin ja hän menee hoitoon..

Meillä ihan sama kysymys pohdinnan alla. Esikoinen on pikkasen vajaa neljä, kun vauva syntyy syksyllä. On ollut vuoden ihanalla pph:lla, jossa viihtyy hyvin ja on kaivannut kavereita myös loman aikana. Ensimmäistä kertaa on alkanut kysellä kavereidwn perään. Katsoo aina ennen uloslähtöä ikkunasta näkyykö puistossa kavereita ja kauhea kiire tulee, jos siellä on muita lapsia, muttei huvittaiso mennä, jos ei ole. Meidän lapsi on huono keksimään kotona tekemistä, ei ole koskaan lwikkinyt itsekseen, ulkona viihtyy paremmin kuin sisällä. Meidän lähipuistoissa ei näy enäö tuon ikäisiä, taitavat kaikki olla hoidossa. Joten mä luulen, että meille paras ratkaisu on olla osa-aikaisesti hoidossa, koska joka päivä monta tuntia yksin tai 1-2-vuotiaiden kanssa puistossa leikkiminen tai kotona "mulla ei oo ketään kaveria", "mulla ei oo mitään tekemistä" vinkuminen ei ole hyvä ratkaisu. Jollei olisi ollut jo hoidossa tai olisi vaikka vuodenkin nuorempi, en veisi hoitoon, kun vauva syntyy. Sitä paitsi, jos näyttää siltä, että esikoinen on kateellinen vauvan ja äidin kahdenkeskisistä päivistä tai alkaa vastustamaan hoitoon menoa, aina on mahdollisuus vaihtaa systeemiä myöhemminkin!

Ottaisin kotiin.

mie: pph tuskin huolii lasta, joka on vain vähän hoidossa. Ne hoitopäivien määrät kun vaikutatvat palkkaan eli lapsesi joutuu todennäköisemmin vaihtamaan päiväkotiin, jos hoitosopimusta muutatte.

Ja ihmettelen kyllä kuka hullu vie lapsen saamaan kodinomaista hoitoa jonnekin muualle kuin omaan kotiin, jos hoidolle ei ole tarvetta...

Onko pihapiirissänne ja lähistöllä lapselle kavereita? Jos ei niin laittaisin osapäiväiseksi päiväkotiin, koska ikätoverit ja heidän kanssa touhuilu on tärkeää leikki-ikäiselle.

Minä pitäisin tutussa päiväkodissa niin, että saisi silloin tällöin käydä leikkimässä kavereiden kanssa. Oma lapseni on niin ujo ja huono tutustumaan uusiin kavereihin ja täteihin, että en siirtäisi häntä päiväkodista kerhoon, vaikka kerho olisi lähempänä kuin päiväkoti. Ei 4-vuotiaankaan ole aina helppo tutustua uusiin kavereihin, mutta silti hän kaipaa ikäistään leikkiseuraa! Kerhossa on myös pääasiassa 3-vuotiaita, joten ikätovereita (tulevia koulukavereita) löytyy paremmin päiväkodista. En näe miten päiväkodissa olo 9h/viikko on huonompi kuin kerhossa olo 9h/viikko. Mikä siitä kerhosta tekee paremman kuin päiväkodin? Ja siis mun toinen lapsi on ollut kerhossa 3-vuotiaana, ja tykkäsi hurjasti siitä.

Mistä näitä sikiää? EU:stako? Pyhän Sylvin pyllerrykset, oikeesti hei, ei se 4-vee todellakaan tartte päiväkotia sen takia että äidin ja vauvan seura ei riittäisi. Antakaa mun hakata päätä seinään! Nykyvanhemmuus on ihan hukassa!!!

Mielestäni tällaiset päätökset pitäisi tehdä aina lapsikohtaisesti. Tarkoitan siis sitä, että kaikille lapsille ei sovi samanlaiset ratkaisut. Ja on ihan eri asia miettiä päiväkotipaikan pitämistä 4-vuotiaalle kuin 3-vuotiaalle. Pienemmälle ei päiväkoti pysty tarjoamaan mitään sellaista mihin mm. kerhotoiminta ei riittäisi. Isommalle ovat luonnollisesti kaveritkin jo tärkeitä sekä kaikki se "tiedollinen" ja tavoitteellinen toiminta päiväkodissa. Harvalla meistä riittää aika, energia ja voimat opettaa isommalle mitään erityistä vauvan hoidon rinnalla.

On täälläkin taas vastauksia. Ei lueta aloittajan tekstiä kunnolla ja aletaan paasaamaan kerhoista, joista ap juuri sanoi, että ne on kaukana. Eihän ap ole pitämässä sitä lasta siellä päiväkodissa 5pv/vko vaan osa-aikaisena.
Toisekseen kaikilla ei ole niitä kavereita siinä lähellä ja lähipiirissä, joiden kanssa lapsi voisi leikkiä, kyllä tuollaiselle 4-vuotiaalle voi olla todella pitkästyttävää olla vaan kotona äidin ja vauvan kanssa.

Meidän kaupungissa tuo kerhotoimintakin on sysätty päiväkotien ovien sisäpuolelle, että vaikka pistäisit lapsesi kerhoon, niin päiväkotiin se siinä tapauksessa menee. Toki on seurakunnan kerhot, mutta ei niihinkään kaikki mahdu.

Jatkaa 4 pv/ vko. Poika todella tykkää ja kotona ei oikein jaksa vauvan kanssa joten todettiin että parempi pojalle olla siellä. Jos sitten haluaa jäädä kotiin, tottakai saa. Jo kuukauden kesäloma teki pojalle tiukkaa, koko ajan kyseli koska pääsee pk: hon...:) ja meilläcparas pk, ei haluta luopua

Kun meidän kolmonen syntyi oli edellinen 4,5, otin hänet kotiin, mutta meillä on alle kilometri matkaa niin kerhoon kuin perhekahviloihinkin. Hän kävi siis 2 krt vko kerhossa ja sen lisäksi me käytiin yhdessä ihmisten ilmoilla.

Päiväkotilapsilla on heikot käytöstavat.

Jaa kyl meidän suvussa kaiksita pahimmat kakarat on miehen veljen perheessä. Ovat ihan kotona äidin helmoissa kasvaneet ja tapoja EI ole. Ei osata antaa vuoroa, puhutaan toisten lasten päälle jatkuvasti. EI kuunnelle. Paikalla olo tahi hetken odottaminen on ihan mahdotonta. ei kiitetä...viedään kädestä leluja. Itketään jos ei itse saa olla ensimmäinen tai voita jotain peliä tms.

Eli ei osta käyttäytyä muiden lasten kanssa. Ja olkoonkin kuinka yksilöllistä tuo kasvatus kotona. Mutta kun me eletään yhteiskunnassa jossa PITÄÄ osata elää muiden ihmisten joukossa.

[QUOTE="vierailee";28839387]Itse kyllä ehdottomasti pitäisin kotona,mutta nykyään sitä pidetään vissiin jonkin sortin rangaistuksena lapselle,jos "joutuu" olemaan äidin ja vauvan kanssa kotona.[/QUOTE]

Mulla on lapsia liuta,enkä koskaan ole ajatellut että kun uusi vauva syntyy jonkun pitäisi mennä päivähoitoon. Käyn heidän kanssaa vauva mukana kerhoissa, avoimessa pk.ssa. Lapsilla on samanikäistä leikkiseuraa noissa sekä pihalla.

Yhteistyössä