4v,-ei kiinnosta leikkiminen ym!

Ihan vain mielenkiinnosta kysyn nyt kun on ollut "tylsiä", synkkiä ja lähinnä sateisia päiviä, mitä teidän lapset puuhailee ja keksittekö heille tekemistä ns.joka hetkeksi!?!? kun musta tuntuu ettei likka tee enää mitääään!!! muutakun pyörii mun vieressä tylsistyneenä kitisemässä! :eek: Ehkä tää on vain joku vaihe kun ei leikit kiinnosta. ulkoilemas käydään koirankanssa metsässä aamupvällä,tullaan kotiin,ruoka,sit koitan "rauhoittaa levolle",-päikkäreitä ei oo nukkunut 2vuoteen. hoidosta jäi pois marraskuussa kun hoitotäti oli huono ja erikoinen. ja koska mä oon lähinnä saikulla nyt loppuodotuksen, ollut niin kamalasti vaivoja/ennen aikaisia kipeitä supistuksia ym, vauvan aika olisi maaliskuussa. srk kerhoon ilmoitin tytön heti kun otin hoidosta pois, se sentään jatkuu joulutauon jälkeen huomenna,2krt/vko! turhauttavaa vain välillä kun tuntuu ettei lapsi keksi ITSE MITÄÄN leikkiä!! mä koitan että askarrellaan,vesiväritellään,muovaillaan ym. itse muistan lapsena kun pukki oli hiljattain käynyt, miten odotin sitä että pääsee LEIKKIMÄÄN uusilla tavaroilla. koiranpennunkanssa hän sitten touhaa. oon koittanut aina puistoissakin käydä,nyt ollut vaan huonoa ilmaa,tuttavia oon koittanut aina nähdä kellä on lapsia, mutta jotenkin on nyt ollut hiljaiseloa. plaah. help mii. :)
 
auta
Pukkaa lapsi leikin alkuun.
Eli leiki lapsen kaverina. aloita jotain "helppoa", vaikka nuket kävelee ja juttelee toisilleen tms. Jossain vaiheessa lapsi jää jatkamaan itse leikkiä tai aloittaa itse sen leikin.

Millaisia leluja teillä on ja saako niistä leikin rakennettua ja mistä lapsi on kiinnostunut?

Palapelin kokomaiset voi aloittaa yhdessä, samoin piirtämiseen ja värittämiseen pitää mennä kaveriksi.

Meillä on nyt 3 v ja samaa olen ainokaisessa huomannut, ettei hänkään saa leikin alusta kiinni, vaan tarvitsee aikuisen ohjausta, nyt on ollut pitkään "hyvä" kausi, mutta kaveria hän kaipaa kyllä.

Eli ilman ohjausta leikki on päämäärätöntä ja jäsentymätöntä sähläämistä.
Koska meillä on poika, leikitään autoilla ja junaradalla yms. ja rakennetaan tallia leegoista autoille.
Värittäminen kiinnostaa myös.

Myös muovailuvahat; mitä niillä voisi tehdä? Aikuisen apua tarvitaan että omatoimisuus ja mielikuvitus lähtee liikkeelle.

Eli auta lapsi alkuun, leiki kaverina mukana, myöhemmin voi sitten jättää leikkimään leikkiä loppuun itsekseen ja myöhemmin sitten jo alkaa rakentamaan itse leikkiä.

Eikö teillä päin ole kerhoja tms. tuon ikäisille jo ollenkaan ??
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2007 klo 12:29 auta kirjoitti:
Pukkaa lapsi leikin alkuun.
Eli leiki lapsen kaverina. aloita jotain "helppoa", vaikka nuket kävelee ja juttelee toisilleen tms. Jossain vaiheessa lapsi jää jatkamaan itse leikkiä tai aloittaa itse sen leikin.

Millaisia leluja teillä on ja saako niistä leikin rakennettua ja mistä lapsi on kiinnostunut?

Palapelin kokomaiset voi aloittaa yhdessä, samoin piirtämiseen ja värittämiseen pitää mennä kaveriksi.

Meillä on nyt 3 v ja samaa olen ainokaisessa huomannut, ettei hänkään saa leikin alusta kiinni, vaan tarvitsee aikuisen ohjausta, nyt on ollut pitkään "hyvä" kausi, mutta kaveria hän kaipaa kyllä.

Eli ilman ohjausta leikki on päämäärätöntä ja jäsentymätöntä sähläämistä.
Koska meillä on poika, leikitään autoilla ja junaradalla yms. ja rakennetaan tallia leegoista autoille.
Värittäminen kiinnostaa myös.

Myös muovailuvahat; mitä niillä voisi tehdä? Aikuisen apua tarvitaan että omatoimisuus ja mielikuvitus lähtee liikkeelle.

Eli auta lapsi alkuun, leiki kaverina mukana, myöhemmin voi sitten jättää leikkimään leikkiä loppuun itsekseen ja myöhemmin sitten jo alkaa rakentamaan itse leikkiä.

Eikö teillä päin ole kerhoja tms. tuon ikäisille jo ollenkaan ??

Jees näin olen tehnytkin, muttakun tuntuu että tarvis olla koko ajan mukana leikissä! myös piirrelty ja väritelty ja askarreltu ja muovailtu ON yhdessä. Kirjoitin tuossa aiemmassa että on kerho 2krt/vko, tänään jatkui viikkojen joulutauon jälkeen.... mutta, täytyy koittaa vielä enemmän mennä auttaan jos sais jonkin leikin alkuun. keittiö tarvikkeista hän esim tykkää, niitä on, on nukkeja, hevosia, palapelejä, autoja,imuri, vaikka mitä, joskus mietinkin että ehkä olisi parasta viedä suurin osa tavaroista varastoon ja jättää vain vaikka 5 lelua niin se leikki voisi kiinnostaa paremmin...
 
..riittääkö se kerho?? miten paljon oikein tuon ikäiselle täytyisi keksiä aktiviteettiä? mulla on aina ollut ajatus, että täytyyhän lapsen silti itsekseenkin keksiä touhua eikä aina edes tarvisi olla tekemistä, täytyisi osata olla rauhassakin...!! vai?
 
eliana
Tuli mieleen, että jos olet itsekin kovin väsynyt, niin mieliala voi tarttua lapseen. Mä olin kolmannen raskaudena aikana niin väsynyt etten jaksanut iltaisin touhuta oikein mitään, möllötin sohvalla ja kattelin telkkaria, mitä en muuten yleenäs kovin paljon tee. Huomasin silloin että lapset omaksuivat tämän tavan varsin sutjakkaasti. Sitten kun vauva syntyi niin johan muuttui iltaelämän vilkkaaksi.
 
tuli mieleen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2007 klo 11:05 martta kirjoitti:
..riittääkö se kerho?? miten paljon oikein tuon ikäiselle täytyisi keksiä aktiviteettiä? mulla on aina ollut ajatus, että täytyyhän lapsen silti itsekseenkin keksiä touhua eikä aina edes tarvisi olla tekemistä, täytyisi osata olla rauhassakin...!! vai?
Kuinka paljon lapsi katsoo telkkaria ja millasia ohjelmia sieltä? Tuli mieleen tuosta, että pitäisi osata olla rauhassakin, että paljon tv:stä "äksöniä" katsovat lapset ovat sitten levottomia, eivätkä osaa olla rauhassa...

Harmi kun en osaa auttaa tai neuvoa tilanteessa :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2007 klo 12:05 tuli mieleen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2007 klo 11:05 martta kirjoitti:
..riittääkö se kerho?? miten paljon oikein tuon ikäiselle täytyisi keksiä aktiviteettiä? mulla on aina ollut ajatus, että täytyyhän lapsen silti itsekseenkin keksiä touhua eikä aina edes tarvisi olla tekemistä, täytyisi osata olla rauhassakin...!! vai?
Kuinka paljon lapsi katsoo telkkaria ja millasia ohjelmia sieltä? Tuli mieleen tuosta, että pitäisi osata olla rauhassakin, että paljon tv:stä "äksöniä" katsovat lapset ovat sitten levottomia, eivätkä osaa olla rauhassa...

Harmi kun en osaa auttaa tai neuvoa tilanteessa :(
juuri tossa tv-ketjussa oli puhetta, meillä ei katsota mitenkään paljoa töllöä. ite olen sitä aikalail vastaan. ja muutenkin tarkka esim syömis-asioista, nukkumaanmenoajoista, siitä että saa raitista ulkoilmaa jne jne.. kyl hän voi pikkukakkosta katsoa,kun ei muuta ole ja kun muistetaan, sieltäkin vain jotkut ohjelmat kiinnostaa. ei katsota niitä pahoja lastenohjelmia, ite oon sellanen et tekis mieli tehdä jonkinmoinen valitus johonkin päin juuri siitä, millasia nykyään lasten ohjelmat ovat!! ite kannatan näitä missä on jotain mieltäkin, fröbelin palikoita katotaaan väliin/lauletaan/jorataan, titi-nalle on ok, muumit ym. et ei pitäis niistä johtua mikään. tosta en sitten tiedä,että tarttuisiko mun väsymys lapseen? kyllä, väsynyt olen tosiaan ja muutenkin "vaivanen", silti koitan parhaani mukaan keskittyä lapseen. en tiä, ehkä tämä sitten on vain joku vaihe?
 

Yhteistyössä