4kk vauva koko ajan rinnalla syömässä yötä päivää, mitä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
olen ihan loppu tähän jatkuvaan imetykseen, tuttia ei huoli. Pitäisikö aloittaa kiinteät vai mitä? Tyytyväinen vauva on, mutta tosi usein syö, vähintään parin tunnin välein jopa öisin. Paino on yläkäyrällä, joten kasvaa liiankin hyvin...

Eikös tuossa iässä yleensä ole tiheän imun kausi, joten taitaa vaan "tilata lisää maitoa". Koita jaksaa imettää mahdollisimman usein, menee kyllä aika nopeasti ohi.

koita pidentää syöttövälejä. jos vauva ei olekaan nälkäinen silloi kun otat rinnalle. pidempi syöntiväli -> syö seur. kerralla pidempään -> jaksaa olla kauemmin syömättä. onko ollut aina tiheään syövä? oliko isokokoinen syntyessä?

No mä ainakin antaisin kiinteetä jo. Jo yksinkertaisesti siitä syystä, etten jaksaisi koko ajan imettää. Jos ei 3 tunnin syöntivälit enää päde imetyksen kanssa, niin sitten se vauva tarvitsee enemmän ruokaa ja ne 3tunnin välit pitää hankkia takaisin antamalla kiinteitä.

Alkuperäinen kirjoittaja rohkeesti vaan:
Aloita ne kiinteät, niin maidon menekki vähenee. Tai huolisiko pullosta?

No ei se nyt ihan näin yksioikoista ole :D Kiinteitä menee aika vähän aluksi, ja muutenkin maidossa on huimasti enemmän energiaa kuin jossain kasvissoseissa.

No annat sen syödä :O. Se kasvaa ja vaatii tiuhaan. Ihan normaalia. sulla on vielä pitkä polku kuljettavana jos jo 4kk:ssa alat kyllästymään. Anna lapsen syödä lapsentahtisesti!

Alkuperäinen kirjoittaja näin minä:
No mä ainakin antaisin kiinteetä jo. Jo yksinkertaisesti siitä syystä, etten jaksaisi koko ajan imettää. Jos ei 3 tunnin syöntivälit enää päde imetyksen kanssa, niin sitten se vauva tarvitsee enemmän ruokaa ja ne 3tunnin välit pitää hankkia takaisin antamalla kiinteitä.

Kolmen tunnin syöttöväli on ollut joskus 1970-luvulla...
Nykyään suositaan ihan vauvantahtista imetystä ja tajutaan, että tulee tiheän imun kausia, jolloin ollaan jatkuvasti tissi suussa. Sitten maitoa alkaa tulla enemmän ja tissit on hetken ihan pakissa, ja vauva voi olla tyytyväinen tosi pitkään.
Se, että se imeee tiheään ei tosiaankaan tarkoita sitä, etteikö maito enää ruokana riittäisi. Kiinteiden antamiseen ei kyllä mitään kiirettä, jos vauva ei itse ole kiinnostunut kiinteistä sapuskoista, eikä niitä tosiaan muutenkaan voi heti ns. ruoaksi asti antaa. Se on totuttelua.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
On aina syönyt tosi usein eli ei ole mikään tiheän imun kausi, nyt vain alan väsyä etenkin yöimetyksiin.

Mä otin vauvan viereen nukkumaan, kun meni nuo yöt ihan hulinaksi. Helpompaa, kun ei tarvi itse ihan kunnolla herätä joka kerta kun toinen on tissiä vailla.

Ja tosiaan esikoisella kokeilin kiinteitä tässä vaiheessa eikä se auttanut mitään, eli ei välttis ole ruuan määrästä tai laadusta kiinni tuo heräily.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:

No ei se nyt ihan näin yksioikoista ole :D Kiinteitä menee aika vähän aluksi, ja muutenkin maidossa on huimasti enemmän energiaa kuin jossain kasvissoseissa.

No ainakin oma lapseni alkoi varsin nopeasti syödä kiinteitä ihan kunnollisia määriä ja tämän seurauksena yöimetykset jäivät pois. Siis noin kuukauden kuluttua kiinteiden aloittamisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja ssss:
No annat sen syödä :O. Se kasvaa ja vaatii tiuhaan. Ihan normaalia. sulla on vielä pitkä polku kuljettavana jos jo 4kk:ssa alat kyllästymään. Anna lapsen syödä lapsentahtisesti!

Eli jos väsyy siihen, että lapsi herää tunnin välein yöllä syömään, on jotenkin kärsimätön jos ei jaksa? Todellakin olen onnellinen siitä, että ei tarvinnut tunnin välein herätä öisin imettämään aikoinaan...
lapsentahtisuus on toki hyvä asia, mutta kyllä se raja jossain kulkee.

Alkuperäinen kirjoittaja Nana:
Alkuperäinen kirjoittaja näin minä:

Kolmen tunnin syöttöväli on ollut joskus 1970-luvulla...
Nykyään suositaan ihan vauvantahtista imetystä ja tajutaan, että tulee tiheän imun kausia, jolloin ollaan jatkuvasti tissi suussa. Sitten maitoa alkaa tulla enemmän ja tissit on hetken ihan pakissa, ja vauva voi olla tyytyväinen tosi pitkään.
Se, että se imeee tiheään ei tosiaankaan tarkoita sitä, etteikö maito enää ruokana riittäisi. Kiinteiden antamiseen ei kyllä mitään kiirettä, jos vauva ei itse ole kiinnostunut kiinteistä sapuskoista, eikä niitä tosiaan muutenkaan voi heti ns. ruoaksi asti antaa. Se on totuttelua.

Kiinteiden aloittamiseen tai lisämaidon antamiseen on ap:n tapauksessa sellainen kiire, että äiti alkaa olla uupunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:

No ainakin oma lapseni alkoi varsin nopeasti syödä kiinteitä ihan kunnollisia määriä ja tämän seurauksena yöimetykset jäivät pois. Siis noin kuukauden kuluttua kiinteiden aloittamisesta.

Varmaan tapauskohtaista... omassa lähipiirissä kiinteillä ei oo ollut mitään vaikutusta vielä tossa vaiheessa, joskus puolen vuoden jälkeen aikaisintaan. Ajalla tai kiinteillä, mistäpä sen tietäis kummasta enemmän kyse :)

Tämä ei lohduta, mutta esikoinen söi 2 tunnin välein öisin 8 kuukauteen asti. Kunnes aloin lopetella yösyöttöä. Tosin kun yösyömiset loppui, niin heräili silti öisin parin tunnin välein noin vuoden ikään asti. Sitten alkoi vasta nukkua kunnon unia.

Meillä ei auttanut, vaikka päivisin syötiin hyvin 7-8 kk iässä ja myöhemminkin.

Itse nukuin vauvan kanssa samassa sängyssä. Käänsin öisin vain kylkeä. Hiukan helpotti univajetta, kun ei tarvinnut nousta ylös asti.

Sitten kun ei syönyt öisin, heijasin sitten sylissä, jos ei taputteluihin nukahtanut.

Tsemppiä! Kohtahan sun vauva alkaa syödä kiinteätäkin. Toivottavasti teillä auttaa syömistiheyteen!

Täällä n. 2-vuotias ei ole vielä koskaan pystynyt päivällä olemaan syömättä kolmea tuntia, vauvana ehti syödä siinä ajassa jo kaksi kertaa...päivin ja öin.. Normia taitaa olla. Kuten joku jo sanoi, niin maidossa on enemmän kaloreita kuin jossain kasvismössössä. Helpommalla pääset kun imetät.

Ja minä olen kyllä muutaman tunnin välein tissivauvaa imettänyt, eikä se minusta ole mitenkään järjettömän paljon...
Korvikkeilla toki helpompaa, onhan se tuhdimpaa ja "pakollinen" syöttö nopeammin ja tehokkaammin ohi, kun maito suorastaan valuu väkisin suuhun. Mutta minä en henkilökohtaisesti viitsisi lähteä siihen desifiointi, pullojen pesu, korvikkeen raahaus kotiin ja lämmitys rumbaan, joka yölläkin on aika raskasta siihen nähden, että tissin viskaa suuhun.

Kun menee kerran hyvin, niin koeta jaksaa, kyllä se kohta helpottaa, kun vauva alkaa olla jo isompi. Tai voithan yrittää pidemtää tissittelyväliä vaikka seurustelemalla tai jotain, jos vaikka on tottumuksesta kysymys.

No jos ei enään yksinkertaisesti jaksa niin kokeile kiinteitä. Joo lapsentahtisuus on tosi hyvä juttu, mutta mun mielestä on kyllä parempi, että äiti on järjissään kun se että joku päivä kilahtaa ihan täysin.
Oletko puhunut neuvolassa asiasta?

Yhteistyössä