4kk syöminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chariot
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chariot

Jäsen
16.06.2011
136
0
16
Missä vaiheessa kukakin on aloittanut kiinteet? Meille neuvolassa sanottiin, että siinä 5kk voisi alkaa testailee. Ainoastaan iltaisin annan nannin avulla d-vitamiinit, mutta muuten imetän, painoa on tullut hyvin kokoajan lisää, joten minkään sellaisen takia ei tarviisi aloittaa kiinteitä. Yhdestä blogista luin smootie ohjeen, johon tuli pari-kolme lusikallista sosetta ja pöölle korviketta(mietin, että laittasin äidinmaitoi), mietin jos tuota testaisi tai jos on muita hyviä vihjeitä millä voisi aloittaa testailun.

6kk ikäiseksi voi olla äidinmaidolla jos kasvu on ok, mutta itsekin kyllä olen jo 5kk alkanut antaa perunaa yms.
Mä olen suoraan aloittanut kiinteiden antamisen perunamössöllä (perunaa ja vettä), koska kiinteässä ruoassa on ideana myös suun motoriikan kehittäminen ei pelkästään se että nälkä pysyy loitolla, tämän takia en ole antanut noita vellejä/smoothieita..

meillä aloitettiin maistelu vajaa 4kuisena pottu-porkkanasoseella ja päärynäpiltillä ja 4 kuisena peruna-porkkanavelliä alettiin antamaan ja kokeiltiin muitakin soseita...

Kaikille kolmelle ollaan aloitettu kiinteet 4 kuisena ihan sen takia kun ovat itse olleet kiinnostuneita kaikesta mitä muut laittaa suuhun. Hedelmäoseilla ollaan alotettu ja sit sen jälkeen jotain kasvissoseita.

Oliko teil täysimetyksellä ja miten teillä syötiin nuita, eli menikö hyvin alas?

Täys imetyksellä ollaan menty aina siihen asti. Meillä ei pojat oikein tykänneet syödä pelkkää perunaa, mutta porkkana maistui tosihyvin, aluksi muutama lusikallinen kerrallaan ja sitten isompia määriä (jopa niin että on pitänyt rajoittaa määrää :) ). Tämä meidän pienin neiti syö kaiken mitä eteen antaa, varsinkin perunaa :)

Joo meil neiti kyl näyttää siltä, että kiinnostais saada "samaa" ruokaa mitä me syödään ja usein katsoo tosi tarkkaa kun me syödään. Mutta viel en ole uskaltanut antaa mitää maistiaisia, meil on valion vauvaruoka kirja, minkä porukat sai 9vuotta sitten pikkuveljeni neuvolasta ja siel on kaikkia ruokaohjeita vauvoille, niitä olen lueskellut.

Nyt mun täytyy sanoa että vko samalla soseella tuntuu toooosi pitkältä ajalta, meillä on kolme lasta, joista jokaiselle oon antanut paljon nopeammin uusia makuja. No, tietty meillä aloitettiin puurotkin jo alle 5kk iässä, kun ei pysynyt nälkä muulla loitolla... Ja ihan on allergiavapaita lapsia nykyään. Nuorimmalla, 8kk, on mennyt ne 8kk "kökköisemmät" ruuatkin jo pari kuukautta, ja neuvolantädin mukaan hyvä niin. Ei kellään mitään masuvaivoja koskaan, ei tosiaan allergioita, ei keliakiaa, että joko ollaan onnekkaita tai sitten nykysuositukset on hitusen liian tiukkoja...

Mä varmaan meen tuolla viikossa yks uusmaku, sen takia, kun itselläni on niin paljon allergioita ollut lapsena(nyt onneks osa on lähteny pois). Jos esim. ekaksi aloitan perunalla ja siitä siiryyn porkkanaan, voinko siis sen porkkanan sekoittaa siihe perunaa vai pitääkö ekaks yksinään testata se porkkana(itelläni oli lapsena porkkana allergia)

Yhteistyössä