4D-ultra

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 4D-kiinnostunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
4

4D-kiinnostunut

Vieras
Hei!

Minua kiinnostaisi tietää millaisia kokemuksia odottajilla ja jo synnyttäneillä on 4D-ultrasta? Itse olen raskaana ja miehen kanssa on mietitty 4D-ultraan menoa.
Jos haluatte niin kirjoitelkaa millä paikkakunnalla olette käyneet ultrassa, minua kiinnostaa etenkin Satakunnassa ultrassa käyneiden kokemukset.

Rovaniemellä kävin 4d-ultrassa viime talvena. Petyin kovasti :( Kuvaaja sanoikin heti alkuun että saattaa olla että vauva on siinä asennossa ettei saada kunnon kuvaa esim. kasvoista. Ja niinhän siinä sitten kävikin... Pyllyä seurailtiin ja jalko vähän nähtiin myös. Olihan sekin kyllä ihanaa mutta oisin toivonu niiiiin paljon enemmän. Kesti yhteensä noin 20min ja kaverilla oli kestänyt tunnin melkein koska olivat saaneet kuvattua koko vauvan. Tiedän, että jotkut menevät 4D:hen katsomaan jotain tiettyä asiaa tai tarkennusta joihinkin tutkimuksiin mutta me siis mentiin ihan huvinvuoksi :) Mutta tulevassa raskaudessa en menisi enään... kun maksoikin niin maltaita! Täällä hinnaksi tuli 180e. Ja kela ei korvaa jos menee huvinvuoksi, vaan silloin korvaa osan jos on osa tutkimusta.

olen kahdesti käynyt eri paikoissa ja molemmilla kerroilla on hinnaksi tullut kela korvauksen jälkeen pikkasen päälle 160 €. Nykyäänhän ei aina enää saa kela korvausta... Ilman sitä olisi hinnaksi tullut kai jotain 260 €. Dvd saatiin mukaan molemmilla kerroilla. Ollaan oltu tyytyväisiä. Meille ei kyllä menty ihan vain huvin vuoksi, vaan ihan omasta aidosta huolesta, vaikka eihän tuo ultrakaan nyt kaikkea takaa.

En tiedä, että mentäisikö enää kyllä uudestaan jos meille lisää lapsia suodaan, sillä me ei tulevaisuudessa taideta haluta vahingossakaan selvittää lapsen sukupuolta ja maltetaan odottaa sitä lasta ihan sinne synnytyssaliin asti muutenkin. :) Pitänee vain sitten luottaa, että kaikki on hyvin ainakin sinne asti.

meillä tuon 4D ultran kanssa mietittiin ja mietittiin... Varasinkin silloin jo ajan mutta peruin sen koska oltiin sitä mieltä että on liian kallis. Ihan huvikseen oltais menty katselemaan koska tuntu niin pitkältä ajalta olla ilman ultraa... Ehkä jos oltais menty niin olis siinä nähty sitten pojan downin syndrooma. Koska np oli normaali ja rakenteet normaalit. Mutta noh, ehkä oli parempi ettei tiedetty etukäteen. Ois varmaan loppuraskaus menny ihan paniikissa... Toisaalta taas jos ois tiennyt niin ois voinut varautua mitä sieltä on tulossa :)

Me kävimme tuossa ultrassa muistaakseni 25 viikolla. Tyytyväisiä oltiin, kasvot näkyi selvästi, hienoja kuvia saatiin mukaan kait melkein toista kymmentä. Tutkimus kesti 45 min ja koko juttu tuli tallennettua dvd:lle jonka sai samaan hintaan itselle. Kelakorvaus saatiin heti ilman mitään kyselyjä, ei siis ollut lääketieteellistä tarvetta tutkimukselle, ihan vain omaa uteliaisuutta, maksettavaa jäi n.120 euroa.

Kävin 4D:ssä Lahdessa. Kelakorvauksen sai normaalisti kun lääkäri merkitsee maksulappuun raskausviikot. Olin itse rv 22+. Myös minun lääkäri sanoi heti, että voi olla ettei esim.kasvoja nähdä jos sikiö on pahassa asennossa. Meidän lapsi oli oikein suostuvainen tutkimukseen ja saatiin heinot kasvokuvat ja muutenkin rakenteet katsottiin, saatiin myös kirjallinen lausunto tutkimuksesta jossa kerrrotaan mittoja yms. Tutkimus kesti n.20min ja mukaan sai kuvia sekä dvd:n. Myös sukupuoli selvisi tutkimuksessa, mutta sitä ei kerrota jos ei halua tietää. Mun mies sanoi kyllä jo heti kasvoista, että poikahan se siellä ja niinhän se olikin.
Lahdessa ei tedä kuin np-ultra kunnan puolesta, joten halusin ehdottomasti 4D:n jo rakenteiden takia. Mulla on ultrasta vain positiivista kokemusta, tietysti hinta n. 160e on aika paljon, mutta mieli rauhoittui paljon ja minulle tärkeä sukupuolikin selvisi samalla.
Lääkäreitähän on tosi paljon ja jokaisella oma tyyli tehdä tutkimus. Vaikka kävisi samassa kaupungissa, ei välttämättä saa samanlaista 4D.tä. Selvitä etukäteen kuka on hyvä ultraaja, ennenkun varaat ajan.

Kuinka pitkään näitä 3D ja 4D ultria on Suomessa tehty, siis sillai yleisesti, että "ihan tavalliset" odottajat ovat niissä voineet käydä? Asia ihmetyttää, kun itse kerroin meneväni 4D-ultraan, niin siskoni, jolla on 3-vuotias poika oli ihan äimänkäkenä ja puhui siihen malliin, että "nykyäänkö sitä on tällaisiakin mahdollisuuksia..." Onko kyseessä muka niin uusia asia, ettei siitä vielä 3-4 vuotta sitten ollut tarjolla vai mitä ihmettä?

Yhteistyössä