4D-ultra, Tampere tai Hämeenlinna: Kokemuksia ja apua kaivataan :-)

Eli esikoinen tulossa ja nyt rupeaisi kohta olemaan tarpeeksi viikkoja 4D-utraan. Mutta mistä löytää oikeasti hyvä ja ammattitaitoinen ultraaja joko Tampereelta tai Hämeenlinnasta (asutaan siinä välissä)? Kellä olette käyneet? Paljonko maksoi? Saiko kelankorvausta? Mitä kaikkea katsottiin siinä ultrassa ja selvisikö sukupuoli?

Kiitos kaikille jotka viitsitte vastata =)

Maricce ja Onni/Minni rv 17+5
 
Me asutaan kanssa tampereen ja hämeenlinnan puolivälissä ja olin kuullut paljon hyvää hämeenlinnasta, siis hämeen lääkärikulmasta ja henrik rosendahlista.
Sinne siis mentiin ja ei voi ku suositella! Henrik oli aivan ihana tyyppi ja ultras yli tunnin ja vaikutti todella ammattitaitoiselta.
Ultrassa katottiin rakenteet ja sitten se meille tärkeä (siis rakenneultra oltiin jo käyty) eli sukupuoli.. Ja se sieltä löytyikin vaikka tavallisessa rakenneultrassa sitä ei onnistuttu näkemään.
Mulle jäi rakenneultrasta, joka oli jos en väärin muista tampereen terveystalolla , tosi paska fiilis suoraan sanottuna. Hirveellä kiireellä ultrattiin ja yhtään kuvaa ei saatu ja lääkäri mumisi vaa itsekseen. Kuitenkin selvis että rakenteissa ei poikkeavaa, paitsi että huulihalkiota ei pystytty kattoo ku vauva oli pahassa asennossa ja tosiaan sukupuolta ei pystytty sanoo.

Tuola lääkärikulmassa jäi maksettavaa muistaakseni 160 euroa ja oli joka sentin arvonen käynti.
Tosiaan Henrik selosti kaiken tarkasti ja mukaan saatiin 15 kuvaa ja se ihana dvd.
Kertaakaan ei tullut sellanen fiilis että hän tekisi työtään vaan rahasta (jos tiedät mitä tarkoitan), vaan että hän ihan oikeasti välitti siitä masussa olevasta pallerosta..

Tulla hämeenlinnassa ultrataan mieluiten viissii viikoilla 25-28 tms.. silloin vauva on jo hyvä kokoinen ja on tullut sitä pyöreyttä----> kuvatkin onnistuu paremmin,.
 
Suosittelen Henrik Rosendahlia ja Hämeen Lääkärikulmaa Hämeenlinnassa. Kävin viime vuonna tuolla ja oli ihan huippuihana lääkäri. Katsoi kyllä kaiken mahdollisen, mitat, sukupuolen, lapsiveden määrän, istukan, napavaltimoiden virtauksen, vauvan sydämen ja muut elimet.
Niin kauan ultrasi, että sai tytöstä kasvokuvan :D

Näemmä edellinenkin oli käynyt samalla lääkärillä =)
 
kävin samassa paikassa (lääkärikulma), mutta lääkäri oli Nina Mattson. erittäin osaava ja ihana lääkäri!!! :heart: :heart: on myös KHKS:lla synnytyslääkärinä, tekee siis molemmissa paikoissa. häneltä puuttuu joku viimeinen juttu tuosta 4D-pätevyydestä (mitä ei kyllä huomannut!), joten maksettavaa jäi vain n. 125e. ja tosiaan katsoi ultralla kaikki nuo samat jutut ja varmasti osaa asiansa, mutta ei ihan vielä täysin pätevöitynyt, mitä tosiaankaan ei maallikko huomaa mistään, koska rakenteet ja sukupuoli selvisi hienosti ja paljon kanssa kuvia saatiin mukaan. en siis yritä tuputtaa, mutta tosiaan säästöä rahassa ja varmasti yhtä hyvä! :D
 
mä varasin jo 2 kk aikasemmin että varmasti sain ajan haluamalleni päivälle ja kelloajalle.. :D
Miehen töiden mukaan siis piti aika saada,.. Oon kylläkin ymmärtänyt että toi paikka on aika suosittu, eli suosittelen varaa ajan ajoissa.
Muuten unohtu tossa ekassa viestissä kirjottaa että viikko sit kävin tayssissa ylim.ultrassa ja sielä kysyin että onko vielä poika tulossa vai onko pippeli purastu poikki.. Niin lääkäri koitti ultrata, mutta ei nähnyt oliko tyttö vai poika lapsen asennon vuoksi... sitten kysyi missä oon saanu poikalupauksen ja ku kerroin että hämeenlinnassa rosendahlilla niin lääkäri hymyili ja sanoi että jos Henrik on sanonu että poika tulee ni kyllä poika tulee.. :D
 
me olimme 4d ultrassa hämeen lääkärikulmassa ja siitä alkoi monen kuukauden helvetti. Vauvallamme epäiltiin vakavaa munuaissairautta johon vauvamme olisi kuollut luultavasti heti synnyttyään. Kuitenkin kaikki tämä olikin virhearvio ja poikamme syntyi täysin terveenä. Koko raskausaika oli yhtä tuskaa ja helvettiä kun luulimme lapsemme olevan sairas. Kerroin tämän siksi, koska joskus siellä ultrassa voi näkyä todellakin jotakin mikä aiheuttaa vanhemmille kohtuutonta huolta ja surua, niinkuin meille kävi ja kaikki se oli aivan turhaa. Miksi se vauva täytyy nähdä siellä kohdussa jo niin tarkkaan? Vahingosta viisastuneena kehoitankin kaikki 4d ultraa harkitsevia miettimään uudelleen, miksi sinne pitää mennä? Teillä on kuitenkin koko loppuelämä aikaa olla yhdessä sitten kun vauva syntyy...
 
Ja vielä että olen tosi pahoillani siitä mitä olette joutunut kokemaan :hug:

Mutta juu.. virheitä voi tapahtua suuntaan jos toiseenkin, totuushan on että ei sitä voi tietää onko lapsi terve vai ei ennen kuin laps syntyy.. Me ei oikeastaan "nähty" vauvaa rakenneultrassa ku oli sellasessa asennossa, ja esikoinen kun on kyseessä niin halu nähdä hänet oli todella kova.. Ei siis vaan puhtaasti jaksettu odottaa että laps syntyis.. Ja ihana muisto saatiin kuvista ja dvd:stä.
 
Ultrattiin kyllä, yliopsotosairaalassa sekä keskussairaalassa jossa tilanne näyttikin paljon valoisemmalta. Mutta koska pidimme rosendahlia erittäin pätevänä lääkärinä ja hän on aikoinaan jopa tehnyt väitöskirjan aiheesta sikiön virtsateiden rakennepoikkeavuudet niin emme todellakaan tienneet mitä uskoa. Jos nyt saisin elämästäni yhden päivän takaisin, olisin jättänyt menemättä tuohon 4d ultraan. Meiltä meni koko vauvan odotus ja kaikki siihen liittyvät ihanat asiat aivan pilalle tuon asian vuoksi, kun jouduimme miettimään koko loppuraskauden onko vauvamme sairas vai ei ja kuinka sairas jos on jne...Onneksi kuitenkin saimme lopulta palkinnoksi maailmaan ihanimman ja mikä tärkeintä, terveen pojan :heart:
 
Loppu hyvin, kaikki hyvin :) Mutta kyllä saimme niin kohtuutonta huolta ja surua, että en toivo samanlaista kenellekkään. Sen olen päättänyt, että mikäli meitä joskus toisella lapsella siunataan niin emme todellakaan mene yhteenkään ylimääräiseen ultraan ja sukupuolenkin jätämme yllätykseksi sitten synnytysaliin saakka :) Me mentiin sillojn viime kesänä 4d ultraan silkasta uteliaisuudesta, koska haluttiin mennä "kurkkaamaan" vauvaa. Voi kun olisin tiennyt mikä meitä odottaa.. Noh, ollutta ja mennyttä, mutta halusin antaa tähän keskuteluun toisenlaista näkökulmaa tuosta 4d ultrasta, aina ne kokemukset eivät ole niin hyviä. itse ainakin olen nyt sitä mieltä, että sitä vauvaa ehtii kyllä näkemään ihan tarpeeksi sitten kun hän syntyy..
 
Ellenille pahoittelut kurjasta kokemuksesta


Tieto tai havainto jostain sairaudesta tai poikkeamasta ultratessa on taatusti kurja ja järkyttävä/pysähdyttävä. Yks sen tarkoitus on kuitenkin myös antaa vanhemmille aikaa etsiä tietoa ja valmistautua tulevaan. (tai mahdollisuuden jopa valita toisin)
En koe, että 4D paremmalla tekniikalla olis yhtään sen väheksyttävämpi kuin muutkaan ultrakäynnit. Olipa kyseessä sitten aiemman epäilyksen kontrollointi tai puhtaasti uteliaisuus. Joskaan en tuomitse ketään, joka ei halua siinä tai muissakaan ultrissa käydä.

Itse halusin tän viimeisen tulokkaan kanssa kokeilla uudenlaisia näkymiä.
Varasin ajan tonne Lääkärikulmaan pari viikkoa sitten ja olisko Rosendahlin ajat menneet sillon kuukauden päähän. Mulle olis tullu liian myöhässä ja meen ens viikolla Mattsonille, jolle oli aikoja aiemmin (joskaan ei ihan mahdottomasti niitäkään)
Ajanvarauksessa sanottiin, että Mattson on tehnyt hommia jo pari vuotta ja on ihan asiansa osaava, niinku joku täällä oli kokenutkin.
 
Millä viikoilla olette tuola 4D:ssä käyneet ja onko mahdollisuus päästä ultraan mille paikkakunnalle hyvänsä, esim. kun asun lähellä Tamperetta niin voin varata ajan myös Hämeenlinnaan?!

Päätin etten tässä raskaudessa menisi 4D-ultraan sillä edellisestä käydessäni petyin aivan suunnattomasti ja maksoin siitä lystistä vielä itseni kipeäksi! :/
Kävin Tampereella, Koskiklinikalla vanhemmalla lääkärimiehellä (en muista nyt nimeä ) jota oli kehuttu maasta taivaisiin ja joka kiertelee ympäri Suomea tekemässä näitä kuvauksia!
Menin myöhään, vasta rv 30 ja maksoin 260e (ei Kelakorvausta siis ).
Ultra ei todellakaan ollut mikään 4D niinkuin luulin vaan suurimmaksi osaksi katseltiin ihan tavallisella ultralla ja välillä näkymää vain tarkennettiin 4D:llä.
Lääkäri oli kovin vähäsanainen ja hieman jäyhän ja tympeän tuntuinen muutenkin!
Olin illan viimeinen asiakas joten ehkä oli jo kiire päästä kotiin tjtn.
Nooh, kuvia kyllä saatiin kuitenkin ja se DVD mutta kokemus oli kuitenkin niin huono että ajattelin että jos tuo tuollaista on niin en takuulla enää mene!!

Mutta nyt alkoi tuo Hämeenlinna kyllä kiinnostaa :D Saako tuon korvauksen tiettyihin viikkoihin asti?!
 
Tuolla hämeenlinnassa ainakin tuo 4d tutkimus tehdään niin myöhäisillä raskausviikoilla, että esim raskaudenkeskeytys rakennevian vuoksi on siinä vaiheessa mahdotonta. Vauvallamme epäiltiin tosiaan kuolemaan johtavaa sairautta, joten olisimme keskytykseen tämän tiedon pohjalta päätyneet joten onni siinä mielessä, että tätä mahdollisuutta ei ollut sillä poikamme on täysin terve. Aivan kamalaa miettiä edes jos näin ei olisi ollut... :'(

Ja täytyy nyt vielä sanoa, että sinänsä myös 4d tutkimus sinänsä oli kyllä pettymys. Ehkä en ollut perehtynyt siihen tarpeeksi etukäteen, mutta minulle ainakin tuli yllätyksenä, että tutkimus tehtiin 2d ultralla, mutta jos haluttiin katsoa esim vauvan kasvoja tai raajoja, niin 4d:llä niitä voitiin tutkia lyhyitä hetkiä. Minusta ei ole tuon rahan arvoinen kokeumus, mutta siis kaikki vanhemmat päättävät itse haluaako tuohon mennä, mutta halusin kertoa vähän toisenlaisen kokemuksen asiasta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ellen-:
Ja täytyy nyt vielä sanoa, että sinänsä myös 4d tutkimus sinänsä oli kyllä pettymys. Ehkä en ollut perehtynyt siihen tarpeeksi etukäteen, mutta minulle ainakin tuli yllätyksenä, että tutkimus tehtiin 2d ultralla, mutta jos haluttiin katsoa esim vauvan kasvoja tai raajoja, niin 4d:llä niitä voitiin tutkia lyhyitä hetkiä. Minusta ei ole tuon rahan arvoinen kokeumus, mutta siis kaikki vanhemmat päättävät itse haluaako tuohon mennä, mutta halusin kertoa vähän toisenlaisen kokemuksen asiasta...
Peesaan tätä!!
Mulle oli myös pettymys tuo että luulin maksavani 4D-ultrasta mutta käytännössä suurin osa katseltiin 2D-ultralla!
260e on kuitenkin kova raha tuosta ja monta päivää harmitti ultran jälkeen vaikka onnellinen olin tosin siitä että vauvalla oli kaikki hyvin!
Lisäksi kävin tuossa ultrassa myös ns. painoarvion takia sillä pelkäsin vauvan olevan syntyessään kovin iso! Ultrassa kuitenkin selvisi että keskikokoista vauvelia odotellaan ja huojentavaahan tuo oli!!
 
Ellen- antoi mulle kyllä ajattelemisen aihetta tämän 4D-ultran suhteen. En ole nyt enää ollenkaan varma haluanko sinne mennä. Oon niin kova stressaamaan, että en tiedä onko toi mulle ollenkaan hyvä juttu, jos kävis noin kun ellenillä. Sukupuolihan me tiedetään jo nyt satavarmasti, joten sen takia en sinne ei ainakaan tarvitse mennä. Pitää nyt miettiä tätä asiaa vielä. Ens viikolla ylimääräinen ultra ykstyisellä ja siitä kahden ja puolen viikon päästä sitten rakenneultra.
 
Heips!
Valitettava tuo ellenin tapaus, mutta kumminkin prosentuaalisesti tuollaiset tapaukset ovat hyvin minimaalisia.. Elikäs eipä siltikään kannata lähteä tuomitsemaan muiden päätöksiä kyseisestä asiasta..

Itse olen kuullut paljon hyviä 4-D kokemuksia ja huomenna olenkin menossa tampereella terveystalolle ultrattavaksi.

 
Pakko kirjoittaa tähän.
Itse olen käynyt Tampereella 4d-ultrassa terveystalolla ja luulen että Jennyli on käynyt samalla mieslääkärillä. Itse pidän kyseistä lääkäriä erittäin pätevänä, vaikka hän onkin hiljaista/tympeää sorttia ;)
Kiire hänellä ei koskaan ole ja tutkii kyllä tarkasti. HYvin kohtelias on kyllä myös :)
Ja mitä tuohon 4d ultaukseen tulee, niin totta, eihän se koko aikaa kuvaa 4dllä, vaan osan. Enkä usko että 4d-ultrassa tarkoituskaan on kokoaikaa kuvata 4d:nä.

Ja siitä kelakorvauksesta vielä, 4d-ultra ei kuulu Kelan korvauksen piiriin ENÄÄ, joten sitä kelakorvausta ei pitäisi enää saada tiskillä pois. Se ei ole sairauden hoitoa! hakea voi jälkikäteen Kelalta, myöntävät sen tai ei.

 
Enhän mä kenenkään päätöstä tuomitse, jos 4d ultraan kuitenkin haluaa mennä. Kerroin oman kokemukseni vain asiasta, että näinkin voi käydä. Eräs kaverini joka kävi myös 4d ultrassa kertoi jälkeenpäin, että hänelle tuli semmoinen olo, että tietää vauvasta jo liikaa. Katui myös jälkeenpäin sitä, että oli mennyt. Mutta monella on sieltä varmasti positiivisia kokemuksia, mutta on myös varauduttava siihen, että aina niin ei ole. Loppujen lopuksi lääkärit ovat sanoneet tapuksestamme, että nykyään kun on niin tarkat laitteet ne yhdessä liian tutkimisen kanssa saavat aikaan sen, että normaalikin alkaa näyttää jo epänormaalilta...
Nyt olen sitä mieltä, että jos ja kun seuraavassa raskaudessa vauva todetaan kunnan tarjoamissa ultrissa terveeksi, en näe syytä miksi 4d ultraan pitäisi mennä. Mutta kaikkihan tekevät niinkuin parhaaksi näkevät. Mutta omalla kohdallamme tuosta käynnistä seuranneet taloudelliset tappiot (lääkäri ja matkakulut), puhummatakaan henkisistä kärsmyksistä (joka vaikutti myös kaikkiin läheisiimme) ei todellakaan oollut sen arvoista, että saimme kasvokuvan vauvasta, jota ei edes samaksi vauvaksi tunnista. Mutta kuten sanoin, en tuomitse ketään ja kaikki tekevät kuten parhaaksi näkevät.
 
Oma kokemukseni on Helsingistä, mutta silti vähän vierailen tässä keskustelussa...

Me käytiin 4D:ssä viikolla 21. Ultrauksessa katsottiin enimmäkseen 2D:tä mutta myös 4D:tä sekä esim. sydämen ja istukan virtauksia vielä erilaisella "kuvalla". Ei haitannut yhtään että käsiin jäi vain muutamia 4D-kuvia (DVD:tä emme edes halunneet) - me menimme 4D:hen nimenomaan tarkastuttamaan vauvan rakenteita asiantuntijalla ja edistyneellä tekniikalla. Syy tähän että itselläni on lääkityksen takia hiukan kohonnut riski rakenteellisiin poikkeavuuksiin, ja äitiyspolilla tehdyssä rakenneultrassa esim. selkäranka nähtiin vähän huonosti vauvan asennon takia.
 
Tottakai asiassa, kuin asiassa on aina kaksi puolta :) Anteeksi takerruin turhia ellen tuohon sinun tummalla painettuun tekstiin.. Ne on nääs nää hormoonit :LOL:

Mutta voin tulla vielä kertomaan meidän kokemukset tämän päivän ultran jälkeen :) Eihän sitä koskaan tiedä mitä omalle kohdalle sattuu.. Turhaanpa sitä lähteä etukäteen jossittelemaan :p

Hyvää odotusta kaikille :flower:
 
Nonnih, elikäs 4D ssä käyty. Lääkäri oli mukava ja oikein asiallinen. Kokemuksena kaikenkaikkiaan oikein positiivinen. Pitkälti käytiin samoja rakenteita läpi, kuin rakenneultrassa. Kannatti käydä omasta mielestäni, onhan se ihana tarkastella omaa masuasukkia ja mies oli oikein otettu koko tilaisuudesta ( ei ole aiempiin ultriin päässyt).
 

Yhteistyössä