45-palaisen palapelin kokoajan ikäsuositus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuota
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Enpä ulkoa muista ja eipä nuo ole kuin hyvin ohjeellisia nuo suositukset. Luulen kuitenkin, että ennemmin 100-500 palaa olisi sopiva tuon ikäiselle. Riippuu niin kovasti lapsesta.

Todennäköisesti niin lälly ettei kiinnosta. Jo ihan kuvienkin puolesta.

Mutta on olemassa lapsia, joille tuo 7 vuotiaana tuottaa haasteita (eli sopiva lahja) ja tosi monelle lapselle taas sopiva lahja 3-4vuotiaana. Itse olen myynyt pois 5veeltä noin pienet palapelit-

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";24667904]Enpä ulkoa muista ja eipä nuo ole kuin hyvin ohjeellisia nuo suositukset. Luulen kuitenkin, että ennemmin 100-500 palaa olisi sopiva tuon ikäiselle. Riippuu niin kovasti lapsesta.[/QUOTE]

Ei kai nyt 7-vuotias voi osata tehdä 500 palan palapeliä tai on jo aika nero! Ehkä 100 vielä menis,mutta onhan 500 ihan eri asia.

Kokemuksella sanoisin, että hyvin suuri osa tuttavapiirin 7-vuotiaista pojista ei selviytyisi 45 palan palapelistä, sillä heillä ei juurikaan ole kokemusta palapeleistä. Päiväkodissa on ehkä tehty pienempiä palapelejä aikanaan. Joten riippuu tosi paljon lapsesta. Suurta osaa tuon ikäisistä eivät voisi palapelit vähempää kiinnostaa. Legot ovat varma lahja, esim. Star Wars tai Ninjago.

Ei kai nyt 7-vuotias voi osata tehdä 500 palan palapeliä tai on jo aika nero! Ehkä 100 vielä menis,mutta onhan 500 ihan eri asia.

Ei sitä mitään neroa tuohon täydy olla, vaan asiasta innostunut ja riittävän mielenkiintoinen aihe. Pääosinhan tuo on vain palojen järjestämistä ja intoa löytää yksityiskohtia. Tuskin kukaan ostaa lapselle palapeliä, joka on vain täynnä vettä ja taivasta...

Meidän esikoispoika olisi nauranut katketakseen saadessaan noin pienen palapelin 7 v lahjaksi, kakkonen olisi katsellut vähän alta kulmien, että voisi olla tuplasti suurempi. Kolmonen olisi saattanut ehkä jopa kootakin.

Veljen tyttö tekee tuollaisia 3 vuotiaana.

Ei sitä mitään neroa tuohon täydy olla, vaan asiasta innostunut ja riittävän mielenkiintoinen aihe. Pääosinhan tuo on vain palojen järjestämistä ja intoa löytää yksityiskohtia. Tuskin kukaan ostaa lapselle palapeliä, joka on vain täynnä vettä ja taivasta...

Niinpä. Ja kun se palapelin kerran oppii tekemään, on seuraava kerta jo paljon helpompi. Meillä on nyt 6v. ruvennut pyytämään, että teksisin hänen kanssaan 1000 palan palapelejä. Niitä ei tietenkään vielä osaa yksin, mutta omissa vanhoissa 100-palaisissa ei ole tarpeeksi haastetta. Joten seuraavissa hänelle hankittavissa on 250-500 palaa. Luultavasti jouluksi. Eikä ole mikään palapelinero, jos ei jälkijunassakaan. Ihan tavallinen lapsi.

Nimenomaan, aihe ja kuva ratkaisee. Meillä kolmevuotias tekee itse 60-70 palaa, tuettuna 100 palaa. En siis pidä tuota 100-500 ollenkaan mahdottomana hänen kohdallaan. Mutta sitten on niitä aivan terveitä ikätovereita, joita palapelit eivät kiinnosta ja 15 palaa on saavutus.

Meidän likka sai isovanhemmilta 45-palaisen palapelin tuliaisiksi kun oli 2v 3kk. Olin ihan, että "plääh, eihän se tee tolla mitään vielä moneen vuoteen", mutta likka itse oli siitä niin innoissansa, että pyysi mua koko ajan tekemään sitä sen kanssa ja sitten pienellä ohjauksella oppi viikossa tekemään sen itsekin. Ei tosin esim. illalla ollessaan väsynyt, mutta silloin kun sattui olemaan keskittymiskykyinen. Eli mun mielestäni kuulostaa kovin lapselliselta 7-vuotiaalle.

Meillä 2v poika tekee nyt itsenäisesti n. 20 palan palapelejä ja avustettuna n. 40 palan. Voisin kuvitella, että joku 100-200 olisi hyvä, jos ei ole aikasemmin tehnyt paljoa. Toisaalta, jos palapelit eivät ylipäätään kiinnosta, ostaisin ehkä jotain muuta.
Eikös niitä ole muuten jotain kolmiulotteisiakin palapelejä. Voisi olla kouluikäiselle kiva :)

Yhteistyössä